• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Pedagógiai röghöz kötés
2007. szeptember 13. csütörtök, 0:00

Véssük agyunkba: a pozitív diszkrimináció – akármilyen jó
szándékú – lényegileg fordított rasszizmus. Ugyanúgy, ahogy a nőkvóta a
hímsovinizmus feminin pandanja – írta Papp László Tamás a
Hírszerzőn.

Ha egy, korán jött
politikai ambíció-túltengésben szenvedő ötödikes be akar jutni a
Diákparlamentbe, úgy választási ígéretként a „Töröljük el a gimnáziumi
felvételit!”, célravezetőnek tűnik. Szinte az összes alsós lelkesen a
jelöltünkre voksol, a tanerők pedig elnézően mosolyognak. Mondván, ez a
Karcsika politikus lesz, akárki meglássa! Végtére is nem lehet elég
hamar kezdeni a demagóg jelszavak szajkózását. Egyszóval annyira nem
szívnák mellre. Hisz mindez csak játék.


Csakhogy amit az elemi suli diák-önkormányzatának
szavazási hajrájában alapból betudható a kampány hevének, az
oktatáspolitika rangjára felemelve meglehetősen durva. Amennyiben
ugyanis az ide vonatkozó kormányzati tervek gyakorlattá válnak, 2008-tól
a hat-és nyolcosztályos gimnáziumokban eltörlik a felvételit. De már
idéntől „a körzetbe tartozókat kellett elsőként fölvenni, majd a
hátrányos helyzetűeket előnyben részesíteni. A még mindig üresen maradt
férőhelyeket pedig sorsolással lehetett betölteni”. Mi több, Horn Gábor
SZDSZ-politikus szerint „minden iskolatípusra vonatkoznia kellene a
felvételi tilalmának.”


A fenti
javaslatok összefoglalása egyetlen szóval: visszakörzetesítés. A szabad
iskolaválasztás elvének felülírása, a kádári tanügyigazgatás
rehabilitációja. Hiszen amennyiben az oktatási intézmények
tudásbéli/rátermettségi kritériumok alapján nem szelektálhatnának, úgy
marad a lakóhely és a szociális hovatartozás, mint válogatási paraméter.
Régen a jobbágy oda tartozott, ahová született. Úgy tűnik, ezentúl van
pedagógiai röghöz kötés is. Mostantól, ha nem vagy elég szegény, ott
tanulsz, ahol laksz.


Ennél már csak a
sorsolás tetszik jobban. Lutri, mint közoktatási rendezőelv. Bravó. A
gyerek jövőjét – tudniillik, hol pallérozódjon – dobjuk be a
zsákbamacskába. Überkirály, nyilván a felterjesztés megszövegezői is
örvendenek majd neki, ha gyerekük továbbtanulásáról nem ők, hanem a vak
véletlen dönt. Arról nem is beszélve, hogy ez a koncepció szembemegy az
eddigi iskolafilozófiával is. Melynek hogy is szólt a
lényege?


Bezárjuk az iskolák egy
részét. Konkrétan azokat, melyek kihasználatlanul, félgőzzel üzemelnek.
Éspedig részben azért, mert a szülők – jogukkal élve – elvitték onnan
csemetéjüket. Olyan intézménybe, ami jobb minőségű szolgáltatásokat
produkál. Végre a közoktatásban is megjelent a teljesítményelv.
Iparkodj, vagy felszámolnak, ez van. Nagyon helyes. Csakhogy ezt
fordítják most visszájára. Mégpedig a szegregáció eltörlésének nemes
törekvésével igazolva. Hogy ezentúl a belvárosi önkormányzati
elitgimnáziumba felvetetjük a peremkerületi roma nebulót. S így a
középosztálybeli diákok vonósugárként felhúzzák a maguk szintjére az
önhibájukon kívül lemaradt szegényeket.


Jól hangzik. Ámde a gyakorlatban működésképtelen. A
tengerentúlon kipróbálták már, és nem jött be. Dennis Lehane, a
krimiíróba oltott szociográfus emígy foglalja össze a fiaskó okait
Shamus-díjas regényében: „…amikor 1974-ben kezdetét vette az iskolák
szövetségi szintű faji vegyítésének politikája, az apák túlórázni
kezdtek, az anyák főállásba mentek, csakhogy a gyerekeik katolikus
magángimikbe járhassanak.” Aminek következtében a közoktatás színvonala
meredeken zuhanni kezdett. Ugyanis az a kevés gyerek, aki maradt, nem
volt elég ahhoz, hogy feljavítsa a beáramló – körülményeik miatt
tanulásilag hátrányos – afro-és iberoamerikai diákokat. Így utóbbiak
„rontották le” az ottrekedteket. Ma az állami középiskola az USA-ban
egyenlő a lemaradással. Az érettségit megelőző kibukással, a
felsőoktatásba való bejutás reménytelen (de legalábbis sokkal nehezebb)
voltával. Ha valakinek esze van, úgy azért gürizik, kuporgat, hogy
utódai fizetős iskolába mehessenek.


Tovább
a teljes cikkhez

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

Szemle

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Rendszerváltás - civil szemmel

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017