A
szaktárcának az oktatásért és az oktatásban dolgozók anyagi
megbecsüléséért való kiállása elégtelen, felzárkóztatásra szorul –
értékelte Kerpen Gábor, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének
(PDSZ) elnöke a minisztérium 2005/2006-os tanévi
teljesítményét.
(Forrás: FigyelőNet, MTI)
Kerpen kitért arra, hogy a rendszerváltás óta először
fordult elő, hogy több mint 20 milliárd forinttal csökkent a közoktatás
állami támogatása. A felsőfokú végzettséggel rendelkezők bérének
növekedése 2006-ban nominálisan nem éri el a 2 százalékot – tette hozzá.
A szakszervezeti vezető a tárca
kommunikációs készségét gyengén megfeleltnek értékelte, az integrált
oktatás elmélete megfelelt, de a gyakorlatban elégtelen,
felzárkóztatásra szorul. Kifejtette: továbbra is fennmaradt az az
állapot, hogy a szülő beleegyezése nélkül tilos évfolyamot ismételtetni a
diákokkal. Az integrált oktatás nem éri el a célját, sok helyen
nincsenek meg az anyagi, személyi és infrastrukturális feltételek.
Szintén elégtelenre értékelte az oktatás minőségének javításáért, a
szakma érdekeiért való kiállást.
Kerpen Gábor ugyanakkor pozitívumnak tekinti, hogy a
választások után Hiller István új szakminiszter megjelent a
Közoktatáspolitikai Tanács ülésén, amire négy évig nem volt példa. Arra
kérte az új minisztert, hogy tegye nyilvánvalóvá álláspontját: nem a
közoktatásban dolgozók miatt került ilyen helyzetbe ez a terület. A
pedagógusok társadalmi megbecsülésének növelésére van szükség, ez pedig
nem kerül pénzbe – jelentette ki az érdekvédő.
A kormányprogramba bekerült elképzelésekről kifejtette:
hatásvizsgálat nélkül tárgyalni sem lehet a pedagógusok kötelező
óraszámának növeléséről, vagy a nem pedagógusok közalkalmazotti
jogviszonyának eltörléséről. Szintén hatásvizsgálatot szorgalmazott a
nevelési tanácsadókról, amelyeket az oktatásról szóló 163 pont
értelmében több részre választanának szét. Közölte: a négy közoktatási
szakszervezet szombatra szakmai konferenciát szervez, amelyen a
kormányzat képviselői is részt vesznek.