Földcsuszamlásszerű változásokat ugyan nem hoz a történelemérettségi 2024-től érvényes módosítása, de a tanárok között így is vita bontakozott ki néhány potenciális újdonságról. Eltérő véleményt képviselő szakmai szervezeteket kérdeztünk.
A magyar nép eredete emelt szintű téma lesz, összességében több magyar történelem kerül a vizsgákba, sőt, a természettudományos szóbelik esetében megjelenő projektmunkák a történelemérettségin is elképzelhetőek lesznek.
A 2024 májusától érvényes érettségi vizsgakövetelményekről szóló kormányrendeletben, „modernizálják az érettségi vizsgafeladatokat”, történelemből megnő a magyar történelem súlya az érettségin – írja a Magyar Nemzet szerdai cikkében.
Repárszky Ildikóval, a Történelemtanárok Egylete alelnökével a Civil Rádió 117perc magazinjában 2021. március 4-én, csütötökön Szabó Andrással beszélgetett.
„Az érettségi általános vizsgakövetelmények megújításának köszönhetően a jövőben még nagyobb szerepe lehet a vizsgákon a tanulói kreativitásnak és problémamegoldó készségnek.” – olvasható a kormány február 16-i közleményében. A Történelemtanárok Egyletének állásfoglalása szerint viszont a 2023/24-es tanévtől bevezetendő érettségi túlságosan a lexikális tudásra helyezné a hangsúlyt.
Nem egyeztettek velük a módosításról. Az 1989-ben alapított Történelemtanárok Egylete megosztotta álláspontját az új, 2024-től érvényes érettségi szabályozásról. Elfogadhatatlannak tartják például azt, hogy a módosításról, és annak tartalmi tényezőiről nem történik valamennyi szakmai szervezet véleményét kikérő érdemi egyeztetés.
Elfogadhatatlannak tartja a Történelemtanárok Egylete (TTE) az érettségi vizsga tervezett változtatását. A szakmai szervezet meg sem kapta véleményezésre ezt a fontos szakmai anyagot.
Elvárják, hogy munkaanyag szinten történjen meg a koncepció szakmai vitája, majd azt követően a szakma széles köre által elfogadható, korszerű anyag kidolgozása.
Elfogadhatatlannak tartja a Történelemtanárok Egylete az érettségi vizsga tervezett változtatását. A módosításról velük nem is egyeztettek. Egy vasárnap kiadott közleményben vették sorra a kifogásaikat.
I. Alapvetés 1. A Történelemtanárok Egylete 1989-től, alakulásától fontosnak tartja a szakmai megújulást, az innovációt. 2. Magyarországon a TTE kezdeményezte, érte el, hogy a tantervekben és tankönyvekben, illetve a tanórai gyakorlatban hangsúlyosabban jelent meg – a diákok által is kedvelt – életmódtörténet. 3. Szervezetünk hagyományosan kiáll a szakmai egyeztetések fontossága mellett. II. Az érettségiről 4. […]