Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Trianon előzményei és utóélete (vita)
2010. május 31. hétfő, 10:50

Fazekas Csaba összefoglalója a Trianon történelmi megközelítésével és tanításával kapcsolatos vitáról.

Bővebben...
 
Egyezzünk ki a múlttal!
2010. május 31. hétfő, 10:45

A Történelemtanárok Egylete 2010-ben szakmai műhelyt indított. A munkában a történelemszemlélet formálásában szerepet játszó egyes szakmák meghívott képviselői vesttek részt, akik a magyar történeti közgondolkodás fontos problémáit vitatták meg.

Bővebben...
 
Magyarország a második világháborúban
2010. május 31. hétfő, 10:40

„Az 1930-as évek közepére Magyarország számára egyértelművé vált, hogy támogatást – nem feltétlent és nem teljeset – céljai eléréséhez a hitleri Németországtól kaphat, attól az országtól, amely nyíltan és határozottan állást foglalt a versailles-i békerendszer megváltoztatásáért.” (Szakály Sándor vitaindítója)

Bővebben...
 
Magyarország szerepe a második világháborúban
2010. május 31. hétfő, 10:30

„Olyan kérdésekkel fogok foglalkozni – ez a tizenhárom kérdés mind olyan –, amely kifejezetten morális jellegű, és azt is gondolom, ezt persze önök vitathatják, hogy a történetírásnak igenis foglalkoznia kell ezekkel a morális kérdésekkel. Különösen sokat kell foglalkoznia az iskolai oktatás terén.” (Ungváry Krisztián)

Bővebben...
 
Hozzászólás a nemzet, a nemzeti identitás témájához
2010. május 31. hétfő, 10:20

„Az iskolai történelemoktatás egyik feladata segíteni abban, hogy a tanulók az egyéni élményeket, egyedi történeteket be tudják illeszteni a múltról alkotott összetett képbe.” (Pihurik Judit)

Bővebben...
 
Ne fogjon senki könnyelműen…
2010. május 31. hétfő, 10:10

Gondolatok Magyarország második világháborús történetének tanításáról. (Szarvas Rita)

Bővebben...
 
Meglátások Magyarország második világháborús részvételének középiskolai tanításához
2010. május 31. hétfő, 10:00

„Egy középiskolai tanár tapasztalja, átéli, hogy a történész szakma bizonyos kérdésekben nem egységes, szakmai viták hátterében eltérő történelem- és ideológiai felfogások állnak. 18 éves diákok előtt a többféle nézőpont létét bátran be lehet mutatni, ha van rá elegendő idő és tanári energia.” (Baracs Nóra)

Bővebben...
 
Néhány gondolat a holokauszt tankönyvi megjelenítéséről
2010. május 31. hétfő, 9:55

„A következőkben két tankönyvi szöveg segítségével próbálom bemutatni, hogyan lehet a témát megírni, akár fiatalabb, akár idősebb diákok számára.” (Bihari Péter)

Bővebben...
 
A kommunizmus évtizedei tankönyvekben és tanórákon
2010. május 31. hétfő, 9:50

„Ha a jelenkort tanítjuk, nem kerülhetjük meg a vitatott, lezáratlan kérdések bemutatását sem. Ismertetem azt a módot, amellyel az egyik legtöbb vitát kiváltó, ellentétes érzelmeket ütköztető személyiséget, Kádár Jánost mutattam be tankönyvemben.” (Ujvári Pál)

Bővebben...
 
A Kádár-korszak „mítoszai” a tanítási gyakorlatban, humorral, karikatúrával
2010. május 31. hétfő, 9:40

„Azt gondolom, hogy a Kádár-korszakhoz tapadó gyakori képek, fogalmak, jelenségek bemutatása könnyebb, ha megpróbáljuk a korszak „mítoszelemeit” megkeresni, bemutatni, megvitatni.” (F. Tóth Zoltán)

Bővebben...
 
Nemzeti, történeti és modern európai identitás Magyarországon és a fiatalok
2010. május 31. hétfő, 9:30

„… érdemes röviden végiggondolni, hogy a rendszerváltás legfőbb célkitűzései és eredményei vajon hozzájárultak­-e egy korszerű állampolgári és civil (vagy másképpen mondva: polgári) identitás megszületéséhez, és ebben milyen szerepet játszhat a történelmi tudat. A megelőlegezett válaszunk erre a kérdésre, hogy NEM.” (Örkény Antal)

Bővebben...
 
A fiatalok történelemhez való viszonya
2010. május 31. hétfő, 9:20

„Magyarországon sok évszázados hagyománya van annak, hogy a kortársként megélt eseményeket más-más optikán keresztül lássák az egymással szemben álló, egymással harcoló, egymásban ellenfelet látó csoportok.” (Szabó Ildikó)

Bővebben...