Három tényező rendkívül fontos szerepet játszik abban, hogy a fiatalok szélsőséges szervezetekhez csatlakoznak: a nagyszülők múltja, a szülőkkel való rossz kapcsolat és a társadalmi környezet – véli egy német kutató. (Szegő Iván Miklós, hvg.hu)
A középkori Magyarország egyik legnagyszerűbb építészeti emlékének kellett majdnem maradéktalanul elpusztulnia ahhoz, hogy helyet adjon a 150 éves török megszállásból éledező Buda fővárosi törekvéseit kifejező épületnek. A várhegyen álló királyi palota építéstörténete nemcsak az országgal, de a várossal is sorsközösségben volt mindenkor. (Kelecsényi Kristóf cikksorozata a hg.hu-n)
Korai halála következtében Vasvári Pálnak élete során mindössze egyetlen arcképe készült, ennek létrejöttét is csak a Teleki Blanka-féle leánynevelő-intézet növendékei rajongásának köszönhetjük. Vasvári az ő kérésüknek eleget téve ült modelt 1848 tavaszán Barabás Miklósnak. (Németh György, Magyar Országos Levéltár)
Dr. Fehér Bence (egyetemi docens, KRE BTK Történettudományi Intézet) előadása a a Történelemtanárok (20.) Országos Konferenciáján („Őseinket felhozád…” – Magyar őstörténet).
Az új közoktatási törvénnyel és Nemzeti alaptantervvel várhatóan újra megváltozik az oktatáspolitika embereszménye. Úgy tudjuk, ezentúl a diákoknak „hazánk mélyreható társadalmi-politikai átalakulásának, országunk új alkotmányos rendjének” megfelelő emberként kell majd elhagyniuk az iskolát. Íme, néhány korábbi és az idei „új ember kovácsa”-elképzelés. (Balla István, Figyelőnet)
2011. január 9-én népszavazás lesz Dél-Szudán függetlenségéről, aminek apropóján a nemzetközi és a magyar sajtó kiemelten foglalkozik, vagy foglalkozni fog ezzel a térséggel. Mi ezzel a „rövid” történeti áttekintéssel próbálunk segíteni azoknak, akik szeretnék jobban megismerni a szudáni helyzet biztonságpolitikai és történelmi hátterét. (Kaif, Töriblog)
2011. január 5-én a Klubrádió Reggeli gyors című műsorának vendége volt Miklósi László, a TTE elnöke. A téma a TTE állásfoglalása kapcsán az új közoktatási törvény vitaanyaga volt.
„Egy új oktatáspolitikai koncepció megjelenése esetén először a stratégiát célszerű megalkotni és széleskörűen megvitatni … Sajnáljuk, hogy miként a korábbi esetekben, most sem így történik” Nyilatkozta a Történelemtanárok Egylete (Híradó online)
A mai nappal megszűnt Kerpen Gábor, az Oktatási Hivatal elnökének megbízatása. Az eddigi pozícióját mindössze három hónapig betöltő szakember a jövőben az Igazságügyi és Közigazgatási Minisztérium fennhatósága alatt működő Wekerle Sándor Alapkezelő oktatási igazgatói és stratégiai koordinátori munkakörét tölti be. (Forrás: Figyelőnet)
Nem valószínű, hogy a jövőben beépülnek az oktatásba népünk őstörténetének a finnugortól eltérő elméletei – jelentette ki a Magyar Hírlapnak Gloviczki Zoltán közoktatásért felelős helyettes államtitkár. (Csókás Adrienn, Magyar Hírlap)
„A kérdés drámai módon is megfogalmazható: képesek leszünk-e létrehozni a mindenki számára optimális fejlesztést nyújtó iskolarendszert, vagy maradunk a nyílt és látens diszkriminációt, szegregációt megvalósító, gyenge eredményeket produkáló, tehetségeket pazarló iskolarendszernél.” (Nahalka István)