„Mondom, gondolkodj egy kicsit: hogy mondhatod, hogy ne gondoljon rá? – akit szeretett, azt miért kellene kidobni az emlékezetéből? Meg kell tanulni úgy emlékezni, hogy ne azt mondjam, akkor milyen szerencsés voltam és most milyen szerencsétlen vagyok. Nem vagyok szerencsétlen, mert vissza tudok fordulni a múlthoz, és nagyon sok szépre emlékszem.” (Interjút készítette: Kádár Judit; […]
Az 1755-ben, Arad vármegyében boszorkánysággal megvádolt Pásztor Kata – feltehetően kínvallatás eredményeként megszületett – vallomása. (Zsupos Zoltán, Magyar Országos Levéltár)
„Szentendrén jártam az elemit. Akkor még hat osztály volt, hat elemi és négy polgári vagy négy gimnázium. De mi már nyolcat jártunk volna, hogyha mentem volna, a többiek mind 8-at jártak. Mindig reggel nyolctól mentünk délig, iskola után pedig kellett dolgozni. Mikor kicsik voltunk, akkor még jól is esett, hogy hordtam nekik a vizet, vagy […]
Az MR1-Kossuth Rádió június 13. és 16. között Nagy Imre-per – Újratárgyalás 2011 címmel új dokumentum-sorozatot indít a mártír miniszterelnök kivégzésének és újratemetésének évfordulója alkalmából. (Forrás: Múlt-kor)
„Akkor voltak a bálok. Azok is jó éjfélig tartottak, hogyha szüreti bál vagy egy aratóbál volt. Akkor nem volt, hogy tavaszi bál meg fesztivál minden héten. Nyáron nem sok volt, mert nyáron a munkásembernek nem volt kedve táncolni, mert az egész hetet a földön töltötte a kapanyél meg a villa meg a kaszanyél mellett.” (Az […]
„A nemzet múltjának tudatosítása” a célja annak a pedagógiai segédanyagnak, amelyet iskoláknak állítottak össze a Trianon-emléknapokra. Lehetett volna tovább harcolni jobb feltételekért? Mindent a bolsevikok rontottak el? Mi köze volt az Osztrák-Magyar Monarchiának a magyar történelem egyik legtöbbet emlegetett eseményéhez? Mit gondol Trianonról az állam? (Forrás: [origo])
Ha a ráció oldaláról nézzük, teljességgel érthetetlen az a buzgalom, amellyel a kormány igyekszik megfojtani az alapítványi iskolákat. Ezek ugyanis egyrészt olyan feladatokat vállalnak magukra, amelyeket senki más nem végez el – mint például a tehetségesek, a menthetetlenül leszakadók, vagy épp művészet iránt fogékonyak képzése –, másrészt nem hogy vinnék a pénzt, de kifejezetten behozzák […]
„Édesapám volt orosz hadifogságban az első világháború alatt, tudott is oroszul. De nem sokáig volt fogságban, nem is tudom, hogy hol volt. Nagyon érdekes, de a szüleim sok olyan dologról, ami emberi tragédia vagy rossz dolog, arról nem beszéltek, abba minket nem avattak be. Azt elintézték az öregek egymás között, de minket attól megkíméltek.” (Az […]
A kormány meg akarja szüntetni az Alternatív Közgazdasági Gimnáziumot (AKG) fenntartó alapítványt, és a tulajdonosi jogokat az állami többségi tulajdon biztosításával egy nonprofit gazdasági társaság kezébe kívánja adni. (Lencsés Károly, Ónody-Molnár Dóra; Népszabadság)
Egy prágai asszony mindkét egymást követő diktatúrának áldozata volt, és nem tartotta egyiket sem jobbnak a másiknál. Az Európai Bizottság két héttel az ő halála után zárkózott el attól, hogy a kommunizmus bűneinek tagadása vagy kisebbítése is legyen tilos. (Forrás: Metazin)
Három évvel a VII. Nevelésügyi Kongresszus után, 2011 januárjában a Magyar Pedagógiai Társaság a társadalmi párbeszéd felelevenítését kezdeményezte; követő konferenciát hívott életre. Alább a 2011. május 27-28-án lezajlott rendezvényen ajánlások olvashatók.