„Szentendrén jártam az elemit. Akkor még hat osztály volt, hat elemi és négy polgári vagy négy gimnázium. De mi már nyolcat jártunk volna, hogyha mentem volna, a többiek mind 8-at jártak. Mindig reggel nyolctól mentünk délig, iskola után pedig kellett dolgozni. Mikor kicsik voltunk, akkor még jól is esett, hogy hordtam nekik a vizet, vagy […]
Az MR1-Kossuth Rádió június 13. és 16. között Nagy Imre-per – Újratárgyalás 2011 címmel új dokumentum-sorozatot indít a mártír miniszterelnök kivégzésének és újratemetésének évfordulója alkalmából. (Forrás: Múlt-kor)
„Akkor voltak a bálok. Azok is jó éjfélig tartottak, hogyha szüreti bál vagy egy aratóbál volt. Akkor nem volt, hogy tavaszi bál meg fesztivál minden héten. Nyáron nem sok volt, mert nyáron a munkásembernek nem volt kedve táncolni, mert az egész hetet a földön töltötte a kapanyél meg a villa meg a kaszanyél mellett.” (Az […]
„A nemzet múltjának tudatosítása” a célja annak a pedagógiai segédanyagnak, amelyet iskoláknak állítottak össze a Trianon-emléknapokra. Lehetett volna tovább harcolni jobb feltételekért? Mindent a bolsevikok rontottak el? Mi köze volt az Osztrák-Magyar Monarchiának a magyar történelem egyik legtöbbet emlegetett eseményéhez? Mit gondol Trianonról az állam? (Forrás: [origo])
Ha a ráció oldaláról nézzük, teljességgel érthetetlen az a buzgalom, amellyel a kormány igyekszik megfojtani az alapítványi iskolákat. Ezek ugyanis egyrészt olyan feladatokat vállalnak magukra, amelyeket senki más nem végez el – mint például a tehetségesek, a menthetetlenül leszakadók, vagy épp művészet iránt fogékonyak képzése –, másrészt nem hogy vinnék a pénzt, de kifejezetten behozzák […]
„Édesapám volt orosz hadifogságban az első világháború alatt, tudott is oroszul. De nem sokáig volt fogságban, nem is tudom, hogy hol volt. Nagyon érdekes, de a szüleim sok olyan dologról, ami emberi tragédia vagy rossz dolog, arról nem beszéltek, abba minket nem avattak be. Azt elintézték az öregek egymás között, de minket attól megkíméltek.” (Az […]
A kormány meg akarja szüntetni az Alternatív Közgazdasági Gimnáziumot (AKG) fenntartó alapítványt, és a tulajdonosi jogokat az állami többségi tulajdon biztosításával egy nonprofit gazdasági társaság kezébe kívánja adni. (Lencsés Károly, Ónody-Molnár Dóra; Népszabadság)
Egy prágai asszony mindkét egymást követő diktatúrának áldozata volt, és nem tartotta egyiket sem jobbnak a másiknál. Az Európai Bizottság két héttel az ő halála után zárkózott el attól, hogy a kommunizmus bűneinek tagadása vagy kisebbítése is legyen tilos. (Forrás: Metazin)
Három évvel a VII. Nevelésügyi Kongresszus után, 2011 januárjában a Magyar Pedagógiai Társaság a társadalmi párbeszéd felelevenítését kezdeményezte; követő konferenciát hívott életre. Alább a 2011. május 27-28-án lezajlott rendezvényen ajánlások olvashatók.
Történelmi ferdítésnek, nacionalista politikai üzenetnek tartják a romániai magyarok azt a táblát, amelyet a napokban helyeztek el a román és a magyar állam által nemrég restauráltatott kolozsvári Mátyás király szoborcsoport elé. (Forrás: Múlt-kor)
2010-ben közel egyéves munka során huszonnégy életút interjú és négy kisfilm készült el a Centropa Alapítvány módszerével. Az életútinterjúk 1910–1935 között születettekkel készültek: az interjúalannyal és családjával kapcsolatos fényképeket és dokumentumokat is gyűjtöttünk, ezeket részletes családfával, valamint az élettörténetek megszerkesztett változatával együtt vettük föl a program adatbázisába. Ezen alapul a TTE-honlap most induló sorozata. (Frissítve: […]