Miért fontos korlátlan hatalom esetén a személyiség? Miért lett Horthy Miklós kormányzó? Békés Márton, a Terror Háza kutatási igazgatója korábban arra utalt, hogy ma gramsci értelemben Magyarországon fejedelem van. Bolgár György a Megbeszéljük című műsorban Kopcsik Istvánt, a TTE Bizottmányának tagját kérdezi arról, mi volt a fejedelmek szerepe a magyar történelemben. Hallgassa meg!
Szakmai konferenciánk fontos tájékozódási lehetőséget, fórumot teremt történelemtanárok, és érdeklődők számára. A plenáris ülés előadásai naprakész tudományos információkat nyújtanak az adott témáról (pl. történész, politológus, szociológus szakemberektől), a műhelymunka segíti a módszertani feldolgozást. A tanácskozás szakmai közösségi eseménnyé vált az évtizedek során. Lehetővé teszi, hogy az ország különböző pontjain élő, dolgozó kollégáink találkozhassanak, előadások, formális […]
Kopcsik István történelemtanár szerint az Isten, haza és család hangoztatása sokkal inkább a hatalom eszköze, mintsem iránytű, és a kereszténységen belül a katolikus egyház különösen szívesen el is játszotta ennek az eszköznek a szerepét. Beszélgetésünk második részében a Történelemtanárok Egyletének bizottmányi tagja felidézi, hogy ez a hármas jelszó már megjelent az 1848-’49-es szabadságharc ideje alatt […]
1956-ban lázadó radikálisok, a fasiszta Magyarország volt katonái fogtak fegyvert, rengeteg gyilkosságot követtek el, még a sorkatonák is brutális mészárlások áldozatai lettek – ez olvasható az 56-os forradalomról az új állami orosz tankönyvben, amiből szeptembertől kötelező jelleggel fog minden 17 éves tanulni Kalinyingrádtól Vlagyivosztokig.
Az Isten, haza és család hangoztatása sokkal inkább a hatalom eszköze, mintsem iránytű, és a kereszténységen belül a katolikus egyház különösen szívesen el is játszotta ennek az eszköznek a szerepét – mondja Kopcsik István történelemtanár. A Történelemtanárok Egyletének bizottmányi tagja szerint Magyarországon totális politikai célokból hivatkoznak istenre. Mindemellett tudatos alattvaló képzés folyik. Nem véletlenül mondják […]
Az államalapító királyról az ünnep utáni napon Kopcsik István a Klubrádió Reggeli Gyors című műsorában Szénási Sándor kérdéseire válaszol. Mire használja a politika a meghatározó történelmi szereplőket? Róma vagy Bizánc? Miért avatták Istvánt szentté? Hallgassa meg! Ha további „történelmi különórákat” is hallgatna, a kék ikonra kattintva segítse a TTE működését!
Knausz Imre írása (Tani-tani Online) Joggal gondolhatjuk, hogy a homályos tudat természetes ellenszere a világismeret, amelynek közvetítése klasszikusan az iskola feladata. Csakhogy az iskola a 20. század folyamán maga is betagolódott a homályos tudat társadalmi újratermelésének folyamatába… Ez egy hosszabb szöveg. Az alábbiakban a gondolatmenetet áttekintő bevezető olvasható. A teljes esszé pdf formában tölthető le. „Mi […]
A nyár közepén a Belügyminisztérium négy köznevelési rendeletet bocsátott társadalmi vitára: a tanév rendjét, a státusztörvény végrehajtási utasítását, és két saláta jogszabályt, bennük többek között a tankönyvellátás új szabályozásával. Egyik jogszabály esetén sem történt előzetes egyeztetés a szakszervezetekkel, annak ellenére, hogy ezek alapvetően érintik a munkavállalók érdekeit. Az Európai Uniónak tett ígéret miatt formálisan teljesíti […]
Ha valaki a szlovákok magyarok általi ezeréves elnyomásáról beszél, annak azt javaslom, hogy vegyen egy hideg zuhanyt, mondja Kamil Sládek történész. Kamil Sládek (1966) néprajz és történelem szakon végzett, jelenleg az oktatási minisztériumban dolgozik, illetve az Európai Politikai Központ munkatársa, ahol az uniós integráció értékbeli, politikai és gazdasági aspektusaival, illetve azok Szlovákiára gyakorolt hatásaival ismerteti meg […]
„A motiváció egy folyamatosan biztosítandó eleme az oktatásnak.” Márta, a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium tanára. Ismert versenyszervező és taneszközkészítő, 1001 történet című holnapja sokak által látogatott módszertani kincsesbánya. Többször részt vett a Nemzeti Alaptanterv és a kerettantervek készítésében, valamint az érettségi vizsga korszerűsítésében. Színvonalas munkájáért 2019-ben a Történelemtanárok Egylete Szebenyi Péter-díjában […]
Mennyi idő jut a közoktatásban Latin-Amerika térségére? Miért vetődött fel a feketék behurcolása Amerikába? Kik küzdöttek a függetlenségért? Miként hatottak a nagyhatalmi változások a felszabadító mozgalmakra? Mikor alakult ki a Bolivár-kultusz? Kik Bolivár követői? Mi Latin-Amerika és a világ optimista jövője? A Különóra adásában Para-Kovács Imre kérdéseire Kopcsik István válaszol. Hallgassa meg! Ha további „történelmi különórákat” is hallgatna, a […]