Hogyan használják térségünkben politikusok, tudósok és állampolgárok a középkori történelmet? Erről végeztek kutatást a Közép-európai Egyetemen Klaniczay Gábor irányításával 2003-2005 között; eredményeként egy konferencia és egy kiállítás is született, miközben a kutatás azóta is tart. Bővebben a Tényleg oldalán…
Velünk élő történelem – Rég volt! Hogy volt? – Az általános iskolák 5., 6. és 7. osztályaiból kivonják szeptembertől Bánhegyi Ferenc nagy tiltakozást kiváltó történelemkönyveit. Ám a 8. évfolyamban egyelőre marad a leginkább vitatott kötet – amely jelenleg Hitlert rokonszenves személyiségnek ábrázolja, Horthyt pedig idealizálja. Igaz, módosítják majd. Újra. Bővebben…
Éles vita folyt a Történelemtanárok Egyletének (TTE) rendezvényén a kísérleti ötödikes és kilencedikes tankönyvről. Ez az esemény is igazolta: elhibázott döntés volt szétverni a hibái ellenére is jól működő, sokszínű tankönyvpiacot. A vitatott könyvekből jelen pillanatban is több ezer gyerek tanul. Bővebben…
Egy mai ötödikes gyerek számára a rendszerváltás éppúgy régen történt, mint a pattintott kőeszköz készítése az őskorban – mondja Miklósi László, a Történelemtanárok Egyletének elnöke. Ma már az érettségizőknek sem lehet személyes élményük a negyedszázaddal ezelőtt történtekről, ők még nem ülhettek szüleik nyakában a rendszerváltó tüntetéseken. Bővebben…
A finnugor nyelvész azt kérte Balog Zoltántól, egyszerűen zúzzák be az új tankönyveket, de Honti László szavait mások nagy túlzásnak érzik. A rohamtempóban kifejlesztett kísérleti történelem tankönyvekből leginkább a magyar őstörténeti fejezet verte ki a biztosítékot, de a jogos kritikák mellett ebben benne van a politikai hisztéria is. A Történelemtanárok Egylete pénteki vitáján korrekt szakmai […]
Az előítéleteket és az antiszemitizmust tápláló tudatlanságot akarja visszaszorítani az az alulról szervezett oktatási összefogás, amely a gyakorló pedagógusokból, történészekből, irodalmárokból álló szakértői csapat segítségével az oktatás tartalmát meghatározó kerettantervek és tankönyvek átdolgozásáért lobbizik a kormánynál. Talán sikerül elérniük, hogy az elhallgatott zsidó történelem és kultúra végre része legyen a magyar közoktatásnak. Az egyeztetések lassan […]
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete kiemelt fontosságúnak tartja a közoktatás területén folyó átalakítások kérdését. Ezek közé tartozik a kilenc évfolyamos képzés gondolatának ügye is. Az elmúlt időszakban napvilágra került elképzelések figyelmes tanulmányozása egyértelművé teszi – a kormányzat is ráébredt a nemzeti köznevelési törvény okozta káosz tarthatatlanságára. Ezért aztán a PDSZ kerekasztal beszélgetésre hívta azokat a közismert […]
A Történelemtanárok Egylete tankönyvismertetőt és vitát tart az új 5. és 9. osztályos tankönyvről 2015. március 27-én 16 órai kezdettel az ELTE-n (Hahn István Szeminárium, Múzeum krt. 6-8. I. emelet 138.). Bővebben…
Jelen tanulmány a budapesti Közép-európai Egyetem (CEU) Középkortudományi Tanszékén (Medieval Studies) folyó többéves kutatás összegzése. A projekt 2003 júliusában kezdődött és a mai napig tart, csakúgy, mint a kutatott jelenség maga. A kutatás széles körű anyaggyűjtésre támaszkodott, melyben résztvett valamennyi volt szocialista országból néhány diákunk, doktori hallgatónk és vendégoktatónk. Eredményeinket 2003-ban egy nyári egyetem és […]
A kulturális kormányzat korábbi ígéretének megfelelően, a szakmai visszajelzések és tanári tapasztalatok alapján felülvizsgálják, illetve módosítják a forgalomban lévő tankönyveket. A legfrissebb hírek szerint az egyik komoly vitákat kiváltó nyolcadikos történelemkönyvet ugyancsak átírhatják. Bővebben…
A kilenc évfolyamos alapképzés több szempontból is gyógyír lehetne a magyar közoktatás egyre súlyosbodó problémáira, a szakmaiatlan kormányzati döntések fényében ugyanakkor félő, több kárt okoz, mint hasznot hoz. Az egyeztetésekből kihagyott szakma szerint a kormányzat az oktatási rendszer átalakítását is csak politikai termékként kezeli, s kormányzati ciklusokon átívelő reformokra nincs politikai akarat. Mindez egy tegnapi […]