Jövő
szerdán csaknem 452 ezer diák ír matematikai és szövegértési tesztet. Az
iskolák külön szoftvereket kapnak, amelyek segítségével
tanulócsoportokra bontva tudják feldolgozni a felmérések
eredményeit.
(Forrás: Magyarország.hu)
Több mint 450 ezer általános és középiskolás diák
vesz részt május 31-én az országos kompetenciamérésben, amelynek célja
az iskolák önértékelésének és fejlesztési munkájának segítése – közölte
Sipos János közoktatási helyettes államtitkár és Pála Károly, a Sulinova
Kht. szakmai igazgatója. Az idén újdonság, hogy a hatodik, nyolcadik és
tizedik évfolyam kompetenciamérése mellett a negyedik évfolyamos diákok
alapkészségeit is mérik – mondta Sipos János. Erről a tavaly módosított
közoktatási törvény rendelkezik.
A felmérésben – amely az iskolák számára kötelező –
3933 iskola vesz részt, és összesen 451 922 diák írja meg a feladatokat.
A vizsgálatba 109 624 negyedikes, 114 207 hatodikos, 119 404
nyolcadikos és 108 686 tizedikes iskolás gyerek kapcsolódik be. Pongrácz
László, az OKÉV főigazgató-helyettese elmondta: ilyen nagyságrendű
felmérés, illetve logisztikai feladat nem volt még Magyarországon.
Tájékoztatása szerint összesen 850 ezer dokumentum szétosztása kezdődött
meg szerdán, és folyik még az elkövetkező három napban
is.
Az iskolák jövő hétfőn és
kedden ellenőrizhetik a dobozok tartalmát, amelyekben átlátszó
biztonsági tasakokban helyezték el a titkos anyagokat. A felmérések után
az intézményekből június 6. és június 9. között szállítják el a
feladatlapokat. A kompetenciavizsgálatok a PISA-felméréshez hasonlóan a
matematikai és szövegértési képességek mindennapi életben való
felhasználásának képességét ellenőrzik. Az összegyűjtött
teljesítményadatok és háttéradatok alapján az iskolák 2007 februárjában
kapnak részletes, objektív jelentést. Az intézményeknek lehetőségük
nyílik eredményeik összevetésére az országos átlaggal, s
összehasonlíthatják eredményeiket a különböző szempontok alapján
hozzájuk hasonlónak ítélt iskolák teljesítményével is. Sipos
János utalt arra, hogy a 8. évfolyamos diákok jövőre induló, ötéves
életpályakövető vizsgálata is a kompetenciafelmérés eredményeit
használja majd fel a mintaválasztáshoz a diákok szüleinek önkéntes
hozzájárulása alapján.
Pála
Károly, a felmérések szakmai lebonyolításáért felelős SuliNova kht.
szakmai igazgatója elmondta: az iskolák külön szoftvereket kapnak,
amelyek segítségével tanulócsoportokra bontva tudják feldolgozni a
felmérések eredményeit. A korábbi: 2001-es, 2003-as és 2004-es
mérések eredményei azt mutatják, hogy a diákok számára szokatlanok a
tesztben tallható egyes feladatformák és típusok, mert az iskolai
munkájuk során nem találkoznak hasonlóakkal. Mind a szövegértés, mind a
matematika esetében sokan az alsó teljesítményszinten vannak, azaz a
diákok jelentős része nem képes matematikai és szövegértési képességinek
olyan szintű mozgósítására, amely a mindennapokban
szükséges. Az eredmények megerősítik azt is, hogy az
iskolarendszer egyik legnagyobb problémája a szegregáció: az iskolák
közötti különbségek 6. és 8. osztályban még elfogadható mértékűek, de a
középiskolákban már olyan nagyságrendűek, amely messze túllépi a kívánt
mértéket.