Nyílt levélben fordult egy történelemtanár Orbán Viktorhoz. Arra kéri, nyilvánítsa ki még az érettségik előtt, mely tankönyvek mely részei váltak meghaladottá az új alaptörvény miatt. „Nem találtam olyan középiskolás tankönyvet, mely az Ön véleményével megegyező értékelést közvetítene a diákoknak” – írja a tanár. (BI, FN24)
Bodnár Zsuzsanna történelemtanár – a Történelemtanárok Egylete (TTE) segítségével – nyílt levélben hívta fel a figyelmét a miniszterelnöknek arra, hogy a Fidesz-kormány alaptörvényben megjelenített történelemfelfogása egyetlen ma használatos középiskolás történelemkönyvben sem tükröződik. A levél, néhol ironikus hangvétele ellenére nagyon is súlyos kérdést boncolgat: mi lesz a jó válasza a két hónap múlva érettségiző diáknak, ha mondjuk az 1989-es alkotmányról kérdezik.
A tanárnő emlékeztet, a tavalyi érettségi – úgynevezett esszékérdései egyike – az 1949-es és az 1989-es alkotmány összehasonlítását kérte számon diákoktól. Akkor helyes válasznak az számított, hogy az 1989-es dokumentum megszüntette a 49-es alkotmány minden sztálinista, szocialista kitételét, s az új, demokratikus Magyarország polgárai számára immár biztosítja az alapvető emberi és állampolgári jogokat.
„A tavalyi tanév végén még elfogadtam a diákok pozitív értékelését a 89-es alkotmányról, s akkor sem róttam meg őket, ha az elmúlt két évtized Magyarországának demokratikus érdemeiről beszéltek, s nem egy szűk klikk által kitervelt kormányzásról” – írja Bodnár Zsuzsanna, utalva a miniszterelnök parlamentben – március 11-én – elhangzott értékelésére. (Ebben Orbán azt mondta, hogy lezárult az a korszak, amelyben szűk klikkek által kitervelt és sokszor csak magánérdekeket szolgáló diktátumokkal kormányozták az országot, és hogy a 89-es alkotmányba az embereknek semmilyen beleszólásuk nem volt, illetve kijelentette, hogy a 2011-es alkotmány végre valóban demokratikus lesz.)
A tanárnő szerint azonban most, az alaptörvény hatályba lépése után megváltozott a helyzet, a tavalyi válasz immár nem biztos, hogy elfogadható. Csakhogy – írja a tanárnő – sem a diákokat, sem az őket tanító tanárokat nem segítik a jelenleg még érvényben lévő tankönyvek. „Vettem a fáradságot, s vagy egy tucatot megvizsgáltam, vajon miként értékelik a 89-es eseményeket, az alkotmány létrejöttének körülményeit. Nos, azt kell mondjam, nem találtam olyan középiskolás tankönyvet, mely az Ön véleményével megegyező értékelést közvetítene a diákoknak.”
„A tanárok még csak-csak felismerik, hogy mit kérdezhetnek a diákoktól, de a diákok – ahogy én ismerem őket – képesek lesznek meggondolatlanul a tankönyveikből készülni az érettségire, sőt még majd a jogaikra is hivatkoznak, amikor pontot vesztenek az elfogadhatatlan válaszok miatt. …Nem kétlem, hogy az érettségin jelen lévő régi -új igazgatók és a régi-új érettségi elnökök ügyelnek majd arra, hogy ne hangozzék el az érettségin alkotmánysértő kijelentés. Új tankönyvet nyilván májusig már nem lehet írni, talán pénz sincs annyi, mint 2000-ben, amikor még ajándékkönyvekre is telt a kormánynak. De azért a biztonság kedvéért nem kellene egy rendkívüli kormányrendeletben is értesíteni a diákokat és a tanárokat, hogy a tankönyvek mely részei váltak meghaladottá, s hogyan is kell a közelmúltat és az alkotmányt helyesen értelmezni?” – teszi fel a kérdést Bodnár Zsuzsanna.
A levelet TTE elküldte a miniszterelnök titkárságára, ahonnan továbbították a NEFMI-be. Onnan viszont azt a tájékoztatást kapták, hogy nem számíthatnak a reagálásukra.