• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Oktatáspolitika: más kárára tanulnak
2006. június 21. szerda, 0:00

A Hírszerző a
Political Capital oktatáspolitikai elemzését mutatta be. Négyrészes
elemzésükben részletesen feltárják a hazai oktatáspolitika
jellemzőit.

A rendszerváltás utáni
hazai oktatási rendszer a politikai, ideológiai küzdelmek egyik fő
csatatere. A gyakori kormányváltásoknak köszönhetően az
oktatáspolitikában szinte teljesen hiányzik a folyamatosság. Négyrészes
elemzésünkben részletesen feltárjuk a hazai oktatáspolitika jellemzőit,
és megvizsgáljuk, miért nem tudták a rendszerváltás utáni kormányzatok
orvosolni a rendszer betegségeit. Az első részben az oktatási
programokat, a pártok oktatáspolitikáit vetjük össze.


Míg a magyar oktatás a kilencvenes
évek előtti államszocialista rendszer egyik „sikerágazatának” számított,
ma már inkább a „válsághangulat” jellemzi a területet. 1990 előtt a
magyar diákok nemzetközi összehasonlításban is jelentős tanulmányi
eredményeket tudtak felmutatni. Az oktatási rendszerrel kapcsolatos
aggodalmak leginkább annak sikerességét megkérdőjelező adatok
kerülésével együtt erősödtek fel. A közoktatásról a diákok nemzetközi
összehasonlításokban mutatott romló teljesítménye, a felsőoktatásról
pedig a magas diplomás-munkanélküliség állított ki „rossz
bizonyítványt”.


Az oktatáspolitika
növekvő jelentőségét mutatja, hogy a köz-és felsőoktatásban részt vevő
diákok száma, az oktatásügyre költött pénzek mennyisége az utóbbi
években folyamatosan növekedett az Európai Unióban, tagállami és a
közösségi szinten egyaránt (1). Az oktatás az egyik legszélesebb
érintkezési felület az állam és a polgárok közt; melyen keresztül az
ország vezetése részt vállalhat nemcsak a társadalom közös
ismeretrendszerének kialakításában, de szocializációjában és
szemléletformálásában is. Ugyanakkor a munkaerőpiacot is alakítja: a
rendszer minősége meghatározza a munka világában való egyéni
érvényesülést, társadalmi léptékben pedig a nemzetgazdaság
teljesítőképességét.


Hazánkban az
oktatáspolitika a társadalom egynegyedét érinti közvetlenül.
Magyarországon jelenleg 2,3 millió diák tanul alap-, közép- és felsőfokú
oktatási intézményben, a pedagógusok száma pedig csak a közoktatásban
160 ezer főt tesz ki. Egy átlagos magyar diák a jelenlegi szabályozás
szerint minimálisan körülbelül 13 ezer órát tölt el az iskolában az
iskolakötelezettség határát jelentő 18 éves korig (2). A
felsőoktatásban ráadásul erős expanzió következett be a rendszerváltás
óta: míg a kilencvenes években a felsőfokú képzés időtartama alá eső
generációk létszáma mindössze 12 százalékkal nőtt, addig a képzésben
résztvevők száma megháromszorozódott.


Négy állítás az
oktatásról 




  • A rendszerváltás utáni kormányok által létrehozott
    decentralizált, iskolák autonómiájára épülő rendszerben nehéz
    érvényesíteni a kormányzati akaratot – ennek ellenére minden kormány a
    mélyreható átalakítások szándékával lép fel.


  • A hazai oktatási
    rendszer a bal-és jobboldal ideológiai-világnézeti küzdelmeinek egyik fő
    csatatere; melyen minden új kormány az előző ciklus örökségének
    eltörlésére és saját világnézetének megfelelő átalakításokra törekszik.


  • A pedagógusokban
    erős bizalmatlanság és ellenállás alakult ki a folytonosságot aláásó
    reformjavaslatokkal szemben, támogatás hiányában a kormányzat
    programjait csak részben képes átültetni a gyakorlatba – az eredmény
    pedig egy nehezen átlátható, „félreformokból” felépülő, kaotikus és
    kevéssé hatékony rendszer.


  • A politikai küzdelmek eredményeképpen a hazai
    közgondolkodásban a tandíjhoz való viszony erős szimbolikus jelentőséget
    kapott; annak eltörlése a „diákbarát”, bevezetése a „diáknyúzó”
    politika ismérvévé vált.

A magyar oktatásügy egyik legfőbb problémája a
folyamatosság hiánya. Az 1989 utáni kormányváltások következtében a
jelentős programok és reformfolyamatok többszöri leállítása-újraindítása
pedig jelentősen aláásta a kormányzatba vetett hitet, és növelte a
bizonytalanságot és ellenállást az oktatás fő érintettjei, a diákok és a
pedagógusok körében. A kormányzat hitelét csökkenti, hogy az oktatás
gyakran vált a botránypolitika színterévé – mint az utóbbi ciklusban a
Sulinet, a Tankönyvkiadó eladása és a kétszintű érettségi lebonyolítása
kapcsán. A politikusok körében az oktatással kapcsolatos alapkérdésekben
sem körvonalazódik a konszenzus; és igen gyakori, hogy a kormányoldalon
még támogatott kezdeményezések ellenzéki pártként komoly kritikákat
kapnak – például az egyetemek összevonása a szocialisták, a bolognai
folyamat a Fidesz részéről. A gyakran politikai „bosszútól” vezérelt
átalakítási javaslatokkal szembeni szakmai ellenállás nagyban
megnehezíti a kormányzati akarat érvényesítését – ahogy azt a központi
tantervek bevezetésének nehézségei is mutatják.


Tovább a teljes
cikkhez a Hírszerző oldalára

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

Szemle

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Nemzeti Emlékezet Program - Auschwitz-út 5.

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017