• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Minőségi tanrabszolga?
2006. június 16. péntek, 0:00

Az egyik: jogerősen elítélték a miskolci önkormányzati iskolák
szegregációs gyakorlatát. A másik: a kormány arra készül, hogy elvegye a
tanítók, tanárok kötelező óraszámát – írta Révész Sándor a
Népszabadságban.

Tegyünk egymás
mellé két összeférhetetlen fejleményt. Az egyik: jogerősen elítélték a
miskolci önkormányzati iskolák szegregációs gyakorlatát. Először történt
ilyen, és reméljük, nem utoljára. A másik: a kormány arra készül, hogy a
tanítók, tanárok kötelező óraszámát s ezzel a munkaidejét húsz
százalékkal megnövelje, s az ily módon megtakarított létszámot kivonja
az iskolákból.


Ez a két fejlemény
azért nem fér össze, mert nem kivonni, hanem bevonni kell munkaerőt, ha
azt az irányt és azt a szemléletet kívánjuk követni, amit a debreceni
ítélőtábla határozata tükröz – mindazzal együtt, amit az oktatási
kormányzat az elmúlt években tett és kezdeményezett annak érdekében,
hogy Magyarország iskolái Magyarország gyermekeit és velük a jövő magyar
társadalmát ne szétszabdalni, hanem összetartani, összenevelni
törekedjenek.


Elvárnánk a tanártól,
hogy ne „tanterv-lebonyolító automata” (Németh László), hanem önállóan
tervező-alkotó egyéniség legyen; hogy ne száműzze a „kényelmetlen”
gyerekeket gettóiskolába, bukott szamár vagy gyogyós státusba; hogy
tartalmas, egyedi jellemzéseket készítsen legalább a legkisebbekről
egyetlen ítélő számjegy helyett; hogy a gyermek jogait és méltóságát
tartsa tiszteletben, és mondjon le azokról az autoriter eszközökről,
amelyek ezzel nem férnek össze; hogy nézzen szembe a rasszizmus
kísérteteivel a rábízott közösségekben és önmagában; hogy „szocializálja
össze”, már amennyire lehetséges, a különböző életmódokból,
szubkultúrákból érkezett gyerekeket; hogy fölzárkóztasson,
kibontakoztasson, személyre szabottan neveljen; hogy életvezetési
útmutatókkal szolgáljon; hogy szabadidejét a gyerekek szabadidejével
lekötve élményeket adjon és élményközösséget teremtsen, miközben már az ő
költségeinek a megtérítése is tiltva vagyon.


A kormány egyébként joggal és helyesen egy sor olyan
minőségi követelménnyel állítja szembe a pedagógusokat, amelyek
pluszenergiát (főleg szellemi energiát, idegi állóképességet,
kreativitást) igényelnek, akkor ezzel párhuzamosan nem növelheti a
mennyiségi követelményeket, hiszen ezek már eddig is túl nagyok voltak
ahhoz, hogy kellőképp érzékeny, toleráns, igényes és kreatív maradhasson
a pedagógus. Akik azok maradtak, túlhajszoltak, kizsigereltek, s
alkalmasint előbb-utóbb kiégnek.


A
pedagógiai konzervativizmus, az intézményi tehetetlenség ellenálló ereje
önmagában is elég nagy, a kormány pedig a minőségi-mennyiségi kettős
préssel egyesíti a konzervativizmus és a kizsákmányoltság ellenálló
erejét, holott éppen energiákat kellene fölszabadítania, hogy ki
lehessen szabadulni a megszokások rabságából.


Elénk tesznek összehasonlító számokat, melyek szerint a
magyar pedagógus nincs eléggé kihasználva, mert kevesebb a kötelező
óraszáma, mint a Lajtán túli kollégáinak. Csakhogy a magyar iskolából
már eleve kispórolták az asszisztenciát, ezért a magyar pedagógus
nemcsak pedagógus, hanem közönségszervező, szabadidő-szervező,
ünnepségszervező, technikai munkatárs, szertáros, pénztáros, hoppmester,
lakberendező és szállítómunkás – munkaideje ama részében, melyben
boldogabb nyugati kollégái a szakmájukat művelhetik. Most pedig a
szakmájukon kívül ledolgozott részt még egyszer ledolgoztatnák velük a
szakmájukban is. Kétségkívül egyszerűbb a pedagógustársadalmat
takarékossági terror alá helyezni, mint az intézményrendszert
racionalizálni.


De ha a kormány a
könnyebb úton indul el – lefelé, akkor a pedagógusokat is arra tereli.
Az emberszabású iskola pedig az ellenkező irányban
van.


A cikk a
Népszabadságban

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

Szemle

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Történelemtanárok (1.) Országos Konferenciája

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017