• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Miért nincs vita?
2009. január 28. szerda, 0:00

Szekszárdi Júlia hozzászólása az Osztályfőnök.hu-n az ÉS-ben
Magyar Bálint politikai örökségéről (és áttételesen az oktatás
jövőjéről) kirobbant vitához.

Semmi
okunk csodálkozni azon, hogy egy Magyar Bálint alakjáról, szerepéről
szóló vita az iskolaügy kérdéskörébe torkollik. A pedagógus Achs Károly
problémafelvetése (Reformer a romhalmazon, ÉS, 2008. november
21.) és Révész Sándor válasza (Vita
nincs!
, ÉS, 2008. november 28.) indulatokkal fűtött írások,
ilyen hőfokon pedig kevés az esély az érdemi
dialógusra.


Achs keserű,
reménytelenséget tükröző hangvételét tökéletesen magyarázzák azok a
körülmények, amelyek között elhivatott tanárként most már évek óta
kénytelen tenni a dolgát. Révész Sándor roppant igazságtalanul nevezi őt
komolytalan embernek; Achs Károly nagyon is komolyan veszi a munkáját,
az iskolát, a pedagógusokat, a gyerekeket, az egész hazai iskolaügyet.
Erről bárki meggyőződhet, aki olvassa az írásait. Megidézett képei
nagyon is valóságosak. Bár Révész Sándornak lenne igaza, és valóban
„mikroirrealisták” lennének! Nyilván össze lehetne válogatni a jelenlegi
iskolákból pozitív eseteket is, és ezek alapján derűsebb képet mutatni a
honi közoktatás helyzetéről. Ugyanakkor azt Révész sem látszik tagadni,
hogy az összkép messze nem tökéletes.


Osztom azt a véleményt, hogy nem lehet az iskolaügyben
kitermelődött valamennyi anomáliát Magyar Bálint nyakába varrni. Igazat
kell azonban adnom Achs kollégának, amikor a hajdan Magyar Bálint által
vezetett oktatásirányításon kéri számon a pedagógusok megnyerésének
szándékát (illetve e szándék hiányát). Pedagógusok nélkül nem lehet
oktatási reformot csinálni, hiszen ha a megvalósítók nem motiváltak, ha
jószerivel nem is értik, hogy mi történik körülöttük, ha
kiszolgáltatottnak érzik magukat, akkor nem lesznek partnerek a legjobb
gondolatok megvalósításában sem; és ha ez így marad, a legnagyszerűbb
reformok is kudarcra vannak ítélve.


Az oktatási rendszert mindketten amorfnak, a jelenlegi
oktatásirányítást pedig tohonyának tartják. Valóban az. Ki és miért
hagyja, hogy ilyen legyen? Mi húzódik e tohonyaság hátterében? Kinek az
érdeke, hogy ilyen maradjon? Megszólal-e valaki az oktatásirányítók
közül, hogy kikérje magának ezt a minősítést? Általános tapasztalat,
hogy a hasonló szemrehányásokat süket csönd fogadja. Vajon miért nem
állnak szóba az oktatás irányítói a pedagógusokkal? A hivatalos
előadások, prezentációk és az esetleges ellenvetésekre érkező kincstári
válaszok nem pótolják az érdemi dialógust.


Csaknem két éven keresztül folyt a közoktatás átfogó
megújítására vonatkozó szakmai munka, amelynek során egy az ország
legelismertebb szakértői közül kikerült csoport kereste, vitatta meg, és
foglalta össze az oktatásügy megújítását célzó legfontosabb teendőket. E
munka eredménye a közelmúltban bemutatott Zöld Könyv a magyar
közoktatás megújításáért című kötet.1
Miért nem folyik az ebben foglalt közérdekű kérdésekről széles körű vita
az iskolaügy valamennyi szereplőjének a bevonásával? Vagy a döntéshozók
a reformgondolatokat megfogalmazó kiváló szakembereket sem tekintik
számba vehető (vita)partnereknek?


Vita nincs! – jelzi Révész Sándor válaszcikkének címe.
Miért nincs? Miért nem vagyunk képesek kommunikálni egymással mi, a
közoktatás felelős szereplői: pedagógusok, fenntartók, oktatásirányítók,
pedagógiai kutatók, tanárképzők, szakmai civil szervezetek? Vajon miért
maradtak szinte teljesen eredménytelenek és visszhangtalanok a
közelmúltban azok a (nemegyszer nagyszabású) szakmai rendezvények,
amelyek deklaráltan közös erőfeszítést kívántak tenni az oktatás
problémáinak orvoslására – elvben a szakma legjobbjainak
bevonásával.


Nem osztom Achs
kollégánk véleményét, amely szerint „az iskolaügy halott”, vitathatatlan
azonban, hogy idült válságtüneteket mutat. Sokadmagammal úgy vélem,
hogy a reformok egy részével nem annyira a koncepció, hanem sokkal
inkább a megvalósítás szintjén vannak hatalmas gondok, s ez magyarázza,
hogy a pedagógusok többsége elsősorban a rombolást érzékeli, és a romok
között bukdácsolva nem látja túl biztatónak a jövőt.


Olvassa el a teljes
írást »






Figyelem: A szemlézett cikkek minden esetben a
szerző(i)k véleményét tükrözik, és nem a TTE álláspontját. Ha önnek is
véleménye, vagy megjegyzése van az olvasottakkal kapcsolatban, a
honlapon fórum indításával jelezheti.

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

Szemle

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

A TTE alakulása - sajtóvisszhang

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017