Meghallgatták a leendő oktatási- és kulturális minisztert
2006. június 7. szerda, 0:00
Az
Oktatási Minisztérium élére kerülő Hiller István láthatóan próbál
megfelelni Gyurcsány Ferenc elvárásainak. Lapszemle.
Hiller nyugalmat
ígér (Origo)
Az Oktatási Minisztérium élére kerülő Hiller István
láthatóan próbál megfelelni Gyurcsány Ferenc elvárásainak, aki még a
választási kampány során beszélt arról, hogy az SZDSZ-es Magyar Bálint
minisztersége után nyugalmat akar az oktatásban. Hiller ugyanis keddi
meghallgatásán azt mondta, semmilyen türelmi időt nem kér, ugyanakkor
bízik abban, hogy a reformok mellett képes lesz nyugalmat teremteni az
oktatásban. Hangsúlyozta: a szakszervezetekkel és szakmai szervezetekkel
egyaránt párbeszédre törekszik majd, de számít arra, hogy lesznek
jelentős viták az elkövetkező időkben. Állok elébe – mondta Hiller
István.
Az új struktúráról elmondta:
az oktatási és kulturális tárca egyesülésével létrejövő új
minisztériumban egy államtitkár és öt szakállamtitkár segíti munkáját.
Szakállamtitkár felügyeli a köz- és felsőoktatást, a kultúrát, a
nemzetközi kapcsolatokat, a gazdasági ügyeket valamint a létesítmény
fenntartást. Az egyházi ügyeket a miniszter irányítása alá tartozó
miniszteri titkárságon intézik.
A
két tárcánál jelenleg 845-en dolgoznak, az új minisztérium viszont csak
606 alkalmazottal kezdi meg működését, az 58 gépkocsi 32-re csökken. Az
államtitkárok, állami vezetők száma majdnem felére csökken – mondta a
miniszterjelölt. Jelezte azt is, az iskolákban a béremelésre fordítható
források legalább felét teljesítményorientáltan kell szétosztani.
Ígéretet tett arra, hogy miniszterként a szegregáció minden formája
ellen fellép majd. A szegregáció „hol tudatosan, hol bújtatottan, de
jelen van az oktatásügyben, s ez ellen nem fellépni antidemokratikus” –
mondta.
Pósán László (Fidesz)
kétszintű érettségivel kapcsolatos kérdésére azt mondta: két év
tapasztalatára szükség van, de át kell tekinteni a rendszert. Ugyanakkor
a kétszintű érettségit fenn akarja tartani a jövőben is. Mint mondta, a
felsőoktatásban támogatja a bolognai folyamat továbbvitelét és
befejezését, ugyanakkor határozottan bele kíván szólni a
szakstruktúrába. Szerinte álságos, ha egy időben öt-nyolc tibeti
filozófia szakos hallgató van – mondta.
Az államilag finanszírozott hallgatói létszám
alakulását firtató ellenzéki kérdésre a miniszterjelölt azt mondta: a
minőség híve. Szerinte ezért át kell gondolni, hogy ilyen
infrastrukturális és pénzügyi adottságok mellett, a hallgatói létszám
négyszeresére emelkedését, a színvonal megőrzésének igénye mellett, az
ország elbírja-e. „Kétségeim vannak” – mondta. Az infrastrukturális
fejlesztések megvalósításáról kérdező fideszes képviselőknek Hiller
István úgy válaszolt: nem látja, hogy a költségvetésből lényegesen több
pénz jutna erre célra, mint eddig, ezért uniós forrásokat kell bevonni.
Megígérte: harcolni fog azért, hogy a költségvetésből a szükséges önrész
rendelkezésre álljon.
Hiller ragaszkodik A
walesi bárdokhoz (Index)
A kormányprogramtól nem kíván eltérni, de a párbeszédre
kész Hiller István az összevont oktatási és kulturális tárca élére
jelölt miniszter. Hiller jelölését 13:10 arányban támogatta az
Országgyűlés oktatási és tudományos bizottsága. A politikus bizottsági
meghallgatásán a tandíjról és a tanárok tervezett óraszámemeléséről
kevés konkrétum hangzott el, de Hiller beszélt A walesi bárdokról, a
tibeti-filozófia szakosok jövőjéről és tizenhat éves fia hajszínéről is.
Sok konkrétum nem hangzott el
Hiller István oktatási és kulturális miniszterjelölt bizottsági
meghallgatásán. A politikus a tanárok óraszámemelésére, a kistelepülési
iskolákra, a felsőoktatási tandíjra vonatkozó kérdésekre összefoglalóan
azt mondta: az ő feladata a kormányprogram végrehajtása, attól eltérni
nem akar, de kész az érintett érdekképviseletekkel való tárgyalásra.
Hiller nem kért türelmi időt, mint
mondta az eddigi kultusztárcából és oktatási tárcából összevont
minisztériumban június 12-én hétfőn elkezdődik a munka. A két tárcánál
most összesen 845-en dolgoznak. Az összevonás után 606 alkalmazott marad
az Oktatási és Kulturális Minisztériumban, az 58 szolgálati autóból
csak 32-t tartanak meg.
Az új
minisztériumban egy államtitkár és öt szakállamtitkár dolgozik majd,
akik a köz- és felsőoktatást, a kultúrát, a nemzetközi kapcsolatokat, a
gazdasági ügyeket, valamint a létesítményfenntartást felügyelik. Az
egyházi ügyekkel a miniszter közvetlen irányítása alatt dolgozó
titkárság foglalkozik majd.
Meghallgatása elején Hiller István röviden
bemutatkozott, életrajzát pedig azzal a fontos adalékkal bővítette, hogy
„van egy tizenhat éves fiam, akit arról lehet megismerni, hogy havonta
más színű haja van”.
A
miniszterjelölt felsorolta a már ismert statisztikai adatokat, amelyek
szerint az elmúlt tizenöt évben a diákok száma közel 30 százalékkal
csökkent, a tanároké ennél jóval kisebb mértékben, közben az oktatásra
fordított összeg folyamatosan emelkedett, a színvonal azonban
változatlan maradt.
Hiller
megismételte a korábbi nyilatkozataiban már említett jelmondatot: a
nyugalom nem jelenthet változatlanságot, a reform nem jelenthet
felfordulást. „Nem tudom elképzelni, hogy amíg iskola lesz
Magyarországon, Arany János A walesi bárdok-ját ne tanítsák” – mondott
egy példát arra, hogy fontosnak tartja az iskola hagyományközvetítő
szerepét is.
Az oktatási és
kulturális miniszter szerint az iskolák felelős vezetőinek tudniuk kell
véleményt mondani kollégáik teljesítményéről. A béremelések legalább
ötven százalékát ezért a jövőben teljesítmény alapján kívánják elosztani
a pedagógusok között.
Az iskolák
épületeinek, felszereltségének fejlesztésére nem várható sok állami
forrás. Az új kormány azonban az uniós pályázatokból és a hozzájuk adott
önrészből radikálisan szeretne javítani az intézmények állapotán.
A kistelepülési iskolák
megtartásáról azt mondta: ebben a kérdésben sok esetben a szülők már a
lábukkal szavaztak. Hiába maradt meg ugyanis valahol az iskola, inkább
elviszik a nagyobb településre a gyermekeiket.
A felsőoktatásban Hiller aktívan szeretne beavatkozni
az államilag finanszírozott szakok támogatásába: az államnak olyan
képzéseket kell támogatni, amelyekből hiány van, amelyekre igény van a
munkaerőpiacon. „Álságos lenne, ha egy időben 5-8 tibeti-filozófia
szakos diák képzését támogatnánk, ennyien ugyanis eleve nem tudnak
elhelyezkedni” – fogalmazott a politikus.
Az utólagos képzési hozzájárulásnak nevezett tandíjról
kevés szó esett. A bizottsági ülést vezető Szabó Zoltán (MSZP) ugyanis
az ezt firtató ellenzéki képviselőket arra figyelmeztette: a
kormányprogram vitáját majd máskor folytatják le. Hiller mindenestre
arra utalt, hogy az állam önmagában nem képes a felsőoktatás minden
költségét állni, így hosszabb távon más források bevonását is
szükségesnek tartja.
Oktatási és tudományos
bizottság: Hiller István nem kért türelmi
időt (MTI)
Az oktatási és tudományos bizottság 13 igen és 10 nem
szavazattal támogatta Hiller István szakminiszteri jelöltségét. A
miniszterjelölt meghallgatásán kijelentette: semmilyen türelmi időt nem
kér. Hangsúlyozta: a szakszervezetekkel és szakmai szervezetekkel
egyaránt párbeszédre törekszik majd, ugyanakkor számít arra, hogy
lesznek jelentős viták az elkövetkező időkben. Az új struktúráról
elmondta: az oktatási és kulturális tárca egyesülésével létrejövő új
minisztériumban egy államtitkár és öt szakállamtitkár segíti munkáját.
Szakállamtitkár felügyeli a köz- és felsőoktatást, a kultúrát, a
nemzetközi kapcsolatokat, a gazdasági ügyeket, valamint a
létesítményfenntartást. Az egyházi ügyek a miniszter irányítása alá
tartozó miniszteri titkárságon intéződőnek majd.
A két tárcánál jelenleg 845-en dolgoznak, az új
minisztérium 606 alkalmazottal kezdi meg működését, az 58 gépkocsi 32-re
csökken.
Hiller
az oktatási tárca változásairól (Független
Hírügynökség) Az
alapkészségek megerősítése, az infrastruktúra fejlesztése, illetve a
piacképes képzések arányának növelése – többek között ezeket nevezte
Hiller István oktatási és kulturális miniszterjelölt a legfontosabb
teendőinek keddi meghallgatásán a parlament
szakbizottságában. A tárca várományosa
elmondta: az elkövetkező négy év egyik fő célja az oktatásban tapasztalt
esélyegyenlőtlenségek csökkentése kell hogy legyen. A közoktatásban
például arra kell törekedni, hogy a gyerekek biztos alapokra építhessék
tudásukat, a felsőoktatásban pedig a munkaerőpiac elvárásainak
megfelelően kell kialakítani a szakokat. Az államnak az eddigieknél
nagyobb szerepet kell játszania – hangsúlyozta Hiller István.
A miniszterjelölt elmondta:
támogatja a bolognai rendszer bevezetését, és azt is, hogy a
későbbiekben a tanárok béremelésük legalább felét teljesítményüktől
függően kapják. A reformok miatt sok vita várható, de Hiller István azt
mondta: kész a szakmai egyeztetésekre.
A leendő oktatási és kulturális tárca az OM és az NKÖM
egyesülésébből jön létre a tervek szerint fele annyi vezetővel, mint az
elmúlt négy évben: egy államtitkár és öt szakállamtitkár lesz. A
jelenlegi 845-ről 606-ra csökken a tárcák összlétszáma, az 58 szolgálati
kocsi helyett pedig csak 32-t használnak majd.
Hiller: nem lesz
egyházügyi
szakállamtitkár (Napi.hu)
Jelenleg 845 alkalmazottja van a két intézménynek,
amely 606-ra fog csökkenni az egységes Oktatási és Kulturális
Minisztérium munkájának kezdetére. A minisztérium gépkocsiparkja 58
gépkocsi helyett 32 gépkocsira fog
csökkenni. A tárca élén 5 szakállamtitkár
lesz: a közoktatásért, a felsőoktatásért és tudományért, a kultúráért, a
nemzetközi kapcsolatokért, a gazdasági ügyekért és létesítmény
fenntartásért felelős szakállamtitkár.
A minisztériumhoz fognak tartozni az egyházi ügyek is,
amelyeket a minisztérium alatt működő titkárság fog irányítani. Ennek
vezetőjéről egyelőre nem árult el részleteket Hiller
István.
Hiller István központi
célkitűzése az esélyegyenlőtlenségek mérséklése lesz. „Szeretnénk
javítani az infrastrukturális feltételeket, elsősorban a közoktatás
területén, különösen az általános iskoláknál” – mondta a miniszter, aki
szerint a jelenlegi forrásoknál többet nem tudnak erre a célra
fordítani, viszont a II. Nemzeti Fejlesztési Terv forrásait mindenképpen
erre szeretnék allokálni. Hiller ígéretet tett rá, hogy az ehhez
szükséges önrészt ki fogja lobbizni.
A közoktatásban az alapkészségek megerősítésére
kívánnak koncentrálni, amely a Nemzeti Alaptanterv módosítását is
igényli majd. Ezen a területen is szeretnék bevezetni a
teljesítménymérést, ami a felsőoktatásban is működik – mondta Hiller
István.
A következő években a
béremelésre szánt források 50 százalékát teljesítményalapon fogják
szétosztani.
A felsőoktatásban a
bolognai folyamat és az infrastrukturális feltételek továbbvitelét
tervezi a miniszter.
A diplomás
munkanélküliség mérséklése érdekében megváltoztatnák a szakorientáció
belső arányait, vagyis az állami felsőoktatási képzésben évről-évre
meghúznák a felvehető jogászok, pedagógusok számát.
Hiller szerint szükség van az MTA belső reformjára is,
de ígéreteket tett arra, hogy a tárca nem fog beavatkozni az MTA
belügyeibe, csak egyeztetni.
Az
ellenzéki bizottsági tagok a program számos elemével egyetértenek,
főként az oktatás bizonyos részeinek kistérségi szintre
emelésével.
Hiller támogatja a bolognai
rendszer
bevezetését (Híradó)
A miniszterjelölt egyik legfontosabb teendőjének a piacképes
képzések arányának növelését nevezte
Az alapkészségek megerősítését, az infrastruktúra
fejlesztését, illetve a piacképes képzések arányának növelését nevezte
Hiller István oktatási és kulturális miniszterjelölt a legfontosabb
teendőinek meghallgatásán a parlament szakbizottságában.
A tárca várományosa elmondta: az
elkövetkező négy év egyik fő célja az oktatásban tapasztalt
esélyegyenlőtlenségek csökkentése . A közoktatásban például arra kell
törekedni, hogy a gyerekek biztos alapokra építhessék tudásukat, a
felsőoktatásban pedig a munkaerőpiac elvárásainak megfelelően kell
kialakítani a szakokat. Az államnak az eddigieknél nagyobb szerepet kell
játszania – hangsúlyozta Hiller István.
A miniszterjelölt elmondta: támogatja a bolognai
rendszer bevezetését, és azt is, hogy a későbbiekben a tanárok
béremelésük legalább felét teljesítményüktől függően kapják. A reformok
miatt sok vita várható, de Hiller István azt mondta: kész a szakmai
egyeztetésekre.
A leendő oktatási és
kulturális tárca az OM és az NKÖM egyesüléséből jön létre a tervek
szerint fele annyi vezetővel, mint az elmúlt négy évben: egy államtitkár
és öt szakállamtitkár lesz. A jelenlegi 845-ről 606-ra csökken a tárcák
összlétszáma, az 58 szolgálati kocsi helyett pedig csak 32-t használnak
majd.