• Címlap
  • English
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Makk Károly: a társadalom ellenségeinek is meg kellett jelenniük a filmekben
2013. március 10. vasárnap, 21:12

A társadalom ellenségeinek is meg kellett jelenniük a filmekben a sztálinizmus idején, ezt a szerepkört rendszerint a volt gyárigazgatót alakító színészekre bízták – mondta Makk Károly filmrendező csütörtökön Budapesten a Sztálin-világ – A kommunizmus ára című kétnapos nemzetközi konferencia befejező előadásában. (mti)

A Terror Háza Múzeum, a Kommunizmuskutató Intézet és a Konrad Adenauer Alapítvány rendezvényén Makk Károly arról beszélt, hogy ebben az időszakban a filmek történetei szerint a párttitkár mindig tudta, melyik helyzetben mit kell csinálni. Szólt arról is, hogy a forgatás háttérdíszletéhez általában háromféle Rákosi-portré közül választhattak a rendezők.

Emlékeztetett arra: az államosított magyar filmgyártás működési mechanizmusát szovjet mintára alakították át, holott Magyarországon előtte európai színvonalú filmgyártás működött. Makk Károly kiemelte: a rendezőkben egyfajta “kétlelkűség alakult ki”, a rendszerrel szembeni fenntartásukat nem mondhatták ki nyíltan, de viccelődéssel kifejezésre juttathatták véleményüket. Az akkor több mint nyolcszáz alkalmazottat foglalkoztató filmgyár egyetlen nagy egységet alkotott, amelyben rendszerint összeszokottan dolgoztak az emberek – tette hozzá.

Megemlítette, hogy Cseres Tibor íróval készültek a termelőszövetkezetek szervezéséről filmet forgatni, a magyarországi filmgyártást felügyelő szovjet tanácsadó, Pudovkin nyomására azonban ezt a megbízatást Bán Frigyes filmrendezőnek adták, majd leállították a forgatást, ezután pedig másik forgatókönyvet adtak Bánnak ugyanebben a témában, hogy abból forgasson filmet. Kitért arra: Eisenstein a Rettegett Iván című filmjében finoman érzékeltette, hogy “mi történik, amikor a mindenhez értő diktátor beleszól a dolgokba”, s ez “kényelmetlen helyzetet teremtett” a rendező számára. Eisensteint később Sztálin berendelte magához, leteremtette, ezután nem sokkal pedig a rendező szívrohamban meghalt – fűzte hozzá.

Makk Károly rámutatott: Sztálin halála után az állampárt vezetése megállapította, hogy sok sematikus mű született, ekkor kérték meg “fogyaszthatóbb” filmek rendezésére, s ennek jegyében született a Liliomfi című film. Hozzátette: 1956-ban a Nemzeti Színház előtti téren forgattak, ahol a Sztálin-szobor maradványaiból sokan próbáltak töredékeket szerezni. Megjegyezte: Pécsi Sándor színművész a kertjében ásta el a ledöntött Sztálin-szobor egyik kézfejét.

Miklósi László, a Történelemtanárok Egyletének elnöke kiemelte: a kommunizmus idején nagy hangsúlyt kapott az esti és levelező tagozatos oktatás annak érdekében, hogy a munkás- és paraszt fiatalok bekerüljenek a közép- és felsőoktatásba, hogy azután bekapcsolódhassanak a párt káderképzésébe.
Beszélt arról is, hogy Ortutay Gyula vallás- és közoktatásügyi miniszterről egy pártjelentésben megállapították, hogy fokozottan kell ellenőrizni, mert ideológiailag “ingadozik”. A későbbiekben aztán Ortutayt menesztették, a minisztérium apparátusának kétharmadát lecserélték, munkahelyeiket munkás- és parasztkáderekkel töltötték fel, noha nem volt szakképzettségük.

Felidézte, hogy Révai József népművelési miniszter egy alkalommal szóvá tette, hogy kevés volt a jeles tanuló, emiatt a tanároknak a következő tanévben javítaniuk kellett a statisztikán. Utalt arra, hogy Petőfi Sándor A nemzethez című versének elemzésekor megkövetelték a tanároktól, hogy szóljanak az 1848-as forradalmat “eláruló belső bitangok ideológiai utódairól, az uszító klérusról és a burzsoáziáról”.   Elmondta, hogy a tanulóknak Miért szeretik a gyerekek Rákosi elvtársat? címmel kellett fogalmazást írniuk, amikor közelgett a pártvezér születésnapja, a legjobb iskolák pedig Rákosi-vándorzászlót kaptak.

Markó György, a Kommunizmuskutató Intézet vezetője elmondta: a repülés fejlesztése fontos volt a Szovjetuniónak, miközben az erről szóló sajtó nyelvezete militarizálódott, mert elterjedtek az olyan kifejezések, mint a “harc a repülés frontján az ellenség aknamunkája ellen”. A fiatalokról szólva megemlítette, hogy 1948 nyarán a csillebérci úttörővasút és úttörőváros átadásakor jelentették be hivatalosan a cserkészet és az úttörőszövetség egyesülését. A Munkára, harcra kész mozgalom szintén a fiatalok aktivizálására jött létre 1949-ben, ugyancsak szovjet mintára. Ennek a sportversenyeit a munkásmozgalom ünnepeinek időpontjaira igyekeztek időzíteni, és az ókori római rabszolgafelkelésre utalva szpartakiádnak nevezték – tette hozzá.

0 shares
Már egy mozijegy ára is segítség! Ha teheted, támogasd a Történelemtanárok Egyletének munkáját!
Számlaszám: 11705008 – 20133762
Rendszeres utalás
Eseti támogatás
Köszönjük!

Vissza

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Galéria

A TTE alakulása - sajtóvisszhang

Történelemtanárok (31.) Országos Konferenciája

Sorsfordító változások... - amelyek után új irányt vett a történelem

Eddigi konferenciáink

A Történelemtanárok (31.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Szebenyi Péter-díj

A Szebenyi Péter-díj 2021. évi díjazottja: Hidas Gábor

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Támogatók

Adomány

Címkék

alapvizsga civil Civil Közoktatási Platform családtörténet emberi jogok emléknap felhívás kerettanterv Különóra módszertani cikk NAT nyílt levél tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017