A TTE levele Maruzsa Zoltán oktatási államtitkárhoz/Az oktatási államtitkár válasza a TTE-nek
A TTE levele Maruzsa Zoltán oktatási államtitkárhoz/
Tárgy:
Állásfoglalás kérés nyolcosztályos gimnáziumok helyi tantervéről
A NAT-kompatibilis új tankönyvek véglegesítése
Tisztelt Maruzsa Zoltán Államtitkár Úr!
Két ügyben fordulunk Önhöz.
I. A Történelemtanárok
Egyletéhez számos kérdés érkezett a kerettantervek és az azon alapuló helyi
tantervekkel kapcsolatban. Ezek közül a legégetőbbek:
1. Mivel az Oktatási Hivatal honlapján
nincs nyolcosztályos kerettanterv, így kérdés, hogy minek alapján készíthetőek
el egy nyolc osztályos rendszerben működő iskolatípus helyi tantervei.
2. A történelem tantárgy esetében hogyan
érvényesíthető az az alapelv, hogy a történelmet nem kétkörösen tanítják?
3. Az eddig külön működő
és fontos társadalomismeret tantárgy tartalmait hogyan lehet integrálni?
II. A 2020. június 17-én
nyilvánosságra hozott NAT2020-kompatibilis általános és középiskolai tankönyvek
még nyomdai előkészítés alatt állnak, vagyis vélelmezzük, hogy még van
lehetőség ezek átdolgozására.
Ezért igyekeztünk
átnézni ezen tankönyveket. A tankönyvelemző munka alapos elvégzésére
természetesen hosszabb idő szükséges, ráadásul jelenleg az iskolák, tanárok a
helyi tantervek kidolgozásával vannak elfoglalva. Nagyon fontosnak tartjuk
azonban, hogy kellő idő biztosításával széleskörű szakmai egyeztetés történjen
ezekről a rohammunkával készülő tankönyvekről.
Észrevételeinket mellékelten olvashatja. Véleményünk azonban, amelyet
nyilvánosságra is fogunk hozni a TTE honlapján – hangsúlyozzuk – még nem a
teljesség igényével készült.
Budapest, 2020. június 23.
A TTE Bizottmánya nevében:
Miklósi László
Maruzsa Zoltán oktatási államtitkár válasza a TTE-nek
Tisztelt Miklósi Úr!
A II. pontban szereplő kérdéseire az Oktatási Hivatal fog válaszolni. Tudok róla, hogy kapcsolatba léptek Sipos Imrével (1).
Az I. pontban szereplő kérdésekre az alábbi választ adom.
A nyolcévfolyamos gimnáziumi képzésben az általános iskola
felső tagozatára és a négyévfolyamos vagy a hatévfolyamos gimnáziumi képzéshez
kiadott és közzétett kerettanterveket szükséges alapul venni, nem készül, nem
is szükséges készülnie más kerettantervnek. A hatévfolyamos gimnáziumi
történelem kerettanterv a felső tagozatos történelem kerettanterv 7–8.
évfolyamára előírt ismeretet a 7. évfolyamon, a négyévfolyamos gimnáziumi
történelem kerettanterv ismereteit a 8–12. évfolyamra széthúzva tartalmazza, de
ez csak egy ajánlás, ahogy a kerettanterv szövegéből is kiderül. Az iskolák
közötti átjárhatóság biztosítása érdekében fontos, hogy a tanuló a 6., a 8., és
a 10. évfolyam végén a felső tagozatos és a négyévfolyamos gimnáziumi
történelem kerettantervekben meghatározott ismeretekkel már rendelkezzen.
A korábbi társadalmi, állampolgári és gazdasági ismeretek
tantárgy témaköreit a 2020-as Nat szerint részben a történelem, részben az
állampolgári ismeretek tantárgy tartalmazza. Az állampolgári ismeretek tantárgy
az alap- és középfokú iskola zárásaként a 8. és a 12. évfolyamon a tanuló
számára fontos és hasznos ismereteket ad az állam működéséről és
intézményeiről, a család és az állam gazdasági szerepéről. A Nat és a
kerettanterv alapján a 8. és a 12. évfolyamon ezt a tantárgyat heti 1-1 órában
kell tanítani. Természetesen nincs annak akadálya, hogy emellett a történelem
tantárgy keretében társadalomismerethez vagy állampolgári ismeretekhez
kapcsolódó témaköröket dolgozzanak fel.
Üdvözlettel,
Maruzsa Zoltán
(1) Sipos Imre, az Oktatási Hivatal elnökhelyettese 2020. június 17-én azt kérte a TTE elnökétől, hogy jelezzék az új tankönyvekkel kapcsolatos észrevételeiket. Erre válaszul 2020. június 23-án a TTE elnöke elküldte számára is.