Levélben kér intézkedéseket a felesleges feszültségek elkerülése érdekében a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete, a Pedagógusok Szakszervezete és a Civil Közoktatási Platform. A levélhez civil szervezetek és további szakszervezetek is csatlakoztak. A levél az alábbiakban olvasható. / A Történelemtanárok Egylete is a csatlakozó szervezetek között található.
Tisztelt Miniszterelnök Úr!
Tisztelt Kásler Miklós Miniszter Úr!
Tisztelt Palkovics László Miniszter Úr!
Tisztelt Gulyás Gergely Miniszter Úr!
A magyar köznevelés-közoktatás egésze a koronavírus-járvány következményei miatt rendkívüli időszakát éli. Az ágazat szinte minden érintettje egyetért azzal, hogy a szükségszerűen bevezetett digitális tanrend a nehézségek mellett lehetőség is: megfelelő kezelése nagy lépést jelenthet a digitális módszerek és tartalmak szélesebb körű ismeretében és alkalmazásában. Az elmúlt napokban úgy érzékeltük, hogy a rendkívüli helyzetben a szakszervezetek észrevételeit, javaslatait a járvány előtti időszakhoz képest nagyobb arányban vették figyelembe az oktatás irányítói.
Ebben a helyzetben úgy gondoljuk, hogy közös a felelősségünk abban, hogy a következő hónapokban lehetőség szerint a lehető legkevesebb legyen a felesleges feszültség minden ágazatban. Ehhez most arra van szükség, hogy a járványügyi vészhelyzethez szorosan nem kapcsolódó vitás ügyeket átmenetileg félretegyük, és azokra a problémákra, kihívásokra koncentráljunk közösen, amelyek a koronavírus-járvány következtében hozzák új, váratlan és nehéz helyzetbe a tanárokat, diákokat, szülőket.
Mindezek alapján a levélhez csatlakozó érdekvédelmi és civil szervezetek arra kérik Önöket és a döntéshozókat, hogy függesszék fel a Nemzeti Alaptanterv 2020 szeptember elsejére tervezett bevezetését, amelyet az eddig megfogalmazott számos szakmai kritikán kívül az is indokol, hogy:
A bevezetésére szánt idő rendkívül rövid.
A szükséges elvégzendő feladatok elől a digitális munkarendre való átállás elvonja az időt, energiát.
Amennyiben elhalasztásra kerülne a Nemzeti Alaptanterv, a rendkívüli helyzetben szerzett tartalmi, módszertani tapasztalatok beépíthetők lennének az új alaptantervbe.
Az oktatási ágazat dolgozóinak többsége megnyugvással fogadna egy ilyen több mint gesztusértékű bejelentést.
A közoktatás másik nagy területén, a szakképzésben szintén jelentős átalakítások zajlanak. Itt annyiban mindképpen más a helyzet, hogy itt az átalakítás már megkezdődött. Ennek ellenére a levél aláírói kérik, hogy átmenetileg a szakképzés átalakítását is függesszék fel. Különösen aggályosnak és feszültségkeltőnek tartjuk 30 ezer ember munkajogi helyzetének átalakítását egy olyan időszakban, mikor egyébként is rendkívüli munkajogi intézkedéseket kellett már, s minden bizonnyal még kell is foganatosítani. A munkajogi változásokon túl minimális elvárásként szükségesnek látjuk az egyéb szabályok, rendelkezések hatálybaléptetésének újragondolását, ami értelmezésünk szerint nem jelentené minden pont elhalasztását, hiszen pl. az új ösztöndíjrendszer bevezetését, illetve a kerettantervektől való eltérés lehetőségét bármikor támogathatónak látjuk.
A fenti fontos intézkedéseken túl most két rendkívül aktuális problémára is felhívjuk a figyelmet. Ezek közül a tankönyvrendelés ezekben a hetekben aktuális folyamatát kénytelenek vagyunk összekapcsolni a módosított NAT kérdésével. Ebben az esetben, mivel az új és módosított tankönyvek nem készültek el, a könyveket látatlanban kellene megrendelni, és ez már önmagában egy olyan feszültségpont, melyet egyetlen intézkedéssel, az alaptanterv bevezetésének elhalasztásával lehetne enyhíteni.
A másik mindinkább sürgető kérdés az érettségi és a szakmai vizsgák ügye. Úgy látjuk, hogy fogy az az idő, amin belül az érintetteknek konkrét tájékoztatást szükséges adni. Ezen a ponton rendkívül fontosnak tartjuk, hogy a megfogalmazható alternatív megoldásokat együtt dolgozza ki a rendelkezési jogkörrel és felelősséggel felruházott oktatásirányítói oldal és a gyakorlati megvalósíthatóságot könnyebben áttekintő érintettek. E gondolatot követve hívjuk fel a figyelmét arra, hogy az alternatív vizsgaidőpontok meghatározásába, a vizsgák esetleges újszerű lebonyolításának kidolgozásába feltétlenül vonják be a szakmai és érdekvédelmi szervezeteket és a diákság képviselőit.
Végezetül hadd emlékeztessük ezen levélen keresztül is a döntéshozókat és a magyar társadalom minden olyan tagját, akinek módjában áll másokon segíteni, hogy közösen tegyünk meg minden tőlünk telhetőt a speciális nevelésű igényű, a nehéz sorsú családokban élő és a gyermekvédelmi szakellátásban nevelkedő gyermekekért. Ők semmi esetre se maradjanak ellátás nélkül, lehetőleg számukra még a leginkább hátrányos helyzetű településeken is legyen biztosítva a távoktatás hatékony és reális formája, és értékelésük is igazodjék sajátos helyzetükhöz.
Tisztelt Miniszterelnök Úr! Tisztelt Miniszter Urak!
Kérjük, gondolják át a fenti javaslatainkat, hiszen ezekben a vészterhes időkben fokozottan kell törekedni az élet minden területén arra, hogy lehetőleg a különféle intézkedés mögött minél szélesebb támogatottság legyen, és a közmegegyezés kialakításában a mindenkori irányítók, vezetők felelőssége a nagyobb.
Budapest, 2020. március 30.
Civil Közoktatási Platform
Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete
Pedagógusok Szakszervezete
Csatlakozó szervezetek:
Agóra Oktatási Kerekasztal
Akadémia Határok Nélkül
Alapítványi és Magániskolák Egyesülete
Alternatív Diákközpontú Oktatásért Mozgalom (ADOM)
Civil Kollégium Alapítvány
Csak Együtt Van Esély – szülői érdekvédelmi csoport az SNI-s gyermekekért