Különös időszerűsége miatt hívjuk fel olvasóink figyelmét portálunk egy 2004. évi (!) publicisztikájára. Ebben a cikkíró szinte látnokként tekint napjainkra. A Barlangi Béla által jegyzett írás több pontjával találkozunk a 2012. szeptember 1-jén életbe lépő köznevelési törvényben.
1. Az igazi eszköz: a kréta
Ezt fogja meg a tanárember, ezzel rajzol, ír, magyaráz. Aki érti a dolgát, annak semmi szüksége látványos mankókra: írásvetítőre, diavetítőre. A tanár puszta kézzel is tanár – sőt igazán csak azzal az. Lehet-e annál szebb, mint amikor a gyerek kibontja tanára magyarázatából a lényeget, feléri az összefüggéseket? A tanításhoz csupán kréta és tábla kell. Humán szakosként állíthatom: a történelem és földrajz tanításakor falitérkép használatára is szükség van, de ezzel az eszközök sora le is zárható.
2. A számítógép korunk ördöge
Kimondottan ártalmas a diák fejlődésére: elvonja figyelmét a tanári magyarázattól, a mondandótól. Ha rajtam múlna, betiltanám a számítógép használatát az iskolákban. Drága, bonyolult eszköz. Használata esetén nem ellenőrizhető, mit csinál a diák. Ennek révén tanári irányítás nélkül is felfedezésekre juthat – hová lesz a tanár irányító, tanítványait korlátok közé szorító, felelős munkája? Mivel a diákok jobban értenek kezeléséhez, oda lehet a tanári tekintély. S a legfontosabb: Micsoda világ az, ahol a gyerek tanítja a tanárt??
3. Egy tankönyv, egy füzet
Nem kell sok taneszköz, nehéz úgyis a gyerek táskája. Ne legyen több egy tankönyvnél se, mert nehéz a választás a taneszközök között. Különben is: mennyivel olcsóbb lenne minden tárgyból egyetlen könyvet kiadni. A nagy példányszám hatására olcsóbbak lehetnének a könyvek. Nem ez a szülők érdeke is?
4. Kötelező iskolaköpenyt!
A köpeny ápol, s eltakar. Elfedi a társadalmi különbségeket, védi, óvja a gyerek ruháját. Ráadásul milyen szép, amikor egyenruhaszerű öltözékben járnak a diákok. Ez egyébként szellemiségében a honvédelmi előképzéshez is hozzájárulhat.
5. Tanfelügyelőt
Ki ellenőrzi a tanárt? Az igazgató. És az igazgatót? Ki ad neki szakmai jellegű utasítást a tanterv végrehajtásához? Természetesen a tanfelügyelő. Ki fél tőle? A rossz tanárok. A többiek legföljebb szoronganak. De ugyebár, a színésznek is jól jöhet a vizsgadrukk!
6. Állítsuk vissza a katedrát!
Ennek segítségével a tanár magasabban ül, mint az osztály, ez kifejezi helyét, hozzájuk fűződő viszonyát. Ne kerteljünk: több év, több tudás, nagyobb felelősség. Világosan láttatni kell ezt az osztályteremben is.
7. Nádpálca
Én jónak tartom a diák eligazítását is, ha szükséges. (Azelőtt sem volt ez másként – olvassák a klasszikus magyar írók erre vonatkozó műveit a fiatalok, hadd okuljanak belőle!) Ezt ugyan jelenleg bizonyos jogi szabályozók gátolhatják, de biztos, hogy ennek így kell lennie?
Ha mindez megvalósul, lassan eljuthatunk – no nem az oly sokat hangoztatott Európába (minek mennénk oda, ott vagyunk!) – előző századaink derék poroszos szellemű iskoláinak kies világába.
Barlangi Béla
A fenti írás a szerző véleményét tükrözi, és nem a TTE álláspontját jelenti az adott kérdésben. Ha önnek is van véleménye, vagy valami megjegyzése az olvasottakhoz, azt e-mailben az info@tte.hu címen.