• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Kréta, tábla, katedra újratöltve
2012. szeptember 3. hétfő, 12:14

Különös időszerűsége miatt hívjuk fel olvasóink figyelmét portálunk egy 2004. évi (!) publicisztikájára. Ebben a cikkíró szinte látnokként tekint napjainkra.
A Barlangi Béla által jegyzett írás több pontjával találkozunk a 2012. szeptember 1-jén életbe lépő köznevelési törvényben.





1. Az igazi eszköz: a kréta

Ezt fogja meg a tanárember, ezzel rajzol, ír, magyaráz. Aki érti a dolgát, annak semmi szük­sége látványos mankókra: írásvetítőre, diavetítőre. A tanár puszta kézzel is tanár – sőt igazán csak azzal az. Lehet-e annál szebb, mint amikor a gyerek kibontja tanára magyarázatából a lényeget, feléri az összefüggéseket? A tanításhoz csupán kréta és tábla kell. Humán szakosként állíthatom: a történelem és földrajz tanításakor falitérkép használatára is szükség van, de ezzel az eszközök sora le is zárható.

2. A számítógép korunk ördöge

Kimondottan ártalmas a diák fejlődésére: elvonja figyelmét a tanári magyarázattól, a mondandótól. Ha rajtam múlna, betiltanám a számítógép használatát az iskolákban. Drága, bonyolult eszköz. Használata esetén nem ellenőrizhető, mit csinál a diák. Ennek révén tanári irányítás nélkül is felfedezésekre juthat – hová lesz a tanár irányító, tanítványait korlátok közé szorító, felelős munkája? Mivel a diákok jobban értenek kezeléséhez, oda lehet a tanári tekintély. S a legfontosabb: Micsoda világ az, ahol a gyerek tanítja a tanárt??

3. Egy tankönyv, egy füzet

Nem kell sok taneszköz, nehéz úgyis a gyerek táskája. Ne legyen több egy tankönyvnél se, mert nehéz a választás a taneszközök között. Különben is: mennyivel olcsóbb lenne minden tárgyból egyetlen könyvet kiadni. A nagy példányszám hatására olcsóbbak lehetnének a könyvek. Nem ez a szülők érdeke is?

4. Kötelező iskolaköpenyt!

A köpeny ápol, s eltakar. Elfedi a társadalmi különbségeket, védi, óvja a gyerek ruháját. Rá­adásul milyen szép, amikor egyenruhaszerű öltözékben járnak a diákok. Ez egyébként szellemiségében a honvédelmi előképzéshez is hozzájárulhat.

5. Tanfelügyelőt

Ki ellenőrzi a tanárt? Az igazgató. És az igazgatót? Ki ad neki szakmai jellegű utasítást a tanterv végrehajtásához? Természetesen a tanfelügyelő. Ki fél tőle? A rossz tanárok. A többiek legföljebb szoronganak. De ugyebár, a színésznek is jól jöhet a vizsgadrukk!

6. Állítsuk vissza a katedrát!

Ennek segítségével a tanár magasabban ül, mint az osztály, ez kifejezi helyét, hozzájuk fű­ződő viszonyát. Ne kerteljünk: több év, több tudás, nagyobb felelősség. Világosan láttatni kell ezt az osztályteremben is.

7. Nádpálca

Én jónak tartom a diák eligazítását is, ha szükséges. (Azelőtt sem volt ez másként – olvassák a klasszikus magyar írók erre vonatkozó műveit a fiatalok, hadd okuljanak belőle!) Ezt ugyan jelenleg bizonyos jogi szabályozók gátolhatják, de biztos, hogy ennek így kell lennie?

Ha mindez megvalósul, lassan eljuthatunk – no nem az oly sokat hangoztatott Európába (minek mennénk oda, ott vagyunk!) – előző századaink derék poroszos szellemű iskoláinak kies világába.

Barlangi Béla


A fenti írás a szerző véleményét tükrözi, és nem a TTE álláspontját jelenti az adott kérdésben. Ha önnek is van véleménye, vagy valami megjegyzése az olvasottakhoz, azt e-mailben az info@tte.hu címen.

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

Állásfoglalások

Hírmondó

Információk, alapdokumentumok

Kiadványok

Morzsák

Tagoknak

TTE a médiában

TTE-díj

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Nemzeti Emlékezet Program - Auschwitz-út 3.

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017