A
pályázatokra augusztus végéig beérkezett igények csaknem kimerítik a
2004-2006 között e célra fordítható 70 milliárdos keretet
(Forrás:
Népszabadság)
Az
oktatásfejlesztésre az év elején meghirdetett humánerőforrás-fejlesztési
pályázatokra augusztus végéig beérkezett igények csaknem kimerítik a
2004-2006 között e célra fordítható 70 milliárdos
keretet.
Az oktatási szféra olyannyira
forráshiányos, hogy a rendelkezésre álló állami és pályázati források
többszörösét igényelné – ezt támasztja alá a köz-, a felsőoktatás- és a
szakképzés fejlesztésére, valamint a hátrányos helyzetű tanulók
esélyegyenlőségének biztosítására a Humánerőforrás-fejlesztési Operatív
Program (Hefop) keretében meghirdetett pályázatokra beérkezett tenderek
értékelése.
Az
év első negyedében a Hefop irányító hatósága nyolc oktatásfejlesztési
felhívást jelentetett meg, augusztus végéig hatnak járt le a beadási
határideje és öt pályázat esetében már eredményhirdetésre is sor került.
A határidőre összesen 359 pályázat érkezett, csaknem 67,4 milliárd
forint támogatást igényelve, eddig 76 pályázó nyert támogatást és
összességében hatmilliárd forintot ítéltek meg számukra. A Hefop
pályázatokon 2004- 2006 között a 191 milliárd forintos támogatási
keretből 70 milliárd fordítható a hazai felsőoktatás, közoktatás,
szakképzés fejlesztésére, a hátrányos helyzetű fiatalok
esélyegyenlőségének támogatására.
A
tenderek célja a hátrányos helyzetű tanulók, elsősorban a roma és
fogyatékkal élő fiatalok iskolai sikerességének növelése, a
lemorzsolódás csökkentése, munkaerő-piaci esélyeik javítása és
társadalmi beilleszkedésük támogatása.
A
sajátos nevelési igényű tanulók integrált nevelésének támogatására 54-en
pályáztak, csaknem kétmilliárd forintot igényelve: nyolcan nyertek
összesen 300 millió forintot – közölte az oktatási miniszter. E
támogatás keretösszege 2004-2006 között 600 millió forint. A hátrányos
helyzetű tanulók támogatására nyolcvanan pályáztak, 1,2 milliárd forint
támogatási igénnyel. Az első körben 26 nyertesnek összesen több mint 380
millió forintot ítéltek oda, többek között az értelmi fogyatékosnak
minősített, nem fogyatékos roma tanulók normál tantervű osztályokba
integrálására.
A
legtöbb, 92 pályázat a hátrányos helyzetű tanulók iskolai sikerességét
segítő modellértékű tanodák létrehozására, tevékenységük támogatására
érkezett. Az elbírálás után 19 pályázó támogatásáról döntött a
minisztérium, a nyertesek 280 millió forintot kapnak. A támogatási keret
két évre 300 millió forint, a pályázók pedig csaknem 1,4 milliárdot
igényeltek volna. Középiskolás roma diákok továbbtanulási esélyeit
szeretné javítani a Józsefvárosi Tanoda Alapítvány a pályázaton elnyert
15 millió forintból. A diákoknak iskola után nyugodt környezetet
nyújtanak a tanuláshoz, és korrepetálásra is lehetőséget teremtenek. –
Ők döntik el, miből igényelnek pluszfoglalkozást, és a nekik szimpatikus
tanárt választhatják. Tudatosítjuk bennük, hogy a tudás mellett az
etnikai másság is érték – mondta Daróczi Tímea, az alapítvány
igazgatója.
Az
egyik pályázat célja a felsőoktatás szerkezeti és tartalmi fejlesztése
volt. A program célja többek között a felsőoktatásból kikerülő fiatalok
elhelyezkedési esélyeinek javítása, illetve Magyarország felkészítése az
Európai Felsőoktatási Térséghez való csatlakozásra. Huszonegy pályázó
kapott segítséget a támogatható programok egyikére, összesen 2,9
milliárd forintot. A 87 jelentkező csaknem 18 milliárdot kért volna
tervei megvalósításához. A rendelkezésre álló keret 2004 és 2006 között
6,8 milliárd.