Némileg
csökkent a tananyag mennyisége, motiváltabbak és érdekesebbek lettek a
feladatok a 2000 után készült tankönyvekben.
(Forrás:
MTI)
Némileg csökkent a tananyag
mennyisége, motiváltabbak és érdekesebbek lettek a feladatok a 2000 után
készült tankönyvekben – összegezte Kojanitz László, a Tankönyv és
Taneszköz Kutató Intézet vezetője hétfői budapesti sajtótájékoztatóján
legújabb felmérésüket.
Az intézet az
idén azt vizsgálta, hogy milyen változások jellemezték az elmúlt
harminc év tankönyvkínálatát a taníthatóság és a tanulhatóság
szempontjából. A vizsgálat során 112 darab 70-es, 80-as, 90-es években
és 2000 után kiadott 5-8. osztályos tankönyveket hasonlítottak össze a
szakértők hat tantárgyból.
Kojanitz
László elmondása szerint a gondosabb szövegezés egyre több segítséget ad
a tanulóknak, ugyanakkor a kedvezőbb változások még nehezen
érzékelhetők, mert a gyakorlatban a 90-es években és 2000 után kiadott
tankönyveket egyaránt használnak az iskolákban. Szólt arról is, hogy a
70-es évekhez képest a 80-as évek kiadványai látványos előrelépést
jelentettek, a kiadványok az 1978-as tantervi reformhoz kapcsolódva
jelentősen megújultak. Nem mondható el ugyanez azonban a 90-es évek
könyveiről, mert a tankönyvpiac ugyan sok alkotó energiát
felszabadított, de a tankönyvek általános minősége nem javult. Ennek az
időszaknak a legfőbb problémája az ismeretanyag folyamatos és erőteljes
növekedése – mutatott rá a szakember.
Összevetve a 70-es években és a mostanság kiadott
tankönyveket, többféle különbség állapítható meg: korszerűsödött a
tárgyi tartalom, több és színesebb az illusztráció, a feladatok
érdekesebbekké és motiválóbbakká váltak. Ha a tankönyvek tematikáját, az
egyes fejezeteket, leckéket, belső struktúrát vetették össze, akkor az
derült ki, hogy tankönyveket alkotó fejezetek mennyisége például a
történelem, a kémia és a fizika tárgyak tankönyveinél alig változott az
elmúlt harminc évben. A tankönyvek által közvetített tanítási, tanulási
stratégiák jobbára még most is a 80-as évek felfogását
tükrözik.
Kojanitz László a szövegek
érthetőségéről szólva utalt arra, hogy a hosszú mondatok aránya jóval
több az újabb, a kilencvenes években és a 2000 után kiadott könyvekben.
Egyik példaként említette, hogy a kiegyezésről szóló témakörnél ezekben a
kiadványokban kétszer annyi szakszót szerepeltettek. A szakiskolásoknak
készült könyveknél pedig 150 betűhelynél hosszabb volt a mondatok a
harmada. A természetismereti könyveknél a szakember szerint
bizonytalanság tapasztalható annak kapcsán, hogy mit lehet és érdemes
tanítani a gyermekeknek.Volt olyan, szintén szakiskolásoknak készült
könyv, amelyben 10 oldalon 440 biológiai szakszó
szerepelt.
Kojanitz László, az idén
alakult intézet igazgatója a jövőre nézve elmondta: 2007-ben biológia,
kémia, fizika könyveket, 2008-ban irodalom, nyelvtan és történelem
kiadványokat hasonlítanak össze.