• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Kétszintű érettségi és „Műbalhé”
2003. április 24. csütörtök, 0:00

Hírháttér
a 2005-től bevezetésre kerülő új érettségi rendszerről és a
„Zsanett-effektusról”
(Forrás: Magyar Narancs)

Felpörögtek az események a 2005-ben bevezetendő új,
kétszintű érettségi körül: zajlik a köz- és felsőoktatási törvény
módosítása és a vizsgakövetelmények csökkentése. Májusban negyvenkét
iskola részvételével megtartják az érettségi főpróbáját, és május 20-ig a
diákoknak el kell dönteniük, hogy jövőre milyen tárgyakból akarnak
emelt szintű felkészítő kurzusokra járni. Ehhez persze nem ártana
tisztában lenni magával a reformmal, ami korántsem egyszerű – főleg
akkor, ha a „Zsanett-érettségi” típusú hecckampányok kavarnak politikai
vihart.


Bármekkora is a zavar
jelenleg az érettségireform körül – ami a következő hónapokban a
törvénymódosítások parlamenti vitái miatt várhatóan csak nő -, a
kétszintű érettségi létjogosultságát hivatalosan nem vitatják.
Szükségességét általában azzal indokolják, hogy a kettős mérce a
középiskolások számának növekedése miatt kell: másfajta érettségire van
szüksége annak, aki utána munkába áll, és másra annak, aki tovább akar
tanulni. Erre az alapkoncepcióra építették a közép- és az emelt szintű
érettségi követelményeit. A két szint között lényeges a különbség mind
tartalmilag, mind a vizsga lebonyolításában. A középszintű érettségi
vizsga elsősorban nem a lexikális ismeretek mennyiségét kívánja mérni,
hanem azt, hogy a diák mennyire tudja a megszerzett tudást életszerű
helyzetekben alkalmazni. Ezzel az 1996-97 körül kialakult irányvonallal –
hogy ti. a középszintű érettségi főként készségeket és képességeket
mérjen – az előző és a mostani Oktatási Minisztérium (OM) is egyetért; a
vita a reform mértékéről és tempójáról szól. Példa erre az Eötvös
József Szabadelvű Pedagógiai Társaság koncepciója, ami
„Zsanett-érettségi” néven híresült el (erről bővebben a cikk keretes
anyagában olvashatnak).


Mivel az
emelt szintű érettségi 2005-től egyben felvételi is (a felsőoktatási
törvény módosítása eltörli a felvételi vizsgát), a készségeknél többet
kell mérnie; az eredeti elképzelés szerint ez töltené be a versenyvizsga
szerepét. Ezzel az a gond, hogy a felsőoktatási intézmények
pillanatnyilag nem merik előírni felvételi követelményként az emelt
szintű érettségit.


Teljes
cikk

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

1989 (források)

Családtörténeti életútinterjúk

Forrásközlések

Tényleg!

Történelmi hírek

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Cigányok a történelemtanításban

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emléknap gyász interjú Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017