Kedvet és eredményt hozott az új oktatási rendszer
2007. május 29. kedd, 0:00
Az
eddigi eredmények szerint a három éve indított kompetenciafejlesztő
programok látványos eredményeket hoztak a tanulók teljesítményében,
együttműködési kézségében és az iskolákhoz való viszonyában – közölte a
programokat terjesztő Sulinova Kht.
(Forrás: MTI)
A programban közel 600 iskola, azaz mintegy negyvenezer
diák és tízezer tanár vesz részt. A program első körében részt vett
mintegy 120 iskola egyöntetűen pozitívan értékelte a tanórai folyamatok
radikális átalakulását. A második pályázati körben újabb 500 iskola és
óvoda csatlakozott a programhoz, így már az intézmények közel tíz
százalékában jelen van a program.
Az
első három év elteltével több intézményben összehasonlító felmérés
mutatta ki, hogy a gyerekek szívesebben vannak az órákon, jobban viselik
a megterhelést, és a délutáni foglalkozásokra is nagyobb kedvvel
járnak, s a programban részt vevő diákok – osztályzatokra lefordítva –
bő egy jeggyel jobb tanulmányi eredményt értek el a különböző
tantárgyakban, mint az abban nem részesülő
kortársaik.
Azt is megfigyelték,
hogy e teljesítménynövekedés nem csupán azokat a tárgyakat,
műveltségterületeket érintette, amelyek a program részei voltak; egyéb
tantárgyakban is jobb eredményt értek el ezek a diákok. Ezzel
párhuzamosan tanórák újszerű felépítése, a változatos módszerek és
taneszközök kiterjedt használata a gyermekek tanuláshoz, iskolához és
egymáshoz való viszonyát is előnyösen befolyásolta.
A kutatás során a pedagógusok arról számoltak be, hogy a
gyerekek a fejlesztésben eltöltött első év után sokkal nyitottabbak,
kommunikatívabbak, jobban tudnak együtt dolgozni. A módszer tetszik a
diákoknak, mert nagyon látványosak, munkáltatók az órák, sok
segédeszközt használnak, élvezetesek a foglalkozások.
A program nagy hangsúlyt helyez a kooperatív
tanulásra, egyúttal az egyéni képességek szerinti fejlesztést részesíti
előnyben. A diákok gyakran csoportban dolgoznak kutatnak, ezáltal az
együttműködési készségük látványosan nő: akár a kisiskolás korban, akár a
középfokú intézményekben jobban elfogadják egymást. Rendszeres a
digitális eszközök alkalmazása is, nem csupán az informatika
órákon.
A kompetenciaalapú oktatási
programcsomagok az óvodai nevelést, valamint az olvasás-szövegértési,
matematikai-logikai, idegen nyelvi, szociális és életviteli, valamint
életpálya építési kompetenciák területét érintik. Részét képezi a
programcsomagoknak az infokommunikációs technológiák alkalmazása
is.
A pedagógusok nemcsak
tanterveket kaptak, hanem a diákok és a pedagógusok számára fejlesztett
munkatankönyveket, eljárásrendeket, az órákra lebontott – ajánlott –
tanmeneteket is. Mindehhez a résztvevők továbbképzésben részesültek és a
bevezetés évében folyamatos mentori, valamint intézményvezetői
támogatást kaptak.