• Címlap
  • English
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Írjunk együtt könyvet! – A projektmódszer
2009. december 4. péntek, 0:00
Címkék: módszertani cikk

A pedagógiai projekt megfordítja a tanulás folyamatát – egy gyakorlati problémából vagy megoldásra váró feladatból indul ki. Vagyis az elmélet csak annyira kell, amennyire a feladat igényes megoldása azt megkívánja. Stefány Judit ezt egy az antik világról szóló kötet összeállításán szemlélteti. A módszert bővebben szemlélteti az „Anne Frank és én” című kisepocha.

Írjunk együtt könyvet! – A projektmódszer (pdf)

Anne Frank és én – Kisepocha a 12. évfolyamon (pdf)


Részletek a cikkből:

[…]

Nézzük, miért érdemes megfordítani a tanulási-tanítási folyamatot!

1. Bármi is a feldolgozandó téma vagy a megoldandó probléma, mivel a gyakorlatból indul ki, csakis valamiféle tevékenységen keresztül lehet megközelíteni (ez a tevékenység nem az órán való figyelmet jelenti!), és nyilvánvaló, hogy valóságos helyzetekhez kapcsolódik.

2. Tartalma több tantárgy anyagából, komplex, illetve integrált módon tevődhet össze – pl. az intellektuális képességek mellett a szervezési, szociális kompetenciákra, rajzkészségre, irodalmi tájékozottságra, a középkori oklevél példájánál maradva kémiai ismeretekre, a tinta előállításához szükség van.

3. A projektmódszer lényegét tekintve kooperatív tanítási forma. A projekt tanulói aktivitásra épül, domináns eleme a tanári háttértámogatással erősített tanulói együttműködés.

4. A tartalom szabadabb felfogása mellett a képességfejlesztés szigorúbb megjelenése látható. A tevékenységorientáltság és a kooperatív tanulási módszerek alkalmazása természetesen céljaiban és elvárásaiban is a különböző képességek fejlesztését szorgalmazza. Maga a munkaforma alkalmas arra, hogy többféle képesség egyszerre is fejleszthető legyen. Egyrészt azok a képességek, amelyek nem köthetők tantárgyakhoz (pl. empátia, szociális érzék, önértékelés helyessége, egymásra figyelés stb.), azok, amelyek általában a tanulási képességek (pl. szövegértés, információgyűjtés és rendszerezés, az olvasottak előadása stb.) és természetesen a szaktantárgyi képességek. A képességek mellett a személyiségfejlesztésre és ebben az attitűd alakítására is nagy lehetőség nyílik.

5. A projekt végső megjelenési formája valamilyen közös termék, amelyben a részletek egésszé állnak össze, ami jól méri diákjaink különböző képességeinek és természetesen ismereteinek fejlődését.

6. A kreativitást a tanulási folyamat részévé teszi.

7. A projekttanulás alapvetően felborítja a hagyományos tanár-diák szerepbeosztást. A tanárt eleve „kellemetlen” helyzetbe hozza, hiszen olyan résztémákba botlik, amelyek nem szerepelnek a tankönyvekben, tanmenetekben. Vagyis az ismeret és tudás megtestesítőjéből, a tanulásmódszertan, az ismeretszerzés és kritikai gondolkodás hordozója, vagyis módszertani szakértő és segítő kell hogy váljék. Meg kell tudni mutatni, hogyan ismerhetünk meg, dolgozhatunk föl egy eddig számunkra idegen témakört. A tanár ismeretközlőből segítő, együttműködő társsá alakul, része és nem ellenőre lesz a közös alkotás folyamatának. A diákok számára a moderátori szerepe is hangsúlyossá válik.

8. Lehetőséget teremt arra, hogy diákjaink maguk is felmérjék, miféle ismeretekre, készségekre van szükségük a feladat elvégzéséhez – és ezzel segítettünk a tanulói motiváció kialakításában. Sőt minden szükséges ismeret, tudás, készség megszerzésének értelmét nem a távoli (érettségi, élet), hanem a belátható jövő adja.

[…]

A projekt célja

Tartalmi szempontból az ókori antik történelem legfontosabb, mai korunkat is meghatározó folyamatainak, értékeinek, gondolatainak ismétlése, felelevenítése és újragondolása. Képességfejlesztés tekintetében a történelemtanuláshoz fontos forráselemzés és ezt megalapozó értő olvasás fejlesztése, tankönyvi szövegből a lényeg kiemelése és saját szavainkkal való megfogalmazása. Információk szerzése és átadása képekkel, térképekkel. A szorosabban értelmezett tantárgyi képességek mellett a szociális képességek, ezen belül a közös munkára való képesség fejlesztése is célként jelenik meg.
Akkor sikeres a projekt, ha a csoporttagok képesek együttműködni egymással, el tudják osztani a feladatokat, ha az antik történelemből többnyire a máig érvényes „örökséget” emelik ki, ha szívesen foglalkoznak valamely témával, ha felkelti valami az érdeklődésüket.

A produktum

Minden csoportnak „kiadónak” egy Minden napra egy kérdés az antik világról című, kisiskolásoknak szóló kötetet kell összeállítani.

[…]

0 shares
Már egy mozijegy ára is segítség! Ha teheted, támogasd a Történelemtanárok Egyletének munkáját!
Számlaszám: 11705008 – 20133762
Rendszeres utalás
Eseti támogatás
Köszönjük!

Vissza

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szabó Magdi-plakett

A 2022. évi díjazott: Bolla Ildikó

TTE-tagok figyelmébe:

Ön is taníthat ezzel!

Galéria

Történelemtanárok (1.) Országos Konferenciája

Történelemtanárok (32.) Országos Konferenciája

Merre van előre? Történelemtanításunk berögződései

Eddigi konferenciáink

A Történelemtanárok (32.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet emberi jogok emléknap gyász kerettanterv Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017