• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Ingyentankönyv – miből?
2006. február 27. hétfő, 0:00

Baj van a jövő évi tankönyvrendelésekkel – írta Somogyi László
a Népszabadságban.

Most nem az
iskolák évek óta hangoztatott kritikai észrevételeit akarom újra leírni.
Már sokszor elmondtuk: a tankönyvellátás hatályos rendje nem szolgálja a
nyugodt oktató-nevelő munkát. A jelenlegi helyzetet kényszeredetten
elfogadjuk. Az életidegen rendelkezéseket hivatástudatból,
gyerekszeretetből igyekszünk a körülményekhez képest a lehető legjobban
végrehajtani.


Az idén azonban már
ez a mentalitás sem segít. A rászorulók ingyen kaphatják meg a
tankönyveket. Erre a célra az iskolák jogosultanként 10 ezer forintot
kapnak a központi költségvetésből. Tavaly járt még az iskoláknak minden
diákjuk után 2400 forint, amelyet további támogatásra fordíthattak. Az
előbbi forrásból nem tellett ki minden rászorulónak az ingyentankönyv,
de az utóbbiból kiegészíthették.


A
költségvetési törvény alapján most csak a jogosultaknak járó fejkvótát
kapják meg az intézmények, ennyiből nem lehet kigazdálkodni az ingyenes
tankönyvek árát. Ha az iskola minden tárgyból a hivatalos
tankönyvjegyzékben szereplő legolcsóbb tankönyveket rendeli meg, akkor
is kevés a pénz. A fenntartók többsége pedig nem képes kipótolni a
hiányt. Csak példaként említem, hogy a legolcsóbb tankönyvcsomag a 9.
osztályban kb. 13 ezer forint, de a 10. évfolyamon is meghaladja a 11
ezer forintot. S ha csak az ár alapján választunk tankönyvet, akkor hol
marad a szakmai igényesség szempontja? Nem is beszélve az oktatási
törvényben rögzített tanári szabadságról.


Megoldásként hivatalosan az úgynevezett tartós
tankönyveket ajánlják az iskoláknak, amelyeket kölcsönözhetnének a
rászoruló diákok. E kézenfekvő ötlet megvalósításához azonban olyan
minőségű könyvek kellenének, amelyek egy évnél hosszabb használatot is
kibírnak, márpedig a mostaniak többsége egy tanév alatt tönkremegy.
További gondot jelent az is, hogy a kiadó általában apró módosításokat
hajt végre az újabb kiadások során. Úgy pedig szinte lehetetlen
tanítani, hogy egy osztályban többféle tankönyv van.


Miközben azon kell törnünk a fejünket, hogy miképpen
tudnánk megoldani az újabb megoldhatatlannak tűnő feladatot,
reménytelenül álmodozunk egy olyan iskoláról, amelyben az iskolavezetés
az intézményben folyó nevelő munka irányítására, szervezésére tud
koncentrálni.


A szerző a budapesti
Berzsenyi Dániel Gimnázium igazgatója


A cikk a
Népszabadságban

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

Szemle

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Rendszerváltás - civil szemmel

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017