A tanév
rendje, a közoktatási törvény változásai, ingyen tankönyv, nyelvtanulás,
fejlesztések és szociális kedvezmények olvashatók az OKM
összefoglalójában.
A
2006/2007-es tanév
rendje:
Első tanítási napja: 2006. szeptember 1. (péntek),
utolsó
tanítási napja: 2007. június 15. (péntek).
Az
iskola utolsó, befejező évfolyamán az utolsó tanítási nap a
középiskolákban és a szakiskolákban: 2007. május 4.
A tanítási
napok száma száznyolcvanegy nap. A nappali oktatás munkarendje szerint
működő gimnáziumban és szakközépiskolában a tanítási napok száma
száznyolcvan nap.
A szorgalmi idő
alatt a nevelőtestület a tanév helyi rendjében meghatározott pedagógiai
célra öt – a nappali oktatás munkarendje szerint működő gimnáziumban és
szakközépiskolában hat – munkanapot tanítás nélküli munkanapként
használhat fel. Ebből egy tanítás nélküli munkanap programjáról a
nevelőtestület véleményének kikérésével az iskolai diákönkormányzat
jogosult dönteni.
2007. május 30-án
lesz a 450 ezer diákot érintő kompetenciamérés a 4.,6.,8.,és 10.
évfolyamon.
Az őszi érettségi
vizsgaidőszak 2006 október 20. és november 30. között
tart. Jövő tavasszal május 4-én kezdődik és június 29-én
fejeződik be az érettségi.
A közoktatási törvény januári és júliusi
módosítása következtében szeptember 1-től életbe lépő
változások (hatályba lép több változtatás is, de későbbi bevezetési
dátummal):
A közoktatás törvény januári változása lehetőséget ad
arra, hogy szeptembertől a szakiskolában a nappali rendszerű iskolai
oktatás keretében felzárkóztató oktatást tartsanak azon tanulók részére,
akik alapfokú iskolai végzettség hiányában kívánnak bekapcsolódni a
szakképzésbe. Fejlesztő iskolai oktatás indítható azoknak a tanulóknak,
akik az adott évben töltik be a hatodik-tizedik életévüket. Az idei
tanévtől kezdve már a szakiskolák 10. évfolyamán is mérik az olvasást és
a szövegértést.
2006. szeptember 1-jétől az oktatási jogok miniszteri
biztosa kifejezés helyébe az oktatási jogok biztosa megnevezés lép.
Változások lesznek a pedagógusok foglalkoztatásában is.
Az idei tanévtől kezdve a munkáltató plusz 2 óra munkát
rendelhet el, a heti rendes munkaidőn belül munkaköri feladatként, külön
díjazás nélkül. Ez idő alatt a pedagógus tehetséggondozással, a tanulók
felkészítésével foglalkozhat. A tanárok kötelező óraszáma
csak a következő tanévtől változik.
Szöveges
minősítés
A
2006/2007-es tanévben félévkor és év végén a tanulók szöveges
minősítése, a felmenő rendszer alapján már az általános iskolák harmadik
évfolyamán is kötelezővé válik.
Ingyen tankönyv rászoruló tanulók
számára
Az előzetes
felmérések alapján várhatóan 742.300 rászoruló diák részesül ingyenes
tankönyvellátásban. Ez a nappali rendszerű közoktatásban résztvevő
tanulók teljes létszámának 53,3%-a. 2006-ban az előzetes adatok szerint a
költségvetési támogatás mértéke 7,7 milliárd forint lesz, ami a teljes
tankönyv értékesítési forgalom 52,4%-a.
Bevezetése óta több mint a duplájára emelkedett az
ingyenes tankönyvellátás állami támogatása. Míg 2002-ben 3.5 milliárd
forinttal támogatta az állam a tankönyvvásárlást, addig 2006-ban
a költségvetés csaknem 7,7 milliárd forint támogatást
biztosít. A rászorultsági elven juttatott támogatás az alábbi, 1-13.
évfolyamon tanuló gyerekekre terjed ki.
Ingyenes tankönyvellátást az alábbiak
igényelhetnek:
a tartósan beteg,
a
sajátos nevelési igényű,
a
három vagy többgyermekes családban
élő,
az
egyedülálló szülő által
nevelt,
a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben
részesülő,
továbbá a nagykorú és saját jogán családi pótlékra
jogosult tanulók.
Megszűnt a minden tanuló után járó általános
tankönyvtámogatás. A hozzájárulást a helyi önkormányzat csak az ingyenes
tankönyvellátásra igazoltan jogosult tanulók létszáma után igényelheti.
A 2006/2007. tanévre ingyenes tankönyvellátáshoz igényelhető állami
normatív hozzájárulás fajlagos összege 10.000 Ft/fő.
Az oktatási tárca fontos törekvése, hogy a tanulók
korszerű tankönyveket használjanak. Idén szeptembertől a kiadóknak 2
éven belül át kell dolgozniuk elavult kiadványaikat, illetve a nem
megfelelőket ki kell vonniuk a forgalomból. Korábban ez az időtartam 5
év volt. Így biztosítható, hogy korszerű tankönyveket kapjanak a
tanulók.
Az egyes iskolák eltérő
pedagógiai programok szerint működhetnek, így különböző összetételű
tankönyvcsomagokat használhatnak. Modellszámítások azt mutatják, hogy az
1-4. évfolyamokon átlagosan 5.000.forintot kell kiadni tankönyvekre, az
5-8. évfolyamokon 9.800 forintot, a 9-12. évfolyamokon pedig 9.700
forintot. Ehhez jönnek még a különböző kiegészítő eszközök. Az iskolák
vezetése azonban csak a szülők, illetve az iskolaszék bevonásával
dönthet a tankönyvbeszerzésekről.
A kormány kiemelt fontosságú feladatnak tartja a
nemzetiségi kétnyelvű és tannyelvű oktatás feltételeinek folyamatos
javítását.
Ehhez
kiegészítő támogatásokat biztosít, amelyekre a költségvetés idén 1100
millió forintos keretet különített el. Ebből a pénzből jut segítség az
iskolák működtetéséhez, az anyanyelvű tankönyvek kedvezményes
beszerzésére, valamint a nemzetiségi pedagógiai szolgáltatások
színvonalának emelésére.
Az oktatási
tárca az esélykülönbségek csökkentése, és az oktatási esélyegyenlőség
megteremtése érdekében folytatja a korábbi években megkezdett
programokat.
Ilyen az oktatási
integrációs program. Ennek lényege, hogy az Országos Oktatási
Integrációs Hálózat és Fejlesztési Központ szakmai szolgáltatásokat
nyújt az iskoláknak és a fenntartó önkormányzatoknak. Folytatódik az
„Utolsó Padból…”program, valamint az Útravaló Ösztöndíjprogram. Ez
utóbbi 20 ezer hátrányos helyzetű diák egyéni fejlesztését
segíti.
Folytatódik és
kibővül a Világ – Nyelv program.
Szeptemberben mintegy 15131 diák kezdi meg tanulmányait
a nyelvi előkészítő osztályokban. Az általános iskolai nyelvoktatás
fejlesztése érdekében a kisiskolások nyelvoktatásában használható videó
és DVD anyag folytatásaként várhatóan a 2006/2007. tanév második felétől
elérhető lesz egy újabb, a felső tagozatosok nyelvoktatásában
használható hasonló módszertani anyag. Az alsó tagozatosok
nyelvoktatásában használható anyag témakörében, illetve egyéb
aktualitásokkal kapcsolatban konferenciát szervezünk 2006 novemberében. A
Világ – Nyelv program legfontosabb eleme, a Világ – Nyelv pályázati
csomag várhatóan 2007 februárjában jelenik meg.
Nyelvi előkészítő osztályt a 2006/2007. tanévben 436
iskola indít. Az csoportok száma 858, a bevont tanulók száma pedig 15
231 lesz.
Uniós
pályázatok segítik a fejlesztéseket
Eddigi lehetőségek infrastruktúra
fejlesztésre:
Nemzeti Fejlesztési
Terv, Regionális Fejlesztés Operatív Program „Óvodák és alapfokú nevelési oktatási
intézmények infrastrukturális fejlesztése” című pályázata:
A program célja, hogy az óvodai és alapfokú
nevelési-oktatási intézmények infrastrukturális fejlesztésén keresztül
csökkentse az oktatás minőségében meglévő különbségeket a hátrányos
helyzetű kistérségekben, különös tekintettel azokra a településekre,
amelyeken magas a hátrányos helyzetű csoportok és a roma lakosság
aránya. 2007 végig 130 közoktatási épület átfogó felújítása,
korszerűsítése, bővítése történik meg, csaknem 14 milliárd forint
támogatásból.
„Információs technológia az
általános iskolákban” című PHARE
program:
Az 1. alprogram keretében
126 közoktatási intézmény felújítása, rekonstrukciója, bővítése történik
meg. A felújított intézmények mindegyike korszerű Információs és
Kommunikációs Technológiát szolgáló eszközökkel, berendezésekkel lesz
felszerelve. A 2. alprogram 1. komponens keretében 29
pályázónak van arra lehetősége, hogy e-tanulási tananyagokat fejlesszen
ki. A 2. alprogram 2. komponense arra adott lehetőséget, hogy
41 közoktatási intézmény pedagógusai, akkreditált informatikai
felhasználási és fejlesztési alapszintű képzéseken, e-tanulási-tanítási,
módszertani továbbképzésen vagy e-tanulási képzési programok
kifejlesztésének elsajátítását célzó képzésen vegyenek részt. A
2006 végéig tartó fejlesztések során több mint 24 564 157 euró,azaz 6
263 860.000 Ft kerül felhasználásra.
„Fogyatékos személyek
esélyegyenlőségének elősegítése” PHARE
program
Magyarországon még mindig
kevés akadálymentessé alakított általános és középiskola van, ami
segítené, támogatná a sajátos nevelési igényű gyerekek együttnevelését
többségi társaikkal. A program során 15 közoktatási intézmény teljes
körű akadálymentesítése történik meg 2006 végig. Így ezek az intézmények
mindenfajta fogyatékkal élő személy számára használhatóvá válnak,
legyen szó akár mozgás-, látás- hallássérültről vagy értelmi
fogyatékosról. Az intézmények akadálymentesítésére fordítható összeg
332,3 millió Ft.
A második Nemzeti
Fejlesztési Terv (NFT) keretében 1000-1400 milliárd forint juthat az
oktatás fejlesztésére. Ebből a pénzből jövő évtől kezdve ezer iskola
újulhat meg Magyarországon.
Lehetőségek tartalmi
fejlesztésekre:
A
Nemzeti Fejlesztési Terv Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program 3. 1
intézkedése keretében a Térségi Iskola- és Óvodafejlesztő Központ
(TIOK) konzorciumokhoz kapcsolódó több mint 100 intézmény folytatja a
kompetencia alapú oktatás elterjesztését szolgáló oktatási
programcsomagok tesztelését.
A HEF
OP 3.1.3 pályázaton támogatást nyert 364 intézmény várhatóan az év
elején megkezdi munkáját, hogy a tesztelés utáni korrekción átesett
oktatási programcsomagokat napi munkájuk során alkalmazzák. A
HEF OP 2.1 intézkedés keretében az esélyegyenlőség elősegítése érdekében
mintegy 270 intézmény folytatja a megkezdett munkát a hátrányos
helyzetű, elsősorban romatanulók integrált nevelése terén. Céljuk, hogy
olyan befogadó iskolarendszer és pedagógiai környezet alakuljon ki, ahol
megvalósul a tényleges együttnevelés, a különböző háttérrel rendelkező
gyerekek egy csoportban való nevelése, ahol az iskola és a pedagógus
alkalmazkodik a gyermekek körében tapasztalható szociális és kulturális
háttérbeli, képességbeli és tanulási szükségletekben megnyilvánuló
sokféleséghez.
A HEF OP 2.1
intézkedés keretében a pedagógus alap- és továbbképzési projektekben
képzési csomagok kerültek kifejlesztésre. A gyakorlatorientált,
tréningjellegű képzések megközelítően 2600 szakembert érnek el.
A hátrányos helyzetű gyerekek iskolai
sikerességét-sikertelenségét vizsgálva folyamatosan szembe találjuk
magunkat a lemorzsolódás problémájával. Ennek okait vizsgálja egy a
programunk keretében megvalósuló kutatás, valamint – ezzel párhuzamosan –
több olyan kísérleti (ún. pilot) projekt zajlik, amely a lemorzsolódás
ellen hatékonyan alkalmazható módszereket próbál ki a gyakorlatban.
A kormány számos
szociális kedvezménnyel segíti a rászorulókat.
Ingyenes étkezést kapnak a
bölcsődében ellátott, az óvodai étkezésben résztvevő, az általános
iskola 1-4 osztályába járó, és rendszeres gyermekvédelmi támogatásban
részesülő tanulók. 2006. január 1-jétől átalakult a családtámogatási
rendszer, ezen belül jelentősen megemelkedett az egyes gyerekek után
járó családi pótlék összege. Ugyanakkor megszűnt, illetve beépült a
tanévkezdéshez kapcsolódó dupla családi pótlék. A rendszeres
gyermekvédelmi kedvezményben részesülők július és november hónapban 5-5
ezer Ft összegben kapnak pénzbeli támogatást. A kiegészítő
gyermekvédelmi támogatásban részesülő gyámok pedig 7.500-7.500 forint
támogatásban részesülnek szintén minden év július és november
hónapjában. Kiegészítő gyermekvédelmi támogatást csaknem 3 ezer gyermek
kap.
Csaknem 300 ezer gyermeket
érint az úgynevezett rendkívüli gyermekvédelmi támogatás. Ebből
természetbeni ellátásban részesül mintegy 100 ezer fő, ahol a
természetbeni ellátást elsősorban tankönyv, tanszer, beiskolázási
támogatás formájában kapják meg. Ez a támogatási forma az eltelt
ciklusok alatt nem változott.
A
munkáltatók 19 ezer forintos támogatást nyújthatnak a tanévkezdéshez. Ez
nem kötelezően járó, hanem adható támogatási forma, melynek
kifizetéséről és mértékéről a munkáltató dönt.