A
koalíciós partnerek egyeztették azt a két fontos elvet, amely szerint az
iskolának a település életében is nagy jelentősége van, vagyis szükség
van a megőrzésére, ugyanakkor az ott folyó oktatásnak is hatékonynak
kell lennie.
(Forrás: Népszabadság)
A koalíciós partnerek egyeztették azt a két fontos
elvet, amely szerint az iskolának a település életében is nagy
jelentősége van, vagyis szükség van a megőrzésére, ugyanakkor az ott
folyó oktatásnak is hatékonynak kell lennie – ez derült ki Gyurcsány
Ferenc szavaiból a választmányi ülésen. A miniszterelnök úgy
fogalmazott: a gyerek és a tanár érdekeit kell néznünk – ebben a
sorrendben -, ugyanakkor nem feltétlenül kell foglalkoznunk az
iskolaigazgatók érdekével.
A
talányos kijelentésből az következik, hogy a koalíció a kis iskolák
megtartani vagy bezárni problematikáját a tagiskolákkal működő
kistérségi társulások keretében oldaná meg. Erről tájékoztatta lapunkat
az oktatási programról szóló egyeztető tárgyalások egyik résztvevője is.
A társulás nem új keletű
elképzelés: Arató Gergely, az oktatási tárca MSZP-s politikai
államtitkára korábban már beszélt arról, hogy a kormány a társulások
keretén belül képzeli el az alsó tagozatok helyben tartását. A
részletekről azt mondta: helyben megtarthatja például négy társult falu
az alsó tagozatát, de az adminisztrációt, a fejlesztőmunkát, az egyéb
szolgáltatásokat közösen végezhetik, amivel pénzt spórolnak meg.
Gyurcsány Ferenc tehát nem véletlenül mondta azt, hogy az
iskolaigazgatók érdeke a legutolsó, amit figyelembe kell venni a kis
iskolák ügyének megoldásakor.
A
társulásban a felső tagozat, illetve a középiskola már egy nagyobb
településen működne: így garantálható a színvonal. A diákoknak lesz hová
továbblépniük: olyan iskolába, ahol megfelelő a szaktanári ellátottság.
A kis iskolák alacsonyabb színvonalú oktatása ugyanis részben abból
fakad, hogy nincs elég szaktanár. Nagyobb létszámra viszont már föl
lehet venni megfelelő pedagógusokat.
A társulások ugyanakkor nem feltétlenül hoznak
megoldást minden kis iskola problémájára. Néhányukat nagy esélylyel így
is bezárják majd – azt az intézményt, ahová még egy- osztálynyi gyerek
sem jár, még ebben a formában is értelmetlen volna megtartani.