I. témakör. Nádorok a középkori és kora újkori Magyarországon. Kiemelkedő személyiségek, a magyar állam működése a Habsburgok központosítási törekvései és a török hódítás korában
Minek köszönhette Nádasdy Tamás karrierjét, szédületes felemelkedését egészen a nádori tisztségig?
Hogyan lehetett a három részre szakadó országban, pártharcok között megőrizni a nemzet egységét?
Mi volt a nádori tisztség szerepe a középkori és a kora újkori Magyar Királyságban? Kik voltak a legfontosabb nádorok a korszakban?
Vajon valóban Mátyás korában keletkeztek az ún. „nádori cikkelyek”?
A versenyre készülés közben többek között ezekre az izgalmas kérdésekre is választ találhatsz:
Milyen szerepet játszott Nádasdy felemelkedésében házassága Kanizsai Orsolyával?
Miért és hogyan váltott pártot élete során többször is Nádasdy Tamás, és hogyan sikerült az árulóknak járó büntetést többször is elkerülnie?
Hogyan és miért került sor Kanizsai Orsolya fiúsítására?
Milyen szerepet játszott a barátság, a család és a szerelem Nádasdy Tamás életében?
Milyen lehetőségek kínálkoztak az ország erkölcsi romlásának megállítására?
Milyen tisztviselők játszottak szerepet a magyar állam működésében?
Milyen megkülönböztetett szerepe és jelentősége volt a nádornak?
Milyen tulajdonságok emeltek valakit államférfivá ebben a korban?
Hogyan bizonyítja feltevéseit egy történész? Milyen módszerekkel dolgozik?
II. témakör. Iskolák, diákok, tanárok az első világháborúban
Hogyan hatott a világháború a hátországra?
Hogyan befolyásolta a háború az iskolák működését, milyen új feladatot kaptak az iskolák?
Miként változtatta meg a diákok és tanárok életét az elhúzódó háború?
Hogyan reagáltak a korabeli társadalmak a háborús helyzetre?
A versenyre készülés közben többek között ezekre az izgalmas kérdésekre is választ találhatsz:
Miért lett több az iskolai szünet?
Milyen pluszmunkára fogták a tanárokat és a diákokat, hogyan élték meg ezeket?
Hogyan alakult át az iskolai tananyag?
Mennyire ismerhették meg a diákok a jelenkort a történelemórákon?
Miért romlott az oktatás általános színvonala?
Mi volt az a hadiérettségi?
Besorozhattak-e középiskolai tanulókat?
Valóban nőtt a fiatalkorú bűnözés?
Mivel játszottak a korabeli gyerekek?
Hogyan tudták a diákok támogatni államuk katonai szerepvállalását?
*
Előzetes tudnivalók
A fordulók várható időpontjai:
Nevezés tervezett időpontja: november első fele
Iskolai forduló: november vége (online, a tanuló iskolájában – saját kézírásos jegyzet használható)
Második forduló (esszé) január közepe (a Fazekasban – saját kézírásos jegyzet használható)
Döntő: március második fele (a Fazekasban – segédeszköz nem használható)