• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Horváth Mihály Középiskolai Tanulmányi Verseny 2024/2025.
2024. november 8. péntek, 20:09
Címkék: tanulmányi verseny

I. témakör. Nádorok a középkori és kora újkori Magyarországon. Kiemelkedő személyiségek, a magyar állam működése a Habsburgok központosítási törekvései és a török hódítás korában

  • Minek köszönhette Nádasdy Tamás karrierjét, szédületes felemelkedését egészen a nádori tisztségig?
  • Hogyan lehetett a három részre szakadó országban, pártharcok között megőrizni a nemzet egységét?
  • Mi volt a nádori tisztség szerepe a középkori és a kora újkori Magyar Királyságban? Kik voltak a legfontosabb nádorok a korszakban?
  • Vajon valóban Mátyás korában keletkeztek az ún. „nádori cikkelyek”?

A versenyre készülés közben többek között ezekre az izgalmas kérdésekre is választ találhatsz:

  • Milyen szerepet játszott Nádasdy felemelkedésében házassága Kanizsai Orsolyával?
  • Miért és hogyan váltott pártot élete során többször is Nádasdy Tamás, és hogyan sikerült az árulóknak járó büntetést többször is elkerülnie?
  • Hogyan és miért került sor Kanizsai Orsolya fiúsítására?
  • Milyen szerepet játszott a barátság, a család és a szerelem Nádasdy Tamás életében?
  • Milyen lehetőségek kínálkoztak az ország erkölcsi romlásának megállítására?
  • Milyen tisztviselők játszottak szerepet a magyar állam működésében?
  • Milyen megkülönböztetett szerepe és jelentősége volt a nádornak?
  • Milyen tulajdonságok emeltek valakit államférfivá ebben a korban?
  • Hogyan bizonyítja feltevéseit egy történész? Milyen módszerekkel dolgozik?

II. témakör. Iskolák, diákok, tanárok az első világháborúban

  • Hogyan hatott a világháború a hátországra?
  • Hogyan befolyásolta a háború az iskolák működését, milyen új feladatot kaptak az iskolák?
  • Miként változtatta meg a diákok és tanárok életét az elhúzódó háború?
  • Hogyan reagáltak a korabeli társadalmak a háborús helyzetre?

A versenyre készülés közben többek között ezekre az izgalmas kérdésekre is választ találhatsz:

  • Miért lett több az iskolai szünet?
  • Milyen pluszmunkára fogták a tanárokat és a diákokat, hogyan élték meg ezeket?
  • Hogyan alakult át az iskolai tananyag?
  • Mennyire ismerhették meg a diákok a jelenkort a történelemórákon?
  • Miért romlott az oktatás általános színvonala?
  • Mi volt az a hadiérettségi?
  • Besorozhattak-e középiskolai tanulókat?
  • Valóban nőtt a fiatalkorú bűnözés?
  • Mivel játszottak a korabeli gyerekek?
  • Hogyan tudták a diákok támogatni államuk katonai szerepvállalását?

*

Előzetes tudnivalók

A fordulók várható időpontjai:

  • Nevezés tervezett időpontja: november első fele
  • Iskolai forduló: november vége (online, a tanuló iskolájában – saját kézírásos jegyzet használható)
  • Második forduló (esszé) január közepe (a Fazekasban – saját kézírásos jegyzet használható)
  • Döntő: március második fele (a Fazekasban – segédeszköz nem használható)

Forrás és további részletek

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

A TTE postája

Hírfigyelő

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

1956 a tankönyvekben (Fehérvárcsurgó)

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017