• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Hogyan jelenjenek meg a legendák a tankönyvekben?
2011. május 9. hétfő, 4:36

Dugovics Titusz önfeláldozó hőstette, a Holdról is látható kínai Nagy Fal, csak idehaza ismert világhírű magyar feltalálók. Van-e helyük a történelemkönyvekben, és ha igen, milyen formában? (Marinov Iván, urbanlegends.hu hozzászólása a TTE „Legendák” a történelemkönyvekben című sorozatához.)

Pár hete megosztottam a Facebookon a TTE.hu egy bejegyzését, melyben Härtlein Károly fizikus azt kifogásolta, hogy fia történelemkönyvében az alábbi mondat szerepel:

“A kínai Nagy Fal az egyetlen ember alkotta építmény, amelyet a Holdról szabad szemmel is lehetne látni.”

Härtlein levelet írt a kiadónak, elmagyarázva, az állítás miért nem igaz, majd kérte, “hassanak oda, hogy ez a valótlan állítás a tankönyvből kikerüljön.” A Nemzeti Tankönyvkiadó utánajárt a dolognak, majd “készséggel és sajnálattal” belátta, hogy a kifogásolt mondat téves. Ígéretük szerint a hibát javítják, a 2011. évi utánnyomásban már nem fog szerepelni.

A cikk megosztását követően Miklósi László, a TTE.hu főszerkesztője felhívta a figyelmem, hogy azóta pályázatot hirdettek hasonló hibák felderítésére. Az egyik győztes Dugovics Titusz tankönyves megjelenéseit elemzi, a másik egyes találmányokkal foglalkozik.

Én azért reménykedem, hogy a legendák a jövőben sem tűnnek el a tankönyvekből, hanem csak zárójelbe kerülnek. Vagyis benne maradnak a tananyagban, de a diákok megtudhatják, hogy nem igazak, és jobb esetben azt is, hogy miért terjedtek el. A fenti Dugovics-legendánál maradva, valahogy így képzelném a korrekciót, akár egy kibővített képaláírásban:

Dugovics Titusz önfeláldozásának legendája Wagner Sándor festményén. Friss kutatások szerint a győzelmi zászlót tartó janicsárt mélybe rántó vitéz valójában nem létezett. A legenda az ostrom után többszáz évvel született, kiagyalója egy saját őseivel elégedetlen, 19. századi táblabíró volt.

Miért nem segítene a törlés?

A legendák többsége mára olyan mélyen beivódott a köztudatba, hogy a tankönyvek nélkül – szülőktől, filmekből, könyvekből – is eljutna a diákokhoz. Így véli Miklósi is, aki szerint azonban különbséget kell tenni az ártalmatlan és a romboló mítoszok között. Én viszont a romboló mítoszokat is bent tartanám, szintén cáfolattal, ugyanis ezek ugyanúgy eljutnak a diákokhoz – máshonnan, cáfolat nélkül.

Ti mit gondoltok?

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

Szemle

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Történelemtanárok (1.) Országos Konferenciája

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017