A Hitler életének és a Nemzetiszocialista Párt történetének
szentelt oldal különösen aktuális lehet most, hogy nálunk is bemutatták a
diktátor utolsó napjait feldolgozó német filmet.
Az oldal saját magát elsődlegesen oktatási
célokkal létrejött múzeumként definiálja, és a szerkesztők
által kitűzött cél szerint a kiállítások lehetővé teszik a látogatók
számára, hogy azok megértsék, és tanulmányozhassák az eredeti
dokumentumokat, minden torzítástól vagy fals magyarázattól mentesen. Ez
az angol nyelvű kezdeményezés azért is lehet különösen érdekes, ugyanis
nálunk Hitler alapművének, a Mein Kampfnak történeti kritikával készülő
és forráskiadásként megjegyzésekkel és jegyzetekkel ellátott verziója
máig nem jelenhetett meg. Így aki ezt szeretné olvasni, az különböző
szabadtéri és ideológiai túlfűtöttségtől nem mentes könyvespultok alól
kaphatja meg azt a kiadványt, melynek az avatatlan olvasó számára
különösen nehéz lesz azt a megfelelő történeti kontextusba helyesen
belehelyezni, és megfelelő kritikával kezelve elvonatkoztatni
tőle.
Az online Hitler-múzeum egyrészt megpróbál okokat és
magyarázatokat keresni a második világháború tragédiájára, másrészt
megpróbálja teljesen kikerülni azt a közkeletű értelmezést, mely szerint
a háború végén a küzdelemben a győztesek voltak a „jók”, a vesztesek
pedig a „gonoszok”. Az összes nyersanyag és forrás különböző
kategóriákra osztva (írások-beszédek-képek-tárgyak-művészet-poszterek,
és különlegesen bőséges linkgyűjtemény) tekinthető meg, és olvashatók.
Címkék vagy kötelező olvasatok nincsenek- mindenki azt választhatja,
amit olvasni szeretne, ám a felsorolt szakirodalom segíthet
eligazodni.
Az oldal szerkesztőink alapelve
szerint: „a történelemtanításnak csak és kizárólag a tényeken kell
alapulnia, és mentesnek kell lennie mindenféle politikai indíttatástól,
személyes ideológiai meggyőződéstől, előítélettől, propagandától és
mindenféle nyomásgyakorló véleményformáló eszköztől. Minden
történelemről kialakított meggyőződésnek az alapvető forrásokon és
dokumentumokon kell alapulnia, és csak a körültekintő és megalapozottan
kiegyensúlyozott oktatás vezethet eredményre. Akik politikai vagy
ideológiai véleményük céljaira használják fel az oktatást, azoknak a
történeti magyarázatait olyan kritikával kell kezelni és illetni, mint
az olyan forráskritikát, melynek nincs túl sok köze a szöveghez.”