A
felsőoktatás minőségének védelmével és javításával, valamint a
költségvetési támogatás tervezhetővé tételével indokolta a felsőoktatási
törvény mostani módosítását Hiller István oktatási és kulturális
miniszter keddi expozéjában a parlamentben.
(Forrás: MTI)
A tárcavezető kifejtette: bázisnak az idei 214
milliárd forintos költségvetési támogatást tekintették, és a törvényi
változásnak köszönhetően 2010-re a felsőoktatási büdzsé 241 milliárd
forintra növekedhet. A módosulás értékálló finanszírozásra teremt
lehetőséget, és ennek intézmények közötti elosztásáról egy-három éves
megállapodásokat kötnek majd.
Hiller
István ugyanakkor kitért arra: ez nem jelenti azt, hogy az egyes
felsőoktatási intézmények támogatása is automatikusan, „uniformizáltan”
ilyen arányban bővül majd. A finanszírozás teljesítménymutatók alapján
történik, tehát lesz olyan intézmény, amelynek büdzséje – teljesítménye
alapján – nagyobb, s lesz olyan, amelyiké kisebb mértékben bővül.
„Ellene vagyok az uniformizálásnak, ellene vagyok e tekintetben is a
fűnyíró-elvnek” – hangoztatta a miniszter.
A változások között Hiller István szólt az
„intercity-professzorok” foglalkoztatásának szigorításáról: az
akkreditáció során egy oktató csak egy felsőoktatási intézménynél vehető
figyelembe. Közölte: a változást a Magyar Rektori Konferencia és
Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája javaslatára és azzal
egyetértésben terjeszti a parlament elé. A javaslat az egyetemi
autonómia rendszerébe nem szól bele – mondta Hiller István, hozzátéve:
ez a rendelkezés 2009-ben lép majd életbe.
A módosítás kitér az oktatásszervezeti feladatok
pontosítására is. A javaslat egyszerűsített eljárást biztosít külföldi
felsőoktatási intézmények magyarországi működésére. Pontosítja
felsőoktatási intézmények beolvadásának, integrációjának feltételeit.
Lehetővé teszi, hogy az intézmények szellemi termékeik hasznosítására –
az európai gyakorlattal összhangban – gazdasági társasági formában
vállalkozzanak.
Bővül a képzési
részhozzájárulás fizetése alól mentesülők köre: nem kell térítést
fizetniük a terhességi, a gyermekágyi, a gyermekgondozási segélyben
részesülőknek, továbbá a gyermeknevelési támogatásban, gyermekgondozási
díjban részesülőknek.
A tankönyvpiac
rendjét szabályozó törvény módosításai közül az oktatási miniszter azt a
passzust emelte ki, amelynek értelmében a jövőben csak a
tankönyvjegyzéken szereplő kiadványokból tanulhatnak a diákok. A
változásokat az Állami Számvevőszék megállapításai szellemében dolgozták
ki – mondta. A tárca ezentúl is a pedagógusokra bízza választást,
minőségi tankönyvekből lehet választani, de közpénzt ezentúl csak olyan
kiadványra lehet fordítani, amely szerepel a hivatalos
tankönyvjegyzéken, azaz tankönyvvé minősítettek. – hangsúlyozta a
miniszter. Ezáltal nyomon követhetővé válik a közpénzek felhasználása –
tette hozzá a miniszter.
Kitért
arra, hogy a 2005/2006-os tanévben 14,6 milliárd forint volt a
tankönyvpiac forgalma, ami 18,9 millió tankönyvet jelent és 5.920-féle
kiadványból lehetett válogatni. Itt is igaz, hogy a kevesebb
több – mondta Hiller István, hozzátéve: az iskolák közötti
átjárhatóságot is nehezíti a túl tarka tankönyvválaszték. Nem szükséges
ugyanakkor minden évben minden tanulónak minden könyvet megvásárolni –
közölte. A módosulás lehetővé teszi, bizonyos kiadványok kölcsönzését,
mint például a szótárak, atlaszok. A miniszter hangsúlyozta: a
változtatástól a minőségi követelmények fokozott érvényesülését
várják.
A közoktatási törvény
változásai kapcsán az óvodai ellátórendszer erősítését, szélesítését
hangsúlyozta a miniszter. 2008. január 1-től minden halmozottan
hátrányos helyzetű gyermek óvodai ellátását meg kell oldani három éves
kortól, ha erre igény van. A cél, hogy 2010-re ne maradjon óvodai
ellátás nélkül gyermek Magyarországon. Országos szinten ehhez a
szükséges férőhelyek rendelkezésre állnak, regionális szinten szükség
lesz kiegyenlítésre – mondta.
A
változások között említette a kistérségi közoktatási szervezeti
erősítése érdekében egy közoktatási kistársulási bizottság létrehozását.
Ma 166 kistérségből 165-ben működik együttműködés – indokolta a
változtatást a miniszter. Kitért arra is, hogy a nevelési tanácsadás
rendszerét bővíteni kell, a változó igényekhez kell igazítani. A törvény
ennek feltételeit is rögzíti.