• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Gyerekek, én meghülyültem!
2006. szeptember 20. szerda, 0:00

Nagyon büszke vagyok a tanítványaimra! 12. évfolyamos töri B
csoportom van. Ez annyit tesz, hogy nem akarnak emelt szintű vizsgát
tenni történelemből, mégis akadt két olyan diák, aki fejébe vette, hogy
OKTV dolgozatot ír történelemből – írta Stefány Judit.

Boldogan beszéltük végig a témaköröket, a
szűkítés lehetőségeit. Nagyon jók idén is a témák, fantasztikusan
izgalmas részei vannak a nagy témaköröknek, igazán gondolom, hogy
mindenki talál kedvére valót.


Évek
óta nem voltak olyan diákjaim, akik belevágtak volna ebbe a nagy
vállalkozásba, úgyhogy én sem akartam lemaradni, gyorsan letöltöttem a
tavalyi feladatsorokat. Gondoltam, nekem is „képben” kell lennem, hogy
tanácsokat adhassak a történelemanyag ismétléséhez, áttekintéséhez.
Sajnos már a II. feladatnál elbuktam!


A feladat


II. Forráselemzés. „Az
alábbi források Hunyadi Mátyás uralkodásához kötődnek. Válaszoljon a
szövegekre vonatkozó kérdésekre!”
a) „Továbbá … a Szent
Koronát, amit a néhai igen fenséges Erzsébet királynő a néhai jó
emlékezetű László királlyal együtt császárunknak, az említett Frigyesnek
megbízható kezébe átadott és az azt eddig hűségesen megtartotta és
megőrizte, nehogy idegen kézbe kerüljön, valamint Sopron városát a
mondott Mátyás királynak, fiunknak és az ő magyar királyságának kegyesen
visszaadtuk…..” (Bécsújhelyi szerződés,
1463)




  1. Mit adott Mátyás a koronáért cserébe? (1
    pont)


  2. Milyen következménye lett a szerződésnek
    1526/27-ben? (1
    pont)

b) „Másodszor: ha valamely király kiskorú
örököst hagyna maga után, a nádor tiszténél fogva mint az ő gyámja
tartozik és köteles őt apjától rámaradt országaiban és uradalmaiban
megtartani és hűségesen megvédelmezni.” („nádori cikkelyek”, 1485 v.
1486)




  1. Miért volt oly fontos Mátyásnak a
    megállapítás fenti pontja? (1
    pont)


  2. Nevezze meg a nádor még két funkcióját!
    (elemenként 0.5, összesen 1
    pont)

c) „Nagy költséggel Itáliából kiváló
mestereket hivatott, s meghonosított itt addig ismeretlen művészeteket.
Itáliából festőket, szobrászokat, vésnököket, ezüstműveseket, fa- és
kőfaragókat, építészeket fogadott óriási fizetéssel.” (Oláh Miklós
leírása)




  1. Kinek a hatására következik be Mátyás
    udvarának változása? (1
    pont)


  2. Mely városok palotáiban folytak a legnagyobb
    átalakítások? Nevezzen meg két
    települést! (elemenként 0.5,
    összesen 1 pont)

d) „…gondoskodtam róla, hogy Magyarország
királyainak tetteit Felséged dicsőségére a legnagyobb gonddal és a
leghibátlanabbul kinyomtassák.” (Theobald Feger
előszava
Thuróczy
krónikájához)




  1. Hogy nevezzük Mátyás könyvtárának köteteit?
    (1 pont)


  2. Miről kapták a nevüket? (1
    pont)


  3. Nevezze meg, ki találta fel a forrásban
    említett sokszorosítási módszert? (1
    pont)


  4. Nevezzen meg a forrásban szereplőn túl még
    egy Mátyás korában alkotó történetírót! (1
    pont)

Én mindig azt hittem, hogy a forráselemzés az olyan,
hogy a szöveg alapján következtetéseket kell levonni, a szerzőről, a
korról, a  szándékokról, a hitelességről, hogy  milyen
célt szolgált, milyen a forrás típusa
stb.
SEGÍTSÉG!
Mondja már meg nekem valaki, hogy mi a
forráselemzés!!!!


Tisztelettel és
mielőbbi választ várva: Stefány Judit

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

Állásfoglalások

Hírmondó

Információk, alapdokumentumok

Kiadványok

Morzsák

Tagoknak

TTE a médiában

TTE-díj

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Rendszerváltás - civil szemmel

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emléknap gyász interjú Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017