• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Följövőben a kis iskolák
2006. április 11. kedd, 0:00

Csökkenni
látszik a kilencvenes évek óta egyre növekvő különbség a falusi kis
iskolák és a városi intézmények tanulóinak teljesítménye
között.
(Forrás: Népszabadság)

 Ebben ugyanakkor szerepe lehet a városiak
vidékre költözésének: a különbségek oka ugyanis az eltérő társadalmi
háttér. A kistelepülési iskolákban tanuló diákok nem azért teljesítenek
az átlagosnál gyengébben, mert ezekben az intézményekben rosszabb a
pedagógusok oktató-nevelő munkája, hanem azért, mert ezeknek a
tanulóknak az átlagosnál kedvezőtlenebb a szociokulturális hátterük –
állapította meg legfrissebb, a témában készült tanulmányában az
Oktatáspolitikai Elemzések Központja.


Az elemzők szerint a kis iskola éppen ezért nem
tekinthető eredménytelenebbnek a nagyobb intézményeknél: a kis iskolák
között vannak az átlagosnál jobb és roszszabb eredményességgel működő
intézmények is. Az országos kompetenciamérések során például
matematikából a kis iskolák hét százaléka teljesített az elvártnál
gyengébben, ami megfelel az országos átlagnak. (A várható teljesítményt a
tanulók szociokulturális háttere alapján határozzák meg, az ettől való
teljesítménybeli eltérések pedig megmutatják egy adott intézmény
hozzáadott értékét, vagyis a pedagógiai munka eredményességét.) A
kistelepülési iskolák tíz százaléka ugyanakkor a vártnál jobb eredményt
ért el matematikából, a szövegértési feladatokban kilenc százalékuk a
vártnál jobb, nyolc százalékuk rosszabb teljesítményt produkált.


Mindez persze nem jelenti azt, hogy
a kistelepülési iskolák diákjainak teljesítménye ne lenne gyengébb,
mint a nagyobb településeken működő intézményekben tanulóké. A 2004-es
fölmérés során például a tizedik osztályos budapesti diákok – egy 500-as
átlagú skálán számolva – 522 pontot értek el matematikából, a községi
diákok 432 pontot. A kistelepülési iskolák 54 százalékának a
teljesítményszintje matematikából a 1, illetve az 1 alatti (legrosszabb)
kategóriába esett: az országos átlag ebben 42 százalék.


A tanulmány szerzői rámutatnak: a
kilencvenes évek folyamán folyamatosan nyílt az olló a városi és a
falusi iskolák tanulóinak teljesítménye között. Az ezredforduló
környékén ugyanakkor megállt, sőt meg is fordult a folyamat: a 2001. évi
vizsgálatok adatai már azt mutatták, hogy a két kategória közötti
különbségek az 1995 előtt mért értékek alá estek vissza. (Az elemzők
szerint ebben szerepet játszhat az, hogy sok városi család költözött
falura.)


A továbbtanulási adatok
alapján ugyanakkor a kis iskolák eredményessége nem marad el a
többiekétől: vagyis nagyvárosi társaikkal hasonló arányban mennek tovább
középiskolába a falusi diákok. Ha azonban azt vizsgáljuk, hogy a tovább
tanulók milyen iskolakategóriába lépnek tovább, akkor kiderül: a falusi
iskolások elsősorban a középfok „hátsó udvaraiban”, a
szakközépiskolákban és a szakiskolákban folytatják tanulmányaikat. A
falusi kis iskolák tanulóinak csaknem 34 százaléka kerül szakiskolába, a
nagyobb falusi iskolák diákjainak 43,5 százaléka választja a
szakiskolát, a városi intézmények tanulói közül viszont csak alig 23
százaléknyian iratkoznak be szakiskolába. Ha viszont egy falusi diák
eljut a gimnáziumba, akkor a nagyobb városok nagyobb intézményeiből
kikerülő társaival hasonló eséllyel kerül jobb vagy rosszabb presztízsű
intézménybe.

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

1989 (források)

Családtörténeti életútinterjúk

Forrásközlések

Tényleg!

Történelmi hírek

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Nemzeti Emlékezet Program - Auschwitz-út 4.

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emléknap gyász interjú Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017