A szakma
és a pszichológusok egy része kitart a buktatási tilalom mellett, másik
részük nagyon örülne, ha feloldanák, ahogy azt a Fidesz ígéri. (Forrás:
MR1-Kossuth)
Ha a Fidesz kormányra
kerül, visszaállítja az osztályismétlés lehetőségét, és arra is
engedélyt ad, hogy az iskolák eltanácsolhassák azokat a diákokat, akik
akadályozzák a többieket a tanulásban – jelentette be Pósán László, a
párt oktatáspolitikusa. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete
egyetért ezzel, a pszichológus viszont nem tartja megoldásnak a
buktatást.
A törvényt még 2003-ban
módosították, úgy, hogy a tanuló az első és a harmadik évfolyamon csak
akkor utasítható évfolyam-ismétlésre, ha igazolt, vagy igazolatlan
mulasztás miatt nem tudta teljesíteni a tanulmányi kötelezettségeket, a
szabály azokra vonatkozott először, akik most hatodik osztályosok.
Teljesítmény alapon azonban csak szülői beleegyezéssel lehet buktatni
alsó tagozaton, a sok hiányzás fogalmát pedig egy miniszteri rendelet
pontosította: ha valaki 250 tanulmányi óráról hiányzik, és nincs elég
jegye, amely alapján osztályozhatnák, a nevelőtestület dönt az esetleges
osztályismétlésről.
A köznyelvben
csak buktatás tilalmaként emlegetett törvénymódosítás benyújtásakor nagy
viták voltak. A minisztérium úgy érvelt, időt kell adni a gyerekeknek,
hogy behozzák a társaikat, és nem szabad már az iskola elején
buktatással megbélyegezni őket, mások viszont azt mondták, ha nem lehet a
diákokat osztályozni, hiszen alsó tagozatban szöveges értékelés van, és
nem lehet év végén megbuktatni, akkor nincs, ami motiválná őket a
tanulásra.
Vekerdi Tamás
gyermekpszichológus azt mondja, sok olyan iskolarendszer van, ahol nincs
osztályismétlés, és ez jól működik, a gyereket pedig motiválhatja a
szülő, a tanító, a társak, és a tanuláshoz való kedv is. Ismerünk olyan
felméréseket, amelyek tizenegy területen vizsgálták, hogy a bukás
segít-e a gyerekeken, és csak egy matematikai részterületen tapasztaltak
jelentéktelen javulást – érvel a szakember. Magyar Bálint volt oktatási
miniszter is, akinek a vezetése idején módosították a törvényt, azt
mondja, a buktatás pedagógiailag nem hatékony, emberileg pedig
elfogadhatatlan eszköz, különösen ebben az
életkorban.
Két oktatási szakértő,
aki gyakorló pedagógus is, a kedd esti Ütközőben ugyanakkor a buktatás
mellett érvelt. Szerintük az évismétlés a kisebbik rossz a gyereknek,
mert ha az elején nem sikerül elérnie a kívánt szintet, és a pedagógus
később nem tud testre szabottan differenciálni, örök kudarc kíséri a
tanulmányai során. Azt eldönteni pedig, hogy szükség van-e erre,
szerintük nem a szülőre, hanem szakemberre kell
bízni.