Száray Miklós a tankönyvszerző,
az ELTE Apáczai Csere János Gimnázium és a DFT-Budapest előkészítő
szervezet vezető tanára.
Az Apáczai
Csere János Gimnázium tanáraként mit tapasztal, mennyire készülnek
történelemből tudatosan, a felvételi követelményeit szem előtt tartva a
diákok? Mi a különbség azokhoz a diákokhoz képest, akik felvételi
előkészítőre járnak?
Már a 11.
osztálytól járnak a diákok fakultációra, ők természetesen tudatosan, és
rendszeresen készülnek. A többiekre is ez a jellemző, de értelemszerűen
aki külön órára szán időt, jobban hajt. De egy értelmes diák, járjon
bárhova, tisztában van azzal, hogy mit szeretne elérni, hova szeretne
bejutni, így ennek megfelelően osztja be idejét és a tananyagot.
Mi a véleménye a kétszintű
érettségiről, előnyös-e a diákok szempontjából?
Bár még nem lehet tudni, pontosan hogyan valósul meg,
hiszen a bevezetéséig sok mindenben változhat még, de én mindenképpen jó
dolognak tartom. Ha megvalósul az új rendszer, a diákoknak valóban
történelmet kell majd tanulniuk, nem pedig adathalmazokat magolniuk.
Természetesen fontosnak tartom a lexikális tudást, hiszen az is része
történelmünknek, de nem ilyen nagy mértékben, ahogy ezt most
megkövetelik. Az új rendszerrel pedig előtérbe kerülhetnek a
gondolkodást igénylő feladatok, mint például a forráselemzés,
térképelemzés.
Az idei év
érettségizőihez szólva: mekkora előnyt jelenthet a történelmi atlasz
ismerete?
Rendkívül fontos, hogy
valaki tudja használni az atlaszt. A témakörök kétharmada gyakorlatilag
leolvasható a térképről, a felkészülés szempontjából pedig nem igényel
sokkal több időt. Egyes anyagrészek memorizálása közben, párhuzamosan
érdemes tanulmányozni az atlaszt, így az érettségin elővéve azt, már
csak az eseményt kell hozzákötni. Általános műveltségünknek pedig
szerves része a történelmi helyek ismerete.
Aki most kezdi el a felkészülést az érettségire, van
még esélye, hogy mindent megtanuljon?
Az érettségi tételeket gyakorlatilag tételenként
egy-egy oldalban össze lehet foglalni, így ez történelemből mindössze 25
oldalt jelent. Még, ha valaki naponta, kétnaponta tanul meg egy tételt,
akkor is van ideje maximálisan felkészülni. Vesztegetni való idő
azonban nincs, ha lelkiismeretesen készül az illető, innentől teljes
erőbedobással erre kell koncentrálnia.
Hogy van ez a felvételi
esetében?
Aki eddig nem kezdett el készülni a felvételire, az nagy
lemaradással van a többiekkel szemben. A tanácsom mégis az, mindenképp
menjen el felvételezni, hiszen, ha mást nem, tapasztalatot nyer.
Megtanulja, hogy ahhoz, hogy sikeres felvételit írjon, már hamarabb el
kell kezdenie a felkészülést, és ugyanannyi esélye lesz, mint azoknak a
társainak, akik már a középiskola 11. osztályától tudatosan tanulnak.