Az EUROCLIO idei
konferenciáját a szlovéniai Bledben március 19. és 25. között, Az emberi
jogok oktatása a történelem tanítása során címmel rendezték meg. A
programról Beró László tudósított.
Az emberi jogok és az oktatás kapcsolatában a fő kérdés
az, hogy az utóbbi miként járulhat hozzá a demokratikus alapelvek
iránti igény kialakításához, ami elősegíti a társadalmi összefogást, a
különbözőség és az emberi jogok megértését és azok tiszteletben
tartását. Ezek a témák nagyon kötődnek a történelemtanításhoz és
általában magához a történelemhez is.
A tantermekben a történelemtanárok gyakran szembesülnek
az emberi jogok eltérő múltbéli megítélésével és azokkal az érzékeny
témákkal, ahol ezeket a jogokat megsértették.
A történelemtanítás esetében az emberi jogok helyzete a
következő kérdéseket veti
fel:
Mit mondhat el nekünk a történelem az emberi jogok
tudomásul vételéről és azok tiszteletben tartásáról a
múltban?
Mit
tanulhatunk a múlt olyan eseményeiből, amelyekben általánosan és egyes
csoportok esetében (nők, gyerekek, emigránsok, stb.) is az emberi jogok
megsértését láthatjuk?
Hogyan jelent meg az emberi jogok kérdése a különböző
történelmi időszakokban és
rendszerekben?
Hogyan járulhat hozzá a történelemtanítás az emberi
jogok kérdése fontosságának
tudatosításában?
Hogyan segíthetnek a gyakorlati példák az európai
történelemtanároknak?
Hogyan készíthetjük fel tanítványainkat a 21. század
globális társadalmára, és annak emberi jogokat érintő
problémáira?
Milyen hatással kell lennie az emberi jogok kérdése
fontosságának a történelemoktatás tanterveire és
tankönyveire?
A konferencia céljai a következők
voltak:
Szakmai
továbbképzés
A
szlovén történelemórákon az emberi jogok tanulása és tanítása
terén szerzett tapasztalatok
megosztása
A
hasznos példák alapján útmutató és javaslatok összeállítása az emberi
jogok tanításához.
Lehetőségteremtés a különböző kultúrájú és hagyományú
országokból jött történelemtanároknak a téma
megvitatására.
A jó egyensúllyal összeállított program, a színvonalas
előadások és csoportfoglalkozások hozzájárultak ahhoz, hogy a
konferencia elérje célját. A rendezvény a résztvevők számára még jobban
megerősítette az emberi jogok tanításának fontosságát és számos jó,
hasznos példával, óravázlattal, segédanyaggal nyújtott segítséget a téma
sikeresebb alkalmazására a történelemtanításban.
Az előadások közül Danilo Türk professzor, korábbi ENSZ
főtitkár-helyettesnek a közép–kelet–európai emberi jogok helyzetéről
tartott értekezése emelkedett ki. A csoportfoglalkozások közül
Vassilikii Sakka: A tanárok hozzáállása a történelem és a társadalom
ismeret tantárgyhoz, dr. Dean Smart: A transzatlanti
rabszolga-kereskedelem és az emberi jogok kérdése és dr. Ineke
Veldhuis-Meester: A történelem, mint narratíva című programjai voltak a
legeredményesebbek.