Nem
felhőtlen az MSZP oktatási és kulturális munkacsoportja, illetve a
szocialista Hiller István által vezetett oktatási kormányzat közötti
viszony. A munkacsoport nagyobb „sebességet” várna el
kormányától.
(Forrás: Népszabadság)
Az oktatás és a kultúra fontosságáról beszélt legutóbbi
felszólalásaiban Gyurcsány Ferenc pártelnök-miniszterelnök. A kormányfő
bejelentette például, hogy a feketegazdaság felszámolásából befolyó
pluszbevételek egy részét az oktatásra kell
fordítani.
„Az iskola, a tudás és a
kultúra ügye nemzeti ügy, nemzeti sorskérdés” – fogalmazott korábban
Gyurcsány Ferenc. Tatai-Tóth András, az MSZP oktatási és kulturális
munkacsoportjának vezetője lapunk megkeresésére üdvözölte a kormányfő
által bejelentett programot, egyúttal azonban jelezte: nagyobb
sebességre kellene kapcsolni. A magyar gyermekek húsz-huszonöt százaléka
ugyanis alapvető hiányosságokkal küzd.
„Munkacsoportunk elképzelése szerint a hiányosságokat
már azelőtt kezelni kell, hogy a gyermek iskolába kerül. Ez elsősorban
szociális kérdés. Abban az esetben pedig, ha a különbségeket a
beiskolázás előtt kezelni már nem lehet, munkacsoportunk konzultációt
szorgalmaz azokkal a tanítókkal, iskolaigazgatókkal, akik közvetlenül
látják a problémákat. Beszélni kell velük, minden helyzet más és más,
ezt a központból nem lehet megoldani” – fogalmazott lapunknak
Tatai-Tóth.
A munkacsoport vezetője
hozzátette: nem akarják átvenni a minisztérium szerepét, de meg kívánják
gyorsítani a folyamatokat. Ezért az MSZP oktatási és kulturális
munkacsoportja konzultációs előadásokat, találkozókat szervez a helyi
iskolavezetőkkel, pedagógusokkal; elsőként Miskolcon és környékén.
„Tudni kell, hogy melyek azok a problémák, amelyek a gyermekek
felzárkóztatását, rendes oktatását gátolják. Ahhoz, hogy ezt pontosan
lássuk, a következő fél évben végig kívánjuk járni a régiókat” –
fogalmazott Tatai-Tóth.
A
szocialista politikus szerint a munkacsoport és a minisztérium közötti
viszony „rendezett”, hozzátette azonban, hogy „nem minden esetben
történnek a dolgok úgy, ahogyan a szakmai csoportunk szeretné”.
Tatai-Tóth szerint az alapvető célokban mindenki egyetért, pusztán a
megvalósítás ütemezésében vannak feszültségek; a munkacsoport ugyanis
„nagyobb gázt adna”. A szocialista szakcsoport például szorgalmazza,
hogy az iskolai alapkészség-felmérés gyorsabb és hatékonyabb
legyen.
„Ne kelljen az eredményre
egy évet várni, mert így sokszor már el is ballagott a gyerek, akiről a
vizsgálat szól. Javaslatunk szerint a felmérést január-februárban kell
elvégezni, azt szeptemberig kiértékelni, hogy az eredmény alapján
kezelni lehessen a problémákat” – nyilatkozta Tatai-Tóth András. A sok
vitát kiváltó szegregáció kérdéséről lapunknak azt mondta: a szocialista
munkacsoport azt támogatja, hogy ne lehessen a roma és nem roma
gyermekeket erőszakkal egy osztályba zárni.
A szakértők szerint egyszerre kell biztosítani a
felzárkózás és az együttlét lehetőségét. „Meg kell teremteni, hogy
például matematika- és fizikaórán a lemaradtak ne tartsák fel társaikat,
de mondjuk testnevelés- és rajzórán együtt lehessenek, ne legyen senki
sem kirekesztve. Ez szervezés és pénz kérdése” – mondta a képviselő.
Tatai-Tóth András elmondta, hogy a szocialista munkacsoport szorgalmazni
fogja a pedagógustovábbképzés rendszerének átalakítását is. Meg akarják
teremteni annak lehetőségét, hogy a pedagógusok a továbbképzések
anyagait letölthessék az internetről, majd a tananyagról egy hétvégi
vizsga alkalmával számolhassanak be.