Családtörténeti életútinterjúk2010-ben a Konrad Adenauer Alapítvány, a Friedrich Ebert Alapítvány, a Polgári Magyarországért Alapítvány, a Hanns Seidel Alapítvány és a Táncsics Alapítvány támogatásával 24 családtörténeti és életút interjú, valamint 4 kisfilm elkészítésére vállalkoztunk. 2010. november 27-én nyilvános zárókonferencián számoltunk be munkánkról. A kutatás célja a két világháború közötti magyar társadalomtörténet feltárásának, bemutatásának segítése volt. Módszere a Centropa Alapítvány által kialakított és sikerrel használt életút és családtörténeti interjúzás, melynek eredményei, tapasztalataink szerint, jól használhatók az oktatásban. A Centropa Alapítvány módszerét igényeinkhez formálva három városban – Debrecenben, Pécsett és Szentendrén – láttunk munkához: 1910 és 1935 között született interjúalanyokkal készítettünk életinterjúkat, amelyekben háború előtti életükről, rokonaikról, háborús élményeikről, a háború utáni újrakezdésről, a szocializmus évtizedei alatti életükről és sorsuk 1989 utáni alakulásáról kérdeztük őket. Az interjú során az interjúalannyal és családjával kapcsolatos fényképeket és dokumentumokat gyűjtöttünk (nagyobb súlyt fektetve a háború előtti, esetleg muzeális értékű képekre), lemásoltuk őket, és a részletes családfával, valamint az élettörténetek megszerkesztett változatával együtt adatbázisba rendeztük. Az interjúk, képek alapján, a számítógép adta lehetőségek felhasználásával rövid (3–6 perces) filmek készültek egy-egy ember sorsáról, családjának történetéről. A fényképek, dokumentumok kiválasztásánál elsődleges szempontunk volt, hogy a család, illetve az interjúalany életének minél több szakaszából tematikusan minél gazdagabb anyaghoz jussunk, amely a családtagok életkörülményeit – és azok változását – éppolyan érzékletesen mutatja meg, mint személyes kapcsolataikat és jellegzetes tevékenységeiket. A Centropa módszerét felhasználva fontosnak látjuk, hogy a két világháború közötti magyar társadalom egészéről készüljenek interjúk és belőlük hasonló jellegű filmek. Biztosak vagyunk abban, hogy erre az oktatásban szükség van, és a már elkészült Centropa-anyagok oktatásban való felhasználását is segíti. Az itt közölt források feldolgozásához Családtörténeti és életútinterjúk a történelemórán című rovatunkban talál segítséget.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||