• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Bitekre épül a közoktatás
2005. június 30. csütörtök, 0:00

Ötezer-ötszáz
intézményt vonnak be a közhálóba, a határon túliak drót nélkül
kapcsolódhatnak. A folyamatosan fejlesztett Sulinet Digitális Tudásbázis
egyre népszerűbb a diákok és a pedagógusok körében is.
(Fiorrás:
Népszabadság)

A digitalizáció a
magyar közoktatást is elérte, a folyamatosan fejlesztett Sulinet
Digitális Tudásbázis egyre népszerűbb a diákok és a pedagógusok körében
is.


Az információtechnológia
mindinkább beépül az életünkbe, az infokommunikációs technológiai
ismeretek nélkül űzhető szakmák száma kétévente öt százalékkal csökken, s
jövedelemtermelő képességük a minimálbér körül mozog. Ugyanakkor a
munkavállaláshoz kapcsolódó ismeretek mennyisége az interneten kétévente
a 32-szeresére nő.


Ha hinni lehet a Microsoft Workboard of the Future
konferencián részt vevő fiatal tudósoknak, a technológia egyre
emberközpontúbbá válik, s a jövő infomunkásai, generációi számára
például egészen természetes lesz az iskolai órákon a
számítógép-használat. Sőt, a cambridge-i egyetem kutatásai szerint a
legcélravezetőbb az lenne, ha már egészen kisgyermekkortól kezdve
számítógép közelében nőne fel a következő „netgeneráció”. Épp ezért
szükséges a jelenlegi iskolarendszerű képzés megújítása. A gyorsan
változó gazdasági, technológiai környezet új képességeket, készségeket,
feladatorientáltságot, rugalmasságot, az egy időben többfelé irányuló
koncentrációra való képességet igényel. A formálódó digitális pedagógia
eszköztára az elképzelések szerint ennek megfelelően készíti fel a
fiatalokat.


Az oktatási tárca az
infokommunikációs technológiára épülő konstruktív pedagógia
terjesztésével e folyamatra reagált. Ennek része a Sulinet Digitális Tudásbázis
(SDT) létrehozása és folyamatos fejlesztése, valamint a felhasználáshoz
szükséges eszközellátottság megteremtése a Közháló és a Tisztaszoftver
program támogatásával. A tervek szerint ez év végéig 5500 közoktatási
intézményt vonnak be a közhálóba, hatszáz elzárt vagy határon túli
intézmény számára pedig a műholdas adatszórást teszik elérhetővé.
Emellett tavaly és az idén is 300-300 helyi wireless (drót nélküli)
hálózat kialakítását, 2006-ig pedig 40 ezer pedagógus továbbképzését
támogatják.


Az eddigi tapasztalatok
biztatóak: az iskolák és pedagógusok szívesen veszik az új módszereket
és technológiákat. Az SDT tavaly őszi tesztidőszaka alatt látogatottsága
meghaladta a Sulinet Oktatás portáljáét, s a statisztikák tanúsága
szerint elsősorban iskolák használják, bár tartalma – a 7-12. évfolyam
közismereti tárgyainak digitális tananyagai, példák, animációk,
demonstrációs filmek, teszt- és linkgyűjtemények, módszertani
segédletek, óravázlatok – bárki számára ingyen hozzáférhető.


A minisztérium szerint az SDT a
diákok egyéni felkészülésében hamar teret nyert, emellett egyre több
tanár is használja a tanórán alkalmazott módszertani megoldások, a
hagyományos, papíralapú tankönyvi oktatás kiegészítéseként. Annak az
1100 középiskolának a többségében is kiaknázzák a lehetőséget, amelyek
2004 szeptemberében az oktatást könnyítendő digitális zsúrkocsit és
bőröndöt nyertek az oktatási és az informatikai tárca közös pályázatán.
Előbbi notebook-ból, projektorból, DVD- és videolejátszóból,
erősítőrendszerből és hangfalakból áll. A multimédiás „bőrönd”
notebookot és projektort tartalmaz.


Az SDT-t folyamatosan fejlesztik, s 2005 őszétől több
új funkcióval, tartalommal is bővül. A tananyag-adatbázis és
tartalomkezelő keretrendszer a jövőben képes lesz szabványos
kapcsolatban állni (tananyagok bevitele és kivitele) más hasonló
e-learning platformokkal és tanulásmenedzsment rendszerekkel is (LMS).
Egy ilyen rendszert kipróbálnak majd az NFT keretén belül.


Az idén elkészül a jelenleg
hozzáférhető 11 műveltségi terület, a közismereti tárgyak 1-6., illetve
1-8. évfolyamának digitális tananyaga. A teljes, adott tantárgyhoz,
műveltségi területhez tartozó tananyagok mellett a tárca reményei
szerint a 2005-2006-os tanévben már 154 témában 3500 tanóra anyaga, 3100
szimuláció, 6600 tesztfeladat, 11 ezer kép, 700 hang- elem és ezer
videó érhető majd el az SDT adatbázisában.


Különféle gyűjtemények is színesítik majd az SDT
tartalmát. A tervek szerint a Magyar Távirati Iroda
politika-társadalomtörténeti képgyűjteményt tesz elérhetővé a
rendszerben: tízezer képet 1945-től napjainkig. Az MTI és az OM közötti
együttműködést várhatóan június végéig bejelentik. Emellett az Országos
Széchényi Könyvtár készítette Magyarország képes történelmi
kronológiájának linkje májustól már elérhető az SDT-ből. Ebben a
képtárban található például a magyar katonaviseletet bemutató
képgyűjtemény is (www.kepido.oszk.hu).


A minisztérium más multimédiás
tartalomhordozók készítését is támogatja. Eddig 1100 középiskolához
jutott el egy-egy példányban ingyen a XX. századi akták sorozat eddig
elkészült két CD-je. Az egyik az 1956-os forradalom és szabadságharc
korát dolgozza föl, a másik pedig a Kádár-korszakot.

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Rákóczi-lovastúra

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017