Kopcsik István, a TTE Bizottmányának tagja folytatja oktatástörténeti sorozatát a Klubrádió Ötös című műsorának Különóra rovatában. Az első részben az ókor, a másodikban a középkor volt a téma. Ez alkalommal megtudható, hogy mi jellemezte a humanizmus és a reformáció időszakát.
Milyen volt egyes korszakokban a pedagógusok társadalmi státusa? Fizetős vagy ingyenes volt az iskola? Hogyan reagáltak a Magyarországon tanító mesterek a török hódításra és a reformációs küzdelmekre?
Milyen szertartáshoz hasonlított a doktorrá avatás, mikor alakult ki a gólyaavatás? Miként újította meg a pedagógiát Comenius, miben hozott újat Rousseau és Condorcet? Mikor tartották a gyemekeket állatkáknak, akikből embert kell faragni? Ki tekintette egyéniséggel rendelkező lénynek a gyermeket? Mikor lett fontos a szabadság elve?
Hallhat a Didactica Magna-ról, a gyermeki fantázia fontosságáról, a fokozatosan egymásra épülő tananyag kialakításáról, a korosztályok szerinti szétválasztásról, a gyakorlati használhatóság és a módszer fontosságáról, valamint arról, hogy az általánosból kell haladni az egyes felé. Szó lesz az első, képekkel illusztrált tankönyvről, valamint a Sárospataki Kollégiumról, amely a modern pedagógia helyszínévé vált Magyarországon.