• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Az ősztől elinduló iskolai történelem kompetenciamérésekről kért tájékoztatást a TTE
2023. július 5. szerda, 6:35
Címkék: kompetenciamérés

A Történelemtanárok Egylete elnökének levélváltásai az Oktatási Hivatal elnökével


A TTE elnökének első levele:

Tisztelt Elnök Úr!

A Történelemtanárok Egylete Bizottmánya nevében kérem, adjon tájékoztatást arról, hogy a „történelem” mérés alkalmával pontosan mit, milyen kompetenciákat szándékoznak mérni. Azt is szükségesnek tartjuk, hogy a kollégák ismerjék, hogy milyen módszerekkel képzelik el ezen kompetenciák felmérését, ezért kérjük, erről is informáljon minket.

Budapest, 2023.06.15.

Várjuk válaszát, üdvözlettel

 Miklósi László elnök


Az OH elnökének válasza:

Tisztelt Elnök Úr!

A lenti e-mailben írt kérdésekre az alábbi tájékoztatást adom:

Magyarországon jelenleg szövegértés, matematika, természettudomány és idegen nyelv területén folynak digitális mérések. 2023 őszén két új mérési területen- digitális kultúra és történelem- tervezzük digitális próbamérés lebonyolítását.

A mérés megtervezése során kiemelt szempont volt, hogy a kompetenciamérés feladatai összhangban legyenek a hazai történelemtanulás – tanítás tartalmával és követelményeivel. Ennek érdekében a feladatokban elvárt háttérismeretek és képességek a jelenleg érvényes Nemzeti Alaptantervhez kapcsolódó kerettanterv figyelembevételével kerültek meghatározásra.

A mérés célja annak nyomon követése, hogy a tanulók képesek-e elsajátítani a történelmi gondolkodás mindazon összetevőit, amelyek megalapozzák az aktív állampolgári léthez szükséges kompetenciákat.

A történelmi kompetencia mérése során a tanulók találkozni fognak más kompetenciamérésekből már jól ismert műveletekkel (pl. információ visszakeresése) is, ugyanakkor a feladatok tartalmazni fognak olyan feladatokat, amelyek kimondottan a történelmi tudás mérésére jellemzők. Ilyen például a több forrás összevetése. A források lehetnek szövegesek és/vagy vizuális források is. Az összehasonlítás alapja lehet például a nézőpontok megkülönböztetése, a megbízhatóság megállapítása, a történelmi jelentőség megállapítása, ok-okozati összefüggések feltárása.  A mérésben megjelennek olyan feladatok is, amelyek megoldásához a tanulóknak különböző történettudományi módszereket kell alkalmazniuk, mint például a forrásokban szereplő állítások hitelességének vizsgálata, tények és feltételezések megkülönböztetése.

A kompetenciamérés tartalmi keretének tervezete háromféle tudásterületet különböztet meg: magyar történelem, egyetemes történelem, történelmi megismerés.

A történelem digitális mérés tartalmi kerete nem nyerte még el végleges formáját. A mérésben alkalmazott módszerek, kérdéstípusok kialakítása folyamatos, a próbamérés eredményeinek elemzése után kerül pontosításra.

2023.06.26.

Üdvözlettel:
Brassói Sándor elnök, Oktatási Hivatal


Kérjük, segítse a TTE munkáját!


A TTE második levele:

Tisztelt Elnök Úr!

Köszönjük 2023.06.05-én írt levelünkre adott válaszát.

A történelemtanárok tájékoztatása és munkájának könnyítése érdekében kérdezzük, az eddigi gyakorlatnak megfelelően mikor tesznek közzé mintafeladatokat, amelyek alapján látni lehet, milyen jellegű feladatok várhatóak a történelem mérés alkalmával.

Budapest, 2023.07.04.

Köszönettel:

Miklósi László elnök, Történelemtanárok Egylete


Az OH elnökének válasza a második levélre:

Tisztelt Elnök Úr!

Az új mérési területeket, köztük a történelmet, 2023 őszén fogjuk próbamérés keretein belül megismertetni az intézményekkel. Mivel a próbamérés célja a feladatok kipróbálása és bemérése, az iskolák a próbamérésben való részvétellel járulnak hozzá a későbbi mérés sikerességéhez, illetve képet kapnak arról is, hogy az új mérési területeken milyen típusú feladatok fognak megjelenni.
Mivel a történelem, mint mérési terület, eddig nem szerepelt a digitális mérések között és a 2023 őszi próbamérés alkalmával szeretnénk, tesztelni, bemérni az elkészült feladatokat, a próbamérés előtt ebben a mérési ciklusban nem tudunk gyakorló feladatokat megjelentetni az oldalon. A feladattípusokkal az iskolák és a tanulók a próbamérés alkalmával ismerkedhetnek meg.

Üdvözlettel:

Brassói Sándor elnök, Oktatási Hivatal


Kérjük, támogassa munkánkat adományával!

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

Állásfoglalások

Hírmondó

Információk, alapdokumentumok

Kiadványok

Morzsák

Tagoknak

TTE a médiában

TTE-díj

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Történelemtanárok (1.) Országos Konferenciája

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017