A Történelemtanárok Egylete elnökének levélváltásai az Oktatási Hivatal elnökével
A TTE elnökének első levele:
Tisztelt Elnök Úr!
A Történelemtanárok Egylete Bizottmánya nevében kérem, adjon tájékoztatást arról, hogy a „történelem” mérés alkalmával pontosan mit, milyen kompetenciákat szándékoznak mérni. Azt is szükségesnek tartjuk, hogy a kollégák ismerjék, hogy milyen módszerekkel képzelik el ezen kompetenciák felmérését, ezért kérjük, erről is informáljon minket.
Budapest, 2023.06.15.
Várjuk válaszát, üdvözlettel
Miklósi László elnök
Az OH elnökének válasza:
Tisztelt Elnök Úr!
A lenti e-mailben írt kérdésekre az alábbi tájékoztatást adom:
Magyarországon jelenleg szövegértés, matematika, természettudomány és idegen nyelv területén folynak digitális mérések. 2023 őszén két új mérési területen- digitális kultúra és történelem- tervezzük digitális próbamérés lebonyolítását.
A mérés megtervezése során kiemelt szempont volt, hogy a kompetenciamérés feladatai összhangban legyenek a hazai történelemtanulás – tanítás tartalmával és követelményeivel. Ennek érdekében a feladatokban elvárt háttérismeretek és képességek a jelenleg érvényes Nemzeti Alaptantervhez kapcsolódó kerettanterv figyelembevételével kerültek meghatározásra.
A mérés célja annak nyomon követése, hogy a tanulók képesek-e elsajátítani a történelmi gondolkodás mindazon összetevőit, amelyek megalapozzák az aktív állampolgári léthez szükséges kompetenciákat.
A történelmi kompetencia mérése során a tanulók találkozni fognak más kompetenciamérésekből már jól ismert műveletekkel (pl. információ visszakeresése) is, ugyanakkor a feladatok tartalmazni fognak olyan feladatokat, amelyek kimondottan a történelmi tudás mérésére jellemzők. Ilyen például a több forrás összevetése. A források lehetnek szövegesek és/vagy vizuális források is. Az összehasonlítás alapja lehet például a nézőpontok megkülönböztetése, a megbízhatóság megállapítása, a történelmi jelentőség megállapítása, ok-okozati összefüggések feltárása. A mérésben megjelennek olyan feladatok is, amelyek megoldásához a tanulóknak különböző történettudományi módszereket kell alkalmazniuk, mint például a forrásokban szereplő állítások hitelességének vizsgálata, tények és feltételezések megkülönböztetése.
A kompetenciamérés tartalmi keretének tervezete háromféle tudásterületet különböztet meg: magyar történelem, egyetemes történelem, történelmi megismerés.
A történelem digitális mérés tartalmi kerete nem nyerte még el végleges formáját. A mérésben alkalmazott módszerek, kérdéstípusok kialakítása folyamatos, a próbamérés eredményeinek elemzése után kerül pontosításra.
2023.06.26.
Üdvözlettel: Brassói Sándor elnök, Oktatási Hivatal
Kérjük, segítse a TTE munkáját!
A TTE második levele:
Tisztelt Elnök Úr!
Köszönjük 2023.06.05-én írt levelünkre adott válaszát.
A történelemtanárok tájékoztatása és munkájának könnyítése érdekében kérdezzük, az eddigi gyakorlatnak megfelelően mikor tesznek közzé mintafeladatokat, amelyek alapján látni lehet, milyen jellegű feladatok várhatóak a történelem mérés alkalmával.
Budapest, 2023.07.04.
Köszönettel:
Miklósi László elnök, Történelemtanárok Egylete
Az OH elnökének válasza a második levélre:
Tisztelt Elnök Úr!
Az új mérési területeket, köztük a történelmet, 2023 őszén fogjuk próbamérés keretein belül megismertetni az intézményekkel. Mivel a próbamérés célja a feladatok kipróbálása és bemérése, az iskolák a próbamérésben való részvétellel járulnak hozzá a későbbi mérés sikerességéhez, illetve képet kapnak arról is, hogy az új mérési területeken milyen típusú feladatok fognak megjelenni. Mivel a történelem, mint mérési terület, eddig nem szerepelt a digitális mérések között és a 2023 őszi próbamérés alkalmával szeretnénk, tesztelni, bemérni az elkészült feladatokat, a próbamérés előtt ebben a mérési ciklusban nem tudunk gyakorló feladatokat megjelentetni az oldalon. A feladattípusokkal az iskolák és a tanulók a próbamérés alkalmával ismerkedhetnek meg.