Az oktatás fejlesztése lehet a magyar versenyképesség kulcsa
2007. június 13. szerda, 0:00
Az
oktatás és a kultúra fejlesztése lehet a magyar versenyképesség kulcsa, a
jövő fejlődésének záloga – mondta Hiller István oktatási és kulturális
miniszter.
(Forrás: MTI)
Az
oktatás és a kultúra fejlesztése lehet a magyar versenyképesség kulcsa, a
jövő fejlődésének záloga – mondta Hiller István oktatási és kulturális
miniszter, a Hungarian Business Leaders Fórum, és a Kanadai-Magyar
Kamara által szerevezett tanácskozáson kedden
Budapesten.
Hozzátette: mivel
Magyarországnak nincsenek olajmezői, aranylelőhelyei, viszont
rendelkezünk a sajátosan magyar innovációs- és állandó megújulási
képességgel, ezért a legnagyobb kihívás, hogy ezt a tehetséget hogyan
tudjuk a versenyképesség szolgálatába állítani. A miniszter
hangsúlyozta: az OKM néhány héten belül elkezdi a külügyminisztériumtól
független kulturális szakattasé-hálózat kiépítését, és még az idén
Pekingben, Sanghajban, Tel-Avivban, Zágrábban és Belgrádban lesz jelen a
kultúra magyar nagykövete.
Erre a
lépésre az sarkallta a szaktárcát, hogy azokból az országokból, ahol
kulturális évadot rendeztek az elmúlt években, 25-28 százalékkal több
turista érkezett Magyarországra, mint korábban. Hiller István utalt
arra, hogy az 1990-es évek elején még mindössze 108 ezer felsőoktatási
hallgató tanult Magyarországon, addig a 2006-2007-es tanévben már 416
ezer egyetemi és főiskolai polgárral rendelkezünk. Ehhez hasonló
növekedés Európában csak Görögországban volt.
„A mennyiségi növekedés kora azonban lejárt, és a
következő években helyét a minőségi gyarapodásnak kell felváltania” –
hangsúlyozta a miniszter. Véleménye szerint az évtized végére a mainál
színvonalasabb felsőoktatás jöhet létre, ám ehhez át kell alakítani a
felsőoktatás szerkezetét, finanszírozását, a hallgatói juttatások
rendszerét, a minőség ellenőrzést, és az infrastruktúráját
is.
A miniszter szerint részben ezt a
célt szolgálta az egy éve létrehozott Felsőoktatási Kerekasztal, amely
szándékát tekintve pártpolitikától mentes, szakmai döntések előkészítő
fórum. Hiller István emlékeztetett arra, hogy az értéktőzsdén a
döntésekről gyorsan kiderül, hogy az nyereséget vagy veszteséget
hozott-e, ám egy felsőoktatást érintő intézkedésről csak 2-3 év múlva
derülhet ki, annak hasznossága. A miniszter reményét fejezte ki, hogy
2010-re a felsőoktatási minőségjavító intézkedések beérnek, és a
gazdasági élet döntheti el egy diploma értékét.