„Az még nem jutott eszébe, hogy a hálát úgy is kifejezhetnék, hogy megfizetik a pedagógusokat?”
2021. december 25. szombat, 16:53
Miklósi László tanár (aki egyúttal a Történelemtanárok Egylete elnöke) nyílt levélben válaszolt Kásler Miklós karácsony előtti éjjel érkezett üzenetére. Többek között arról is írt, hogy kevesebb kötelező tananyag és jókora tanári szabadság kellene, de ezeknek híján vannak.
Karácsony előtti nap kapott levelet Kásler Miklóstól Miklósi László (egyúttal a Történelemtanárok Egylete elnöke), aki a közösségi oldalán válaszolt a miniszternek.
Mint írja:
„Köszönöm a küldetését teljesítő, kitartóan, alázattal írt, december 23-án 23:35-kor megkapott levelét, amelyre most válaszolhatok.
„A magyarság számára nemzeti érték a gyermek, az óvodások és iskolások jövőjének záloga pedig az Önök kezében van” – írja. Szerintem a magyarság számára nemzeti érték az óvoda- és iskolaügy, s ez pedig jelenleg az Ön kezében van. Az iskolás gyermek – akit én diáknak neveznék – fokozatosan szuverén egyéniséggé válik. Az, hogy ebben segítsük, a tanár, az iskola – és a felelős oktatásirányítás dolga (lenne).
Egyetértek, Önnel: „egy jó pedagógus (…) nem csak tanár, hanem példakép, barát, pszichológus is, aki megmutatja gyerekeinknek (szerintem rávezeti diákjait), hogyan kell kiállniuk önmagukért, küzdeni másokért és a kudarcokból előnyt kovácsolni.” Igen, legyünk ezen! Akár abban is segíthetne a Tárca, hogy rendszerszinten kevesebb legyen a kudarc (gondoljunk akár a PISA eredményekre akár a leszakadó térségek intézményeire).
Abban is egyetértek Önnel, hogy a diákjainkban levő tehetség kibontakoztatása fontos feladatunk. Mi kell ehhez? Például bőséges idő a tantárgyak tanításakor, vagyis kevesebb kötelező tananyag és jókora tanári szabadság. Ezeknek azonban híján vagyunk”
– írja posztjában a tanár.
A járványról is szó esik a levélben:
„Ön azt írja, példátlan összefogás jellemezte a járványhelyzet idején a pedagógusokat. Tegyük hozzá:számos körülmény ellenére maradtak talpon az iskolák. Önerőből, különösebb külső segítség nélkül. A tanárok – bár némi hozzájárulást kaptak – többnyire saját pénzükből vettek laptopot, fizették a távoktatás egyes költségeit.
Amikor a központi fejlesztések ellenére kevés jól használható e-tananyag állt rendelkezésre, önök kifejezetten ajánlották az egyik magánkiadó digitális tananyagait. A jelenléti oktatás idején azonban ugyanúgy nem lehetett megrendelni ennek a kiadónak a diákok számára jól bevált, az államiaknál jobban használható tankönyveit, mint a pandémia előtt”
– jegyzi meg a pedagógus.
A kormány szerepéről úgy vélekedik:
„Elégedett lehetne a társadalom, ha a kormányzat kiemelt prioritásnak tekintené az iskolaügyet, és megfelelő forrást fordítana az oktatásra.Miniszter Úr, az még nem jutott eszébe, hogy a „különösen hálát” úgy is kifejezhetnék, ha megfizetnék a pedagógusokat? Netán az évekkel ezelőtti döntés alapján folyamatosan elzabrált, mára milliós összeget visszaadnák? Bizonyos, hogy az a felelős döntés, hogy 2022 januárjától az oltatlan kollégák helyett a többiek robotoljanak – ingyen?
Karácsony lévén a magyar irodalom kiemelkedő költőjét, József Attilát idézem:
„Fölöttünk csengőn, tisztán énekel az ég
s az újszülött rügyező ágakkal
lángot rak a fázó homlokok mögé.”
Kívánok mindannyiunknak jó egészséget, békés ünnepet, pihentető szünetet és sikeresebb évet, mint az idei volt.