Nehéz megjósolni, hogy könnyebb vagy nehezebb lesz-e az új történelem érettségi – mondta a 444.hu-nak Repárszky Ildikó, a Történelemtanárok Egyletének alelnöke, a Fazekas Gimnázium tanára.
A magyarral ellentétben itt inkább az emelt szint változott, bár a középfokú érettségi elvárásokat is megkavarták.
Utóbbiból kikerültek például az olyan mumus tételek, mint a munkajog és pénzügyi ismeretek, bekerült viszont például az Aranybulla, az 1918-19-20-as, egymást követő rendszerváltások időszaka, a 45 utáni magyar demográfiai folyamatok ismertetése, valamint az amerikai alkotmányos rend elemzése is. Ezek pedig Repárszky Ildikó szerint kifejezetten nehezek.
„Az Aranybullát nem lehet rendesen megtanítani, ahhoz az Árpád-kori társadalmat kellene ismerni. Anélkül megfoghatatlan. Ez így tiszta káosz, nem tudom, miért kellett betenni. Nehezen tudom képzelni, milyen feladatot adhatnak majd ebben a témában.” Azt is érhetetlennek tartja, hogy középszinten miért nem kell tudni, például mikor kiáltották ki a harmadik köztársaságot, vagy temették újra Nagy Imrét, ha a rendszerváltás középszintű témakör.
Repárszky szerint egyébként nagy meglepetés nem érheti a diákokat, hiszen elvileg kilencediktől az új elvárások alapján tanultak. Azt viszont fontosnak tartja, hogy a diákok még az érettségi előtti este is tanulmányozzák az Atlaszt, mert az sokat segíthet a vizsgán.
Emelt szinten nem csak a témakörök változtak, hanem a kerettanterven túli tananyagot is számon kérnek. Ugyan az elvárások átláthatóak, hiszen tételesen fel van sorolva, hogy milyen adatokat, személyeket, eseményeket kell pluszban tudni, de az egész nem konzisztens – mondja Repárszky Ildikó. Van olyan elvárás, amit értelmetlennek tart – például a különböző, az összkép szempontjából érdektelen csaták ismerete -, de a mögöttes üzenet erős:
tulajdonképpen az emelt szintű érettségivel korrigálják a NAT-ot és a kerettanterveket.Repárszky Ildikó azt mondja, a diákok nagyon tartanak az új történelem érettségitől is. „Racionálisan nem magyarázható, de hihetetlen, mi megy.” Hiába nem változott az érettségi szerkezete, félnek az új vizsgától. Az sem segített, hogy alig készültek hivatalos minta feladatsorok, az emelt szintű ráadásul hibás is – mondja a tanár. Repárszky Ildikó úgy próbálta orvosolni a helyzetet, hogy maga állított össze feladatsorokat a diákjainak, korábbi, emelt szintű vizsgákat oldatott meg a középszintre készülőkkel, illetve próbálta kitalálni, hogy milyen témakörökből írathatnak esszét.
„Van olyan, ahol annyira kevés a számon kérhető adat, hogy abból nem lehet, azt valószínűleg ki fogják lőni. Viszont ez is azt mutatja, hogy nem hangolták össze a kerettanterveket és a vizsgakövetelményeket.”
Tapasztalatai szerint sok iskolában nem értek a tananyag végére, egészen komoly lemaradásban vannak a diákok. Ez nem új jelenség, viszont most sokkal kevesebb idejük volt az érettségizőknek: a szünetek meghosszabbítása miatt egy hét kiesett, illetve a kompetenciamérések alatt sem volt tanítás – mondja Repárszky. Az sem teljesen igaz, hogy az új NAT csökkentette volna a tananyagot, így szerinte
„lehetetlen tisztességes módon felkészíteni a gyerekeket, hogy jártasak legyenek abban, amit elvár az érettségi.”Arról már nem is beszélve, hogy az emelt szinthez fakultációra lenne szükség, ami nagyon kis létszámmal nem indulhat el. A tét viszont nagy, hiszen ezen múlhat a továbbtanulásuk.
Repárszky Ildikó szerda délután értékeli majd az érettségi feladatokat a 444.hu-n.