Ha az emberi
jogok tanításáról beszélünk, akkor az 1789. augusztus 26-án a francia
Alkotmányozó Nemzetgyűlés által elfogadott Emberi és polgári jogok nyilatkozata
(Déclaration des droits de
l’homme et du citoyen, továbbiakban: EPJNY) – ami az ENSZ Emberi
Jogok Egyetemes Nyilatkozatának történelmi elődje az a dokumentum, ami jó alapot szolgáltathat a
tanórán több alapvető emberi jogi fogalom bevezetéséhez. Az alábbiakban
áttekintem, hogy a 2020-tól hatályos tantervek hogyan tekintenek általában az
emberi jogok témakörére, ezen belül pedig az EPJNY-ben megjelenő alapelvekre.
Ezután azt vizsgálom, hogy az említett dokumentum milyen formában jelenik meg a
jelenleg használható tankönyvekben és a kétszintű érettségin. Végezetül néhány
gyakorlati, módszertani javaslatot teszek az EPJNY tanórai szerepével
kapcsolatban.
Tantervi
szabályzás és emberi jogok 2020-tól
A 2020-tól
hatályos Nemzeti Alaptanterv az állampolgári ismeretek tantárgynál csak annyit
említ az emberi jogok kapcsán, hogy 12. évfolyam végére a tanulók „felismerik”
azok egyetemes és társadalmi jelentőségét. Az, hogy ezen a „felismerésen” túl
ezek az ismeretek elmélyüljenek, sajnálatos módon kimarad, helyette inkább az
Alaptörvény egyes részleteinek ismeretét, a lokálpatriotizmust, a nemzeti
identitás erősítését és a honvédelem fontosságát hangsúlyozza a dokumentum. Az
igazságosság és az esélyegyenlőség kapcsán is csupán annyit említ, hogy a diák
„ismerje fel” ezek jelentőségét és következményeit, ezek interiorizációja
azonban nem szerepel a megjelölt követelmények között.
A fenti
koncepció hátterében az állhat, hogy az emberi jogok tanítását a NAT 2020 az
etika tantárgyhoz delegálta. Ennek leírásánál azt olvashatjuk a célkitűzések
között, hogy „kialakuljon a demokratikus elkötelezettség, amely alapvető
értéknek tartja a többségi döntéshozatalt, az emberi jogokat, valamint az
állampolgári jogokat és kötelességeket”. Ennek alapján látható, hogy az
emberi jogok tanítása nem az állampolgári ismereteket tanító (történelem)tanár
feladatát képezik.
Az EPJNY a
részletes tartalmi követelményeket szabályzó kerettantervben csak
történelemből, a tizedikes középiskolai évfolyamnál bukkan fel, ahol
fejlesztési feladatként jelölték meg a benne megjelenő felvilágosult elvek
azonosítását. Az általános iskolai történelem, illetve az állampolgári
ismeretek és etika tantárgyak kerettanterve a dokumentumot nem említi.
Az Emberi és
polgári jogok nyilatkozata napjaink történelemtankönyveiben
A jelenleg
érvényes érettségi követelmények még a 2013-as NAT-ra épülnek, amelyben az
EPJNY alapelveinek ismerete már középszinten megjelenik. Ez 2024-től, amikor a
jelenlegi alaptanterv útmutatásai alapján tanuló diákok első évfolyama tesz
vizsgát, lényegében nem változik: az EPJNY továbbra is középszintű követelmény
maradt.
A 2005 óta
működő kétszintű érettségi feladatlapokon eddig négy alkalommal kapcsolódott
hozzá feladat: háromszor közép-, és egyszer emelt szinten (középszinten az
egyik ráadásul esszéfeladat volt). Elmondható tehát, hogy az EPJNY ismerete
alapvető fontosságú egy történelemből érettségi vizsgát tenni szándékozó tanuló
számára. Ennek alapján is igen meglepő, hogy a jelenleg használható tankönyvek
mennyire mostohán bánnak ezzel a dokumentummal.
Az általános
iskolai oktatásban használtak közül az OH-TOR06A jelzésű könyvben csak a
törzsszöveg utal a nyilatkozatra, míg az OH-TOR06B már közöl egy részletet a
szabadságjogokkal kapcsolatban, ami jó alapot adhat egy rövidebb-hosszabb beszélgetéshez
is a hatodikosokkal. A két könyvhöz készült egy közös munkafüzet (OH-TOR06MAB),
melynek 83. oldalán idézetek alapján kell különféle fogalmakat (pártatlanság
vélelme, törvénye előtti egyenlőség, vallásszabadság, szólásszabadság)
azonosítani a diákoknak.
Sajnálatos
azonban, hogy a tanterv készítésekor nem voltak figyelemmel az életkori
sajátosságokra. A felvilágosodás eszméi és az EPJNY-ben megjelenő fogalmak
ugyanis olyan elvont gondolkodást feltételeznek, melyekkel hatodik osztályban
nem mindenki rendelkezik. A 2013-as NAT előtt ez a témakör még hetedik
osztályban volt, ahol ez a probléma nem állt fenn: 13 éves korban ugyanis ez a
készség már vagy kialakult, vagy az iskolai munka során kezd el formálódni.
2013 óta azonban már úgy kerülnek a tanulók hetedik osztályba, hogy ezekkel a
fogalmakkal a tanterv szerint tisztában vannak, tudják őket azonosítani, amelyekre
épülhet majd a modern történelem politikatörténeti vonala és az állampolgári
ismeretek témái. A 2020-as NAT és kerettanterv ezen lényegében nem
változtatott, tehát a tanárnak gyengébb alapokra építkezve kell a
politikaelméleti ismereteket építeni. Ez egyrészt sokak szemében unalmassá
teheti a tantárgyat (hiszen lemaradtak, vagy nem értik), másrészt a későbbi
tudatos állampolgári gondolkodást áshatja alá.
Az EPJNY-ből a
jelenleg választható középiskolai tankönyvek mindegyike tartalmaz
szemelvényeket. Az OH-TOR10A jelzésű kötet 79. oldalán kilenc pontot
olvashatunk belőle, míg az OH-TOR10B 88. oldalán hatot. Mindkét könyvben
találunk kérdéseket is a szemelvényekhez, melyek főként a felvilágosodás
alapelveinek azonosítására szolgálnak. A két könyv mellé rendelkezésre áll egy
feladatgyűjtemény is (OH-TOR10MAB), melynek 63. oldalán ugyan akad egy EPJNY-hez
kapcsolódó feladat, ez azonban meglepő módon nem a szemelvényekben olvasottakat
kívánja elmélyíteni, hanem a dokumentum 1789-es kiadásának képi világának
elemzését tartja fontosnak. Érdekes, hogy az általános iskolai munkafüzet
mélyebben vizsgálja az EPJNY alapelveit, mint az érettségi vizsgára felkészítő
feladatgyűjtemény.
Miért
szánjunk rá időt?
Az EPJNY
elemzése egy páratlan lehetőség arra, hogy akár korai életszakaszban (hatodik
osztály) vagy az érettségi vizsgára való felkészülés útján (tizedik osztály)
megalapozzuk, illetve fejlesszük az állampolgári tudatosságot, illetve az
emberi jogok értelmezését, a társadalmi felelősségvállalás, a szolidaritás és
nem utolsó sorban a demokratikus intézmények iránti elkötelezettséget. Az is
fontos, hogy a tanulók lássák: az EPJNY-ben foglaltak nem múltak el nyomtalanul
a történelemben. Éppen ezért nyolcadik és tizenkettedik évfolyamon érdemes tanítani
az ENSZ Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatát, és felhívni a figyelmet az egyes
párhuzamokra az EPJNY-nyel.
A kisiskolás korban
még tekintettel kell lennünk arra, hogy nem mindenki képes az olyan elvont
fogalmak használatára, mint „szabadság” vagy „magántulajdon”, ezért érdemes
konkrét példákat keresni, ahol egy-egy konkrét szituációba helyezve, működés
közben azonosíthatja őket a tanuló.
A kedvenc példám
a móri rablógyilkosság miatt tizenöt év fegyházra ítélt Kaiser Ede története,
akit a nyomozás és a bírósági ítélet után a közvélemény évekig elkövetőként
azonosított. 2009-ben, öt év börtönbüntetés után azonban Kaisert a gyilkosság
vádja alól felmentették, azonban egyéb bűncselekmények miatt csak 2020-ban
szabadult. Az ügy jó példája lehet az ártatlanság vélelmének illusztrálására,
valamint annak bemutatására, hogy az ilyen történetek sosem fekete-fehéren
szemlélendők. (Kaiser valóban vett már részt korábban is bankrablásban, ám a
Móron nem ő volt a tettes.)
Előre
tervezéssel megoldható, hogy az egyes fogalmakhoz a tanulók gyűjtsenek példákat
hírekből, szüleiktől stb., és kiselőadás formájában adják elő őket. Ilyen módon
„mini-esettanulmányok” segítségével rögzülhetnek az egyes fogalmak.
Bár nem elképzelhetetlen
hatodik osztályban sem, tizedikesekkel már biztosan megvalósítható egy
szabályos keretek közötti vita a személyi szabadságjogok kapcsán. Ezt igen
látványossá tehetjük (bár a tanterem átrendezésével jár), ha a vitázó
csoportokat egymástól egyenlő távolságra állítjuk és közöljük velük, hogy ha
egyetértenek a másik csapattal, akkor lépjenek előre egyet, ha nem akkor
hátráljanak. A tanár a témával kapcsolatban kérdést tesz fel, és a csapattagok
mindegyike egy-egy érvet kell, hogy mondjon azzal kapcsolatban pro vagy kontra.
Fontos szempont, hogy a kérdések számát nagyban befolyásolja az adott
tanulócsoport nagysága (nagy osztály esetében két-három kérdés, kisebb
csoportok esetén akár öt-tíz is lehet).
Ez a vitamódszer
szépen megmutatja, hogy még azok között is, akikről elsőre úgy tűnik, hogy mindenben
egyetértenek, lehetnek véleménykülönbségek.
Jó témák lehetnek
az alábbiak:
szólásszabadság
pl. Miért nem tartozik ebbe bele az önkényuralmi
jelképek használata?
ártatlanság vélelme
pl. Mennyiben veszélyeztetheti ezt a
halálbüntetés kérdése?
magántulajdon védelme
pl. Nyithatok-e éttermet a társasházban a többi lakó
tudta nélkül?
Hasznos
eszköztára az emberi jogok tanításának az Európa Tanács Ifjúsági és
Sportigazgatósága Emberi Jogi Képzés Ifjúsági Programjának kézikönyve, a
Kompasz. Ennek második kiadása éppen a tavalyi évben jelent meg. A vaskos kötet
több tucat módszert ismertet, melyekkel a fent említett fogalmakon kívül még
számos másikat is elmélyíthetünk. A számomra legszimpatikusabbat óravázlat
formájában mellékeltem.