A
technológiák fejlődése és a gyártók remek marketing tevékenysége nyomán
hajlamosak vagyunk minden újítást fenntartások nélkül
magasztalni.
(Forrás: HVG)
1. Minél több a megapixel, annál jobb digitális
fotógép
Aki igazán jó
képeket szeretne digitális gépével készíteni magas pixelszámú masinát
vásároljon – ez tipikusan a kereskedők által elhintett tévhit, amellyel
újabb és újabb gépeiket igyekeznek értékesíteni. Példaképp vegyünk egy
2,1 megapixeles digitális fényképezőgépet. Az ezzel készített képet
átlagos 10X15 centiméteres fotópapírra nyomatatva gyakorlatilag egy
hagyományos fotómasinával készített fotóval egyenértékű képet lapunk. Az
átlag felhasználó jobban jár egy formás és kényelmes kis digitális
géppel, mint egy megapixel bajnok csúcskütyüvel, amelynek adottságait az
esetek többségében nem használná ki, kivéve ha óriásplakátot készít…
2. Fotóink
kinyomatatása olcsóbb, mint laborban előhivatni
őket
A legmodernebb
fotónyomtatók hat-kilencféle különböző színű festékpatronnal
dolgoznak, kiváló minőségben és megfizethető eszköz árakkal. Akkor miért
nem nyomtatjuk minden képünket otthon magunknak? A válasz a magas
költség. Mindent összevetve ugyanis az otthon nyomtatott képek ára a
patronokat, a fotópapírt és a nyomtatót is belevéve képenként 135 és 350
forint közötti áron jönnek ki. Ellenben egy előhívó laborban képenként
40 forinttól bármilyen képet előhívnak 10X15 cm-es méretben. A laborban
előhívott képeknek ráadásul megvan az az előnye is, hogy a kevés fényt
kapott, elszíneződött, nem természetes bőrszínű, illetve vörös szemű
képeket automatikusan korrigálják Csak akkor előnyös a házi
fotónyomtatás, ha azonnal kellenek a képek, nagyobb mennyiség esetén a
labor költségei verhetetlenek.
3. A digitális tükörreflexes fotógépeknél
minőségromlás nélkül használhatóak az analóg gépek
objektívjei
Logikusnak tűnik, hogy ha valaki sok százezer forintért
a legkülönbözőbb objektíveket vásárolt, egy digitális tükörreflexes
gépre váltás után is szeretné drága lencséit tovább használni megegyező
márkájú új készülékén. Mindez azonban a minőség rovására mehet. Az
analóg objektíveknél ugyanis a beérkező fénynyaláboknál a középre eső
sugarak merőlegesen, míg a szélsők oldalról érik a film felületét. A
digitális gépek ellenben jóval érzékenyebbek a fénynyalábok beesési
szögére, amelynek eredményeként túlszínezés, csalóka árnyékok, túlégett
képek, túl éles, illetve teljesen életlen fotók
születhetnek.
4. A gyári tinta
patron jobb, mint az utántöltött
Diszkontáron valamivel tízezer forint felett
már nyomtatók széles választéka áll rendelkezésünkre. Ehhez jön azonban
az öt- és tízezer forint közt kapható tintapatron, típustól függően. A
látszólagos aránytalanságra magyarázatul szolgál, hogy számos
nyomtatókat gyártó cég úgy fejleszti printereit, hogy a festékpatron
tartalmazza a nyomtató fejet, amely a teljes nyomtatási folyamat lelkét
adja. Így amikor új patront vásárolunk, a nyomtatás szempontjából is új
eszközt veszünk. A HP európai tartozékokért felelős vezérigazgatója, Kim
Holm szerint áraik azért olyan magasak, mert a HP nyomtatók patronjai a
nyomtatófejjel együtt értékesítik, ezzel pedig mindig újat vesznek a
felhasználók.
A Német Termékminőség
Ellenőrző Egyesület nemrég tesztelte 16 féle Canon, HP és Epson nyomtató
működését – eredeti és utántöltött nyomtatópatronokkal. A teszt
eredménye szerint ugyan akár 70 százalékkal is csökkenhetnek a
nyomtatási költségeink utántöltött patront használva, ez azonban némely
típusnál a minőség rovására megy. Az újratöltött nyomtatópatronok
megmérettetésén a HP termékei szerepeltek a leggyengébben, a
nyomtatványok minősége néhol silánynak is jó indulattal nevezhető.
Ellenben a Canon és az Epson termékei az eredeti patronok minőségével
megegyező printeket készítenek. Ráadásul, ha kiürült patronjainkat nem
újratöltő boltokban töltetjük meg, hanem elérhető áron újratöltő szettet
vásárolunk, a hatékonyság maximálisra növelhető.