Kurátori tárlatvezetés: Legfeljebb 15 fős diákcsoportoknak, egyeztetés szerint. Jelentkezés: andristyakf@ceu.edu
A megnyitót két
korabeli, ritkán látható, hallható műalkotás bemutatásával zárjuk.
Kertész Mihály: Jön az öcsém
ff. némafilm, magyar
és angol felirattal, 11’
A Casablanca
világhírű rendezője, Kertész Mihály utolsó Magyarországon készült filmjét a
Tanácsköztársaság idején forgatta, bemutatója 1919. április 4-én volt. A film
forgatókönyvét Siklósi István írta: a Jön az öcsém alapjául Farkas Antal azonos
című, a Népszavában nem sokkal korábban megjelent verse szolgált. A film a vers
szövegéből kiindulva a háború pusztítása ellen foglal állást, miközben a
világforradalom dicsőségét hirdeti. A jelenetek dramatikus jellegét több helyen
utólag színezett képek erősítik. A film szerepeit Beregi Oszkár, Kürti József
és Kertész felesége, Kovács Ilonka alakították, utóbbi később Lucy Doraine
néven ért el nemzetközi sikereket. A Tanácsköztársaság bukása után a Jön az
öcsémet betiltották, a film kópiáit lefoglalták, végeredményben ennek
köszönhető, hogy a film fennmaradt, csaknem egyedüliként Kertész korabeli
filmjei közül.
Dohnányi Ernő : Pastorale, 1920
zongora: Dohnányi
Ernő (1956), 5’
Dohnányi Ernő
1919-ben Bartók Bélával és Kodáy Zoltánnal együtt tagja volt a Tanácskormány
által felállított Zeneművészeti Bizottságnak. Ez a rövid zongoraátirat, amelyet
1920. december 27-én maga mutatott be, a Mennyből az angyal című magyar
karácsonyi ének dallamára készült, és egyszerre fejezi ki a megelőző évek
feszültségét, drámaiságát, a csalódás keserűségét és az újjászületésbe vetett
reményt.