A Történelemtanárok Egylete közgyűlése 2012. április 14-én elfogadott állásfoglalása.
1.A Történelemtanárok Egylete közgyűlése megerősíti a Bizottmány által 2012. március 1-én, a Nemzeti Alaptanterv kapcsán kiadott állásfoglalását. Ezúttal is kiemeljük, hogy a Nemzeti Alaptanterv tervezete az eddigi szabályozáshoz képest indokolatlanul nagy mennyiségű ismeretanyagot ír elő.
2.A túlzott ismeretközpontúság miatt drasztikusan csökken az iskolák és a pedagógusok szakmai, módszertani szabadsága, ezáltal az oktatás hatékonysága. Amennyiben a tanítás pusztán a tényanyag közléséből és számonkéréséből áll, diákjaink nem érthetik meg a történelem lényegét, összefüggéseit, sőt, magukat a tényeket sem.
3.Elengedhetetlen a Nemzeti Alaptanterv jelenlegi koncepciójának jelentős átdolgozása, a különböző műveltségi területek, tantárgyi ismeretek összehangolása. Az átdolgozás folyamatába vonják be a pedagógus szakmai szervezeteket. Ezt követően az új változatot széles körű szakmai és társadalmi vita eredményeként fogadják el.
4.A kerettantervi követelmények kialakítására csak a Nemzeti Alaptanterv újraírását követően kerülhet sor. A kerettantervi szabályozás tekintetében biztosítsák az iskolák, munkaközösségek saját, autonóm tantervkészítési lehetőségét.
5.A Nemzeti Alaptanterv átdolgozása, valamint a minisztériumi kerettanterv(ek) kidolgozása során kiemelten vegyék figyelembe azt a javaslatunkat, mely a történelemtanítás belső diszciplináris arányainak újragondolására vonatkozik. (A politikatörténet arányos legyen a gazdaság-, társadalom- és művelődéstörténettel.)
6.Megdöbbenéssel tapasztaljuk, hogy a tankönyvpiacon erőteljes központosítás folyik, s az a veszély fenyeget, hogy gyakorlatilag megszűnik az iskolák tankönyvválasztási lehetősége.
7.A történelem tanítása során az elmúlt években több, tankönyvnek nyilvánított, tartalmas, tanulható, középiskolák esetében a kétszintű érettségire való felkészítést segítő taneszközt használtak ugyanazon évfolyamokon. E pluralizmus megőrzése alapvető társadalmi érdek. Elfogadhatatlannak tartjuk, ha értékes, kipróbált tankönyvcsaládokat a jövőben nem használhatnának a diákok és a tanárok.