Az alábbi állásfoglalás a Történelemtanárok Egylete 1995. január 13-i dokumentumakiegészítéseként tekintendő, s azzal együtt kezelendő.
Előzetes megjegyzés
Sajnálattal állapítjuk meg, hogy az anyag véleményezésére kevés idő állt rendelkezésünkre; az alábbiakban csupán a legfontosabb észrevételeinket tesszük meg.
I. A Történelemtanárok Egylete támogatja a törvénymódosítás alapvető célkitűzéseit, a szabályozás alapvető elemeit:
1. a tankerületi oktatási központok megszüntetését
2. mérési, értékelési központ létrehozását
3. a pedagógiai intézetek szerepének növelését a nevelési-oktatási intézmények szakmai önállóságának növelését
5. a Nemzeti alaptanterv újra szabályozását
6. a gyermeki és tanulói jogok fokozott tiszteletben tartását
7. az önkormányzati és állami nevelési-oktatási intézmények világnézeti semlegességének – az Alkotmánybíróság állásfoglalásának megfelelő – kimondását
8. a nemzeti és etnikai kisebbségek jogainak fokozott tiszteletben tartását
9. az oktatást-nevelést segítő közalapítványok életre hívását
10a jelenleg hatályos törvény ellentmondásainak, kevéssé pontos megfogalmazásainak kiigazítását.
II. A Történelemtanárok Egyletét aggodalommal tölti el, hogy finanszírozási okok miatt veszélybe kerülhet a magyar közoktatás színvonala és a diákok esélyegyenlősége többek között
1. az osztálylétszámok tervezett emelése
2. a csoportbontási lehetőség adott arányai
3. a tanköteles korban tervezett alapvizsga- illetve az érettségi vizsgadíj bevezetése
4. a – nem egy esetben – jelentősen emelni kívánt térítési díjak miatt.
A helyzetet tovább súlyosbítaná, ha megemelnék a tanárok kötelező óraszámát.
III. Tudomásul vesszük, hogy a törvény megerősíti a 8 osztályos általános iskola illetve a 4 osztályos gimnázium jellemző modelljét. Megerősítjük, hogy távlatokban a 12 osztályos általános képzést tartjuk kívánatosnak.
IV. Az adott keretek között nehezen feloldható ellentmondás: a 8 + 4-es iskolaszerkezethez nehezen illeszthető a NAT történelemre vonatkozó része.
Meggondolandó, hogy a NAT-ot elsődlegesen szakmai vagy politikai dokumentumnak tekintjük. Abban az esetben, ha szakmai jelleget tekintjük elsődlegesnek, akkor e dokumentum kiadása a művelődési- és közoktatási miniszter és nem a kormány feladata.
Örömmel vesszük, hogy a tanulmányaikat érettségit adó középiskolában folytató diákoknál az alapvizsga nem feltétele annak, hogy a tanuló a 11. osztályt elkezdhesse.
V. Örömmel vesszük, hogy a Köznevelési Tanács feladatköre és delegálása az 1994. december 19-i tervezethez képest jelentősen megváltozott. Támogatjuk, hogy a Tanács feladatait egyértelműen rögzítse a törvény. Továbbra is az a véleményünk, az a helyes eljárás: ha a Köznevelési Tanács tagjait – a jelenleg érvényes szabályozás alapján – a pedagógus szakmai szervezetek, a pedagógusképző egyetemek, főiskolák és az Akadémia delegálja. A TTE és több más pedagógus szakmai szervezet úgy látja, a szakmaiságot az szolgálja leginkább, ha e Tanács tagjainak több mint 50 %-át a pedagógus szakmai szervezetek delegálnák; ennek rögzítését javasoljuk a törvényben. Ennek alapján a testület inkább szakmai mint szakértői jellegű. A szakmaiságot és az állandóságot szolgálja, ha a miniszter eltekint attól, hogy ő is delegálhasson jelölteket e testületbe. (Ugyanakkor természetesnek tartjuk, hogy – a Köznevelési Tanács mellett – a miniszter szakértőket illetve szakértői-tanácsadói testületet is működtethet.)
Mindezzel együtt tudomásul vesszük, ha (kompromisszumos megoldásként) a jelenlegi javaslatot iktatják törvénybe.
Nem egyértelmű számunkra, hogy fenn marad-e a Köznevelési Tanács keretében működő Tankönyv- és Taneszköztanács. A TTE visszalépésnek minősítené, ha netán a tankönyv- és taneszközjóváhagyás a minisztériumi szakapparátus s nem egy autonóm szakmai testület feladata lenne.
VI. A pedagógus szakmai szervezetek szerepét, helyzetét, jogosítványait, az érdekegyeztetés lehetőségeit is szintjeit feltétlenül tartalmaznia kell a törvénymódosításnak. A Történelemtanárok Egylete több más pedagógus szakmai szervezettel közösen szövegszerű javaslatot is kidolgozott ennek szabályozására. (Szükség esetén készen állunk a további egyeztetésre.)
Egyéb észrevételek
– Örömmel vesszük, hogy az alapműveltségi vizsga mellett az érettségi vizsga követelményei együttesen biztosítják az iskolai nevelés-oktatás tartalmi egységét.
– Meggondolandó, hogy a Nemzeti alaptantervet valamint az érettségi vizsgaszabályzatot a művelődési- és közoktatási miniszter és ne a kormány adja ki. Elképzelhető egy olyan megoldás is, hogy az alapvető (pl.: szerkezeti) kérdések szabályozása kormánydöntést igényel, de tartalmi kérdések szabályozása nem lehet a kormány feladata.
– Támogatjuk, hogy a korábbinál rugalmasabb legyen a szabályozás azzal kapcsolatban, hogy adott évfolyamokon milyen iskolai végzettséggel (főiskolai, illetve egyetemi) lehet tanítani.
– Vitatható, hogy a tanításhoz használatos tankönyveket, taneszközöket szerepeltetni kelljen a helyi tantervben. Ezáltal kevéssé rugalmas, nehezen változtatható eszközhasználat állandósulna.
– Kérdéses, mennyire célszerű az a módosítási javaslat, hogy csak a kéttannyelvű illetve a nemzetiségi nyelven oktató gimnázium illetve szakközépiskola indíthat 13. évfolyamot.
– Egyetértünk azzal, hogy nem kötelező, de egyszerűbb az iskolaszék megalapítása.
– Komoly aggodalomra adna okot, ha az I/9. pontban általunk is támogatott közalapítványok nem a meglévő és az ezek mellett létrehozandó intézmények működését segítenék, hanem az azok helyett létrehozott közalapítványi intézmények tevékenységét kívánnák biztosítani.
Miklósi László a Történelemtanárok Egylete ügyvivője