A
bolognai rendszerre való áttéréshez alkalmazkodnia kell az eddig
főiskolai képzést nyújtó pedagógiai karoknak.
(Forrás:
Népszabadság)
A problémákról és
megoldásokról tájékozódtunk a Szegedi Tudományegyetemen és az egri
Eszterházy Károly Főiskolán.
A
felsőoktatás kétciklusú rendszerre állítása, de különösen a korábbi
duális tanárképzési szerkezet mesterszinten egységesítése – és ezzel az
alapképzés tanárképzési szegmensének megszüntetése – minden olyan
intézményt, melynek fő profilja korábban a tanárképzéshez kötődött,
alapvető változások elé állított – mondta lapunknak Homor Géza, a
Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar oktatási
dékánhelyettese. A jelenlegi helyzet eléggé bonyolult. A 2005-ös utolsó
régi rendszerű képzés hallgatói közül három évfolyam még a rendszerben
van. Az látszik, hogy a négyéves főiskolai képzés háromra cserélése a
korábbi normatív támogatás negyedének elvesztésével jár. Tovább rontja a
helyzetet, hogy a korábbi kétszakos tanári képzés megszűnése a
másoddiplomás-képzés szinte nullára esését eredményezi, hiszen diploma
birtokában nem sokan vállalkoznak arra, hogy az alapképzésben három évet
töltsenek az – esetleges – mesterképzési újabb két év reményében. Az
itt kiesett bevétel a képzéskorszerűsítés esélyét is elveszi az
intézményektől.
Gondot okoz az is,
hogy kialakult az alapképzések versenye is. A fenti hatások alapvetően
más alkalmazkodásra kényszerítik az önálló főiskolákat – Eger,
Szombathely, Nyíregyháza – és a Szegedi Tudományegyetem karává alakult
Juhász Gyula Pedagógusképző Kart is. – Szegeden minden szakon a korábbi
egyetemi karok kaptak indítási jogot – folytatta Homor Géza. A főiskolai
kar a régi képzéseiben rejlő erőtartalék egy részét arra használja fel,
hogy megerősíti pozícióit a készségszakok, a nemzetiségi képzések és a
felnőttképzéshez kapcsolódó szakok területén. – A fenti területen kilenc
új rendszerű szakot indítottunk. Kapacitásaink egy részét pedig a
pedagógusképzés nem tanári formáinak teljessé tételére fordítjuk –
mondta a dékánhelyettes. – Az óvodapedagógus-, tanító- és
gyógypedagógus-képzés jelentős hallgatói bázist ad nekünk. Mellettük
akkreditáció alatt áll a szociálpedagógus szak – mondta.